Construction of an instrument to assess situational and external factors associated to sports performance

Authors

  • Diana Vázquez Cruz National Autonomous University of Mexico
  • Cecilia Silva Gutíerrez National Autonomous University of Mexico

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n2a05

Keywords:

psychometric scales, high performance, sport, sport psychology

Abstract

There are mainly three groups of factors that influence the performance of athletes: situational, external and personality or internal (González- Boto et al., 2006; Márquez, 2004; Weinberg & Gould, 1996), even though there are several instruments to assess personality factors, there are none to asses the external and situational sources that may affect the performance of athletes. A deeper knowledge of these factors will allow the design of performance optimizing strategies. Objective: Construct and validate an instrument intended to measure the situational and external factors that influence high-performance athletes. Method: A total of 243 athletes participated. Results: The final result was a 19-item instrument, distributed in four subscales: Uncertainty, Importance of competition, Perception of resting and feeding habits, and Perception of Training, with a Cronbach’s alpha of .724, within an acceptable range for basic research. Conclusion: Even though it is necessary to continue working at both theoretical and statistical levels in order to reach higher internal consistency, the present is a useful instrument to identify external and situational factors that affect the performance of athletes.

|Abstract
= 1271 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 154 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 704 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Vázquez Cruz, National Autonomous University of Mexico

PhD student of the Faculty of Psychology of the National Autonomous University of Mexico. Member of the Health and Food laboratory, Research and Postgraduate Division.

Cecilia Silva Gutíerrez, National Autonomous University of Mexico

Full time professor/researcher of the Research and Postgraduate Division of the Faculty of Psychology

References

Aguilar, J., Valencia, A., & Sarmento, C. (2007). Relaciones familiares y ajuste personal, escolar y social en la adolescencia (Tesis de licenciatura).México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología.

Cozby, P. (2005). Métodos de investigación del comportamiento (8ª Ed.). México: McGraw-Hill.

Cruz, F.J. (1997). Psicología del deporte. Madrid. Editorial Síntesis, S.A.

Estrada, C. O. (2002). Efecto de las técnicas cognitivo conductuales en la ansiedad ante deportes, en niños que entrenan Karate Do (Tesis de licenciatura). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología.

Gimeno, F., Buceta, M., & Pérez-Llanda, M. (1999). El cuestionario de "Características Psicológicas Relacionadas con el Rendimiento Deportivo" (CPRD): características psicométricas. En A. López, M. Pérez & J. Buceta, Investigaciones en breve en psicología del deporte (pp.65-77). Madrid: Dykinson.

González, J.L. (1997). Psicología del deporte. Madrid: Biblioteca Nueva.

González- Boto, R., Molinero, O., & Márquez, S. (2006). El sobreentrenamiento en el deporte de competición: implicaciones psicológicas del desequilibrio entre estrés y recuperación. Ansiedad y Estrés, 12(1), 99-115.

Harris D. V. & Harris B. L. (1992). Psicología del deporte. Barcelona: Ediciones Hispano Europea S.A.

Hogan, T. (2004). Pruebas psicológicas una introducción práctica. México: Manual Moderno.

Marin, M., Lord, C., Andrews, J., Juster, R., Sindi, S., Arsenault-Lapierre, G., Fiocco, J., & Lupien, J. (2011). Chronic stress, cognitive functioning and mental health. Neurobiology of Learning and Memory, 96, 583-595.

Márquez, S. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. España: Editorial EOS.

McLaughlin, K., Hatzenbuehler, M. L., & Phil. M. S. (2009). Mechanisms linking stressful life events and mental health problems in a prospective, community-based sample of adolescents. Journal of Adolescent Health, 44, 153-160.

Medina, V. (2007). El estado emocional óptimo, una condición en la preparación psicológica personalizada de las atletas de baloncesto, categoría juvenil de la ESPA "Ormani Arenado" de Pinar del Río.VI Conferencia Internacional-Científico Pedagógica de Educación Física y Deportes Pinar del Río 2007.

Pinto, M. & Vázquez, N. (2013). Ansiedad estado competitiva y estrategias de afrontamiento su relación con el rendimiento en una muestra argentina de jugadores amateurs de golf. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 47-52.

Reyes, I. & García, L. (2008). Procedimiento de validación psicométrica culturalmente relevante: un ejemplo. En S. Rivera, R. Díaz, R. Sánchez, & I. Reyes (Eds.), La psicología social en México, XII (pp.625-630). México: AMEPSO, Universidad de Guanajuato y UNAM.

Rivero, L. (2011). Autoeficacia y locus de control: variables predictoras de la autorregulación del peso en personas obesas. Pensamiento Psicológico, 9(17), 43-55.

Rodríguez, V. (2006). Programa de preparación mental para los equipos representativos de la UNAM (Tesis de licenciatura). México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Psicología.

Roffé, M. (2009). Evaluación psicodeportológica: 30 Test psicométricos y proyectivos. Argentina: Lugar Editorial S.A.

Weinberg, R. & Gould D. (1996). Fundamentos de psicología del deporte y ejercicio físico. España: Ariel.

Williams, J. (1991). Psicología aplicada al deporte. España: Biblioteca Nueva.

Willis, J. D., & Campbell, L. F. (1992). Exercise Psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.

Published

2016-08-31

How to Cite

Vázquez Cruz, D., & Silva Gutíerrez, C. (2016). Construction of an instrument to assess situational and external factors associated to sports performance. Educación Física Y Deporte, 34(2), 389–407. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v34n2a05

Issue

Section

Research articles