The training of civil and military physical educators in the first years of the 20th century in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n1a03

Keywords:

physical culture, curriculum, history, education of the bodies

Abstract

In the late nineteenth century a series of changes in the pedagogical field generated a new scenario in the complex map of the physical culture Argentina, which involved doctors, educators, military and politicians, identifying primarily a militaristic conception and another hygienist. In this context, both the Army and the Ministry of Public Instruction of the Nation during this period were developing different educational proposals for the training of their physical educators. Taking into account all this, the following article explores the different meanings and meanings acquired by the instructional matrix (curriculum, subject programs and content) of the Military School of Fencing, Military School of Gymnastics and Fencing institutions that worked between 1898 -1900 and 1901-1903 respectively and the temporary course of Physical Exercises developed by Enrique Romero Brest between 1901 and 1907.

|Abstract
= 1184 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 749 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 278 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejo Levoratti, National University of Quilmes

Professor and Bachelor of Physical Education from the National University of La Plata. Master in Social Anthropology from the National University of San Martin. Doctor with Mention in Social and Human Sciences from the National University of Quilmes. Research Professor at the National University of La Plata, Argentina.

Pablo Ariel Scharagrodsky, National University of Quilmes

Bachelor and Professor in Education Sciences, National University of Quilmes. Master in Social Sciences with Orientation in Education, Latin American Faculty of Social Sciences. Doctor in Social and Human Sciences from the National University of Quilmes. Professor and researcher in the Degree in Education at the National University of Quilmes and in the Teaching in Physical Education at the National University of La Plata.

References

Aisenstein, A. (1999). La educación física en la escuela primaria (1880-1930). En A. Ascolani (comp.), La educación en Argentina. Estudios de historia (pp.145-161). Rosario: Ediciones del Arca.

Aisenstein, A. (2006). Huellas de un doble alumbramiento. Historia de la asignatura y la ciencia en las páginas de la Revista de la Educación Física. En: A. Aisenstein & P. Scharagrodsky (org.), Tras las huellas de la educación física escolar argentina. Cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950 (pp.73-101). Buenos Aires: Prometeo.

Aisenstein, A. (2007). La matriz disciplinar de la educación física. Su relación con la escuela y la cultura en el contexto nacional (Argentina 1880-1960). En: C. Soares (org.), Pesquisas sobre o corpo. Ciências humanas e educação (pp.23-47). Sao Paulo: Autores Asociados.

Alliaud, A. (2007). Los maestros y su historia: los orígenes del magisterio argentino. Buenos Aires: Editorial Granica.

Andrieu, G. (1990). Amorós, los militares, los médicos y la educación física en Francia en el siglo XIX y comienzos del XX. En: Seminario Francisco Amorós. Su obra entre dos culturas (pp. 147-174). Madrid: INEF.

Arnaud, P. (1991). Le militaire, l'écolier, le gymnaste. Naissance de l'Education Physique en France, 1869-1889. Lyon: Presses Universitaires de Lyon.

Armus, D. (2007). La ciudad impura. Salud, tuberculosis y cultura en Buenos Aires, 1870-1950. Buenos Aires: Edhasa.

Bertoni, L. (1996). Soldados, gimnastas y escolares. La escuela y la formación de la nacionalidad a fines del siglo XIX. Boletín del Instituto de Historia Argentina y Americana "Dr. Emilio Ravignani", 13(1), 35-57.

Bertoni, L. (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Buch, A. (2006). Forma y función de un sujeto moderno. Bernardo Houssay y la fisiología argentina (1900-1943). Bernal: Editorial Universidad Nacional de Quilmes.

Carli, S. (2002). Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880-1955. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Cristiani, R. (1967). Reseña histórica del Cuerpo de Gimnasia y Esgrima del Ejército y su proyección en la vida nacional entre 1897-1960. Buenos Aires: Comando en Jefe del Ejército, Dirección de Estudios Históricos.

Di Liscia, M. (2004). Médicos y maestros. Higiene, eugenesia y educación en Argentina (1880-1940). En M. Di Liscia & G. Salto (eds.), Higienismo, educación y discurso en la Argentina (1870-1940) (pp.37-64). La Pampa: Editorial Universidad Nacional de La Pampa.

Dussel, I. (1997). Currículum, humanismo y democracia en la enseñanza media 1863-1920. Buenos Aires: Ediciones CBC/UBA-FLACSO.

EA (1897) citado p.9

Ferreto, E., (1927). El arte de la esgrima. Buenos Aires: Escuela Tipográfica del Colegio León XIII.

Gayol, S. (2008). Honor y duelo en la Argentina moderna. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Gleyse, J. (1997). L'Instrumentalisation du corps. Archéologie de la rationalisation instrumentale du corps de l'Age Classique à l'époque hypermoderne. Paris: L'Harmattan.

Goodson, I. (1995). Historia del curriculum. Barcelona: Pomares-Corredor.

Goodson, I. (2003). Estudio del currículum. Casos y métodos. Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Kamens, D., & Cha, Y. (1999). La legitimación de nuevas asignaturas en la escolarización de masas: orígenes (Siglo XIX) y difusión (Siglo XX) de la enseñanza del arte y de la educación física. Revista de Estudios del Curriculum, 2(1), 62-86.

Kirk, D. (1998). Schooling bodies. School practice and public discourse, 1880-1950. London: Leicester University Press.

