Cuerpo y vivencia: Un encuentro consigo mismo. Un acercamiento desde la biodanza.
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2054Keywords:
Experiencie, body, movement, biodance, self-knowledgAbstract
The present article: "Body And Experience: Encountering Oneself" indicates the existing relation among music, experience and movement, a triad that allows to extend the perspective of self-knowledge in people who regularly practice biodance, generating diverse pedagogies for life and enabling an encounter with oneself, with the others and with the surroundings. Starting with the self relatian of the biodance system, ir is found that selfknowledge is assaciated with the internal connectian of the body, corporal harmony, internal change, encounter with oneself, liberation of emotions, self express ion and transformations in the way one feels and thinks.Downloads
References
1. Agamez, Juliette y Otros. Cuerpo Movimiento Perspectiva Funcional y fenomenológica. Manizales: Universidad Autónoma de Manizales, 2002.
2. Bustamante, jarro. Neuroanatomía Funcional y Clínica. Bogotá: Medica Celsus, 2001. 523p.
3. Castro, Julia y Uribe, Marta. "La Educación Somática un medio para desarrollar el Potencial Humano". En: Revista Educación Física y Deporte, 1998, Vol.20, No. 1. Enero-junio 1998. p. 31-43.
4. Castro, Julia y Uribe, Marta. La Dimensión Somática de la Motricidad Humana. Doc. s.p. 2002.
5. Castro, Julia. "Hacia una pedagogía del cuerpo". En: Asociación Colombiana de fisioterapia, 1994, Vol 39.
6. Cupperman, Daniel. "La estrategia del minotauro ". En: Antología Cuerpo en Movimiento 1 y 2. p. 49- 57. s.f.
7. Feitosa, Anna M. Contribuicoes de Thomas Khun para una epistemología da Motricidade Humana. Lisboa: Instituto Piaget, 1993. 235p.
8. Le Boulch, lean. El movimiento en el desarrollo de la persona. Barcelona: paidotribo, 1997. 339p.
9. Maturana, Humberto. Bloch, Susana. Biología del emocionar y Alba Emoting: Respiración y emoción. Santiago de Chile: Dolmen, 1996. 336p.
10. Maturana, Humberto. Verden Zóler, Gerda. Amor y juego. Fundamentos olvidados de los humanos desde el patriarcado a la democracia. Santiago de Chile: Instituto de Terapia Colectiva, 1997.
11. Mélich, Joan-Carles. Del Extraño al Cómplice. La Educación en la Vida Cotidiana. Barcelona: Anrhropos, 1997. 202p.
12. Pedraza, Zandra. En cuerpo y alma. Bogotá: Universidad de los Andes, 1999.
13. Trigo, Eugenia y Equipo Kan-traste. Fundamentos de la Motricidad. Madrid: Gymnos, 2000. 374p.
14. Roldán, Ofelia. Educación, Desarrollo humano y Cultura Física. Medellín. 1997. Documento académico de clase.
15. Toro, Rolando. Curso de formación docente. Documento académico, 2002.
16. Toro, Rolando. Definición y principio biocéntrico. Internacional Biocentric Foundation: Santiago de Chile, 1998.