Saber y ser competente no es lo mismo

Authors

  • Ricardo Luis Crisorio Docente Universitario

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.3094

Keywords:

Competence / knowledge / technique / teacher education / technicist pedagogy / to be.

Abstract

Starting by the analysis of the meaning of “competence”, this paper shows that the inclusion of this concept in education applies not only to a technicist pedagogy (a behaviourist remain) but also to the humanist tradition which disguises the govern-ment of poverty by embracing man and his abilities, while separating him from knowledge and technique, from the scientific and technical world, which is our world. This paper opposes the propositi n above through a reflexion upon knowledge as a key factor in education and in the making of truly critical citizens ready to challenge power in the social game.
|Abstract
= 384 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 132 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Luis Crisorio, Docente Universitario

Doctorando, Profesor de la Facultad de Humanidades de la Universidad Nacional de La Plata (Argentina).

 

References

1. Agamben, Giorgio. La potenza del pensiero, Vicenza, Neri Pozza, 2005.

2. Castro, Edgardo. “La Potencia de No: una lectura de Giorgio Agamben”, en AGAMBEN, Giorgio, La Amistad, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2005.

3. CBC para la formación docente de grado. Ministerio de Cultura y Educación de la Nación, 1997.

4. Corominas, Joan. Breve Diccionario Etimológico de la Lengua Castellana, Madrid, Gredos, 1997.

5. Descartes, René, Oeuvres, Edición Crítica, Adams, C. y P. Tannery, Tomo 9.

6. Diccionario del Español Actual, Barcelona, Grijalbo, 1988.

7. Diccionario de Sinónimos Y Antónimos, Barcelona, Océano, 1987.

8. Documentos Para La Concertación, Serie A N° 6. Consejo Federal de Cultura y Educación, 1993.

9. Foucault, Michel. “A propósito de Las palabras y las cosas”, entrevista con Madeleine Chapsal, La Quinzaine Littéraire, nro. 5, mayo 1966, p. 14-15 y “El interés por la verdad”, opiniones recogidas por François Ewald, Magazine Littéraire, nro. 207, mayo 1984, pp. 18-23, en Saber y Verdad, Madrid, Ediciones de la Piqueta, pp. 31-37 y 229-242, respectivamente, 1991.

10. Foucault, Michel. Dits et Écrits IV (Dichos y Escritos, vol. IV), París, Gallimard, 1994.

11. Foucault, Michel. Il faut défendre la société” (“Hay que defender la sociedad”), París, Gallimard-Seuil, 1997.

12. Foucault, Michel. La arqueología del saber, Buenos Aires, Siglo XXI, 2005.

Published

2009-11-29

How to Cite

Crisorio, R. L. (2009). Saber y ser competente no es lo mismo. Educación Física Y Deporte, 25(2), 95–103. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.3094

Issue

Section

Research articles