Inclusive and exclusive practices in Physical Education class
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.17893Keywords:
Inclusion, Exclusion, Pedagogical Practices, Physical EducationAbstract
This process arises from the observations of the physical education classes in which practices that create inclusion and exclusion where identified. Assuming these procedures outside of the reduc- tionism designed for people with disabilities, and making a discussion about a substantive theory which emerges from realities of physical educa- tion classes in terms of inclusive and exclusive practices from a grounded theory methodology based on complementarity.
Downloads
References
Bourdieu P (2011). Capital simbólico y clases sociales. En: P Bourdieu& L Wacquant, Estrategias de reproducción social (pp.199-211). Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.
Cresswell JW (1994). Research design: qualitative & quantitative approaches. USA: Sage Publications.
Foucault M (1993). Historia de la Locura: en la época clásica I. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica.
Freire P (2005). Pedagogía del oprimido, 2ª ed. México: Editores S.A. de C.V.
Habermas Jurgen (1999). La inclusión del otro, Estudios de teoría política. España: Ediciones Paidós Ibérica S.A.
Krichesky M (COMP.) (2008) Adolescentes e inclusión educativa: un derecho en cuestión. Buenos Aires Argentina: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
Murcia N, Jaramillo LG (2008). Investigación cualitativa: La complementariedad, 2ª ed. Armenia, COLOMBIA: EDITORIAL KINESIS.
https://doi.org/10.17227/ludica.num12-7667
Skliar C (2007). La Educación (que es) del Otro: argumentos y desierto de argumentos pedagógicos. Buenos Aires, Argentina: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.
Strauss A, Corbin J (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Zuluaga OL (1999). Pedagogía e Historia: la historicidad de la pedagogía. La enseñanza, un objeto de saber. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.