Kummer, V. (2010). José María Torres: las huellas de su pensamiento en la conformación del campo pedagógico normalista. Paraná: Universidad Nacional de Entre Ríos.

Lagrange, F. (1895). Fisiología de los ejercicios corporales. Madrid: Imprenta Gregorio Juste. (Traducción Ricardo Rubio)

Levoratti, A. (2017). La formación inicial de los maestros de gimnasia y esgrima del ejército Argentino. Un análisis de su matriz educativa 1897-1934. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 5(1), artículo 29.

Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Ministerio de Guerra (1900) citado p.7

Ministerio de Guerra (1901). Boletín Militar 59 de 1901. Argentina: Ministerio.

Ministerio de Guerra (1903). Boletín Militar 49 de 1903. Argentina: Ministerio.

Ministerio de Guerra (1909). Boletín Militar 60 de 1909. Argentina: Ministerio.

Mosse, G. (1996). The image of man: The creation of modern masculinity. Oxford: Oxford University Press.

Palamidessi, M. (2006). El currículo en la escuela primaria: continuidades y cambios a lo largo de un siglo. En: F. Terigi (comp.), Diez miradas sobre la escuela primaria (pp.131-155). Buenos Aires: Siglo XXI.

Palamidessi, M., Dodero, C., Larripa, S., & Oelsner, V. (2000). De los ramos de estudio a las áreas: una primera lectura de las clasificaciones del curriculum para la escuela primaria común. En: II Congreso Internacional de Educación: Debates y Utopías. Argentina: Universidad de Buenos Aires.

Puiggros, A. (1990). Sujetos, disciplina y curriculum (1885-1916). Buenos Aires: Editorial Galerna.

Puiggros, A. (1996). Qué pasó en la educación argentina. Desde la conquista al menemismo. Buenos Aires: Kapelusz.

Pini, E. (1899). Memoria de la Escuela Militar de Esgrima. Argentina: Ministerio de Guerra.

Rabinbach, A. (1990). The human motor: Energy, fatigue, and the origins of modernity. Nueva York: Basic Books.

Rauch, A. (1985). El cuerpo en la educación física. Buenos Aires: Kapelusz.

Reggiani, A. (2007). De rastacueros a expertos. Modernización, diplomacia cultural y circuitos académicos transnacionales, 1870-1940. En: R. Salvatore (ed.), Los lugares del saber. Contextos locales y redes transnacionales en la formación del conocimiento moderno (pp.159-187). Rosario: Editorial Beatriz Viterbo.

Romero, L. (2002). Breve historia contemporánea de la Argentina. Buenos Aires: Fondo Cultura Económica.

Romero-Brest, E. (1903). Cursos normales de educación física (sus resultados). Buenos Aires: Las Ciencias Librería y Casa editora de Nicolás Marana.

Romero-Brest, E. (1905a). Curso superior de educación física. Tomo I: bases fisiológicas de la educación física. Buenos Aires: Las Ciencias Librería y Casa editora de Nicolás Marana.

Romero-Brest, E. (1905b). Curso superior de educación física. Tomo II: pedagogía y práctica de la Educación Física. Buenos Aires: Las Ciencias Librería y Casa editora de Nicolás Marana.

Romero-Brest, E. (1917). El Instituto Nacional Superior de Educación Física. Antecedentes, organización y resultados. Buenos Aires: Editorial Cabaut y Cía.

Romero-Brest, E. (1938). El sentido espiritual de la educación física. Buenos Aires: Librería del Colegio.

Salvatore, R. (2001). Sobre el surgimiento del Estado médico legal en Argentina (1890-1940). Estudios Sociales, 20, 81-114.

Sánchez, N. (2007). La higiene y los higienistas en la Argentina (1880-1943). Buenos Aires: Sociedad Científica Argentina.

Saraví, J. (1998). Aportes para una historia de la educación física 1900 a 1945. Buenos Aires: Impresiones Agencia Periodística Cid.

Scharagrodsky, P. (2011). La constitución de la educación física escolar en la Argentina. Tensiones, conflictos y disputas con la matriz militar en las primeras décadas del siglo XX. En: P. Scharagrodsky (comp.), La invención del 'homo gymnasticus'. Fragmentos históricos sobre la educación de los cuerpos en movimiento en Occidente (pp.441-475). Buenos Aires: Editorial Prometeo.

Scharagrodsky, P. (2006). El padre de la educación física argentina: fabricando una política corporal generizada (1901-1938). En: A. Aisenstein & P. Scharagrodsky (org.), Tras las huellas de la Educación Física escolar argentina. Cuerpo, género y pedagogía. 1880-1950 (pp.159-197). Buenos Aires: Prometeo.

Scharagrodsky, P. (2001). Cuerpo, género y poder en la escuela. El caso de la educación física escolar Argentina (1880-1930). Estudos Ibero-Americanos, 27(2), 121-151.

Soares, C. (2006). Las corrientes gimnásticas europeas y su contenido: una historia de rupturas y permanencias. En: R. Rozengardt (coord.), Apuntes de historia para profesores de educación física (pp.223-242). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Spivak, M. (1990). La preparación militar en Francia. Un fracaso del régimen republicano. En: Seminario Francisco Amorós. Su obra entre dos culturas (pp.175-206). Madrid: INEF.

Vigarello, G. (2003). A invenção da ginástica no século XIX: movimentos novos, corpos novos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 25(1), 9-21.

Vigarello, G. (2005). Corregir el cuerpo. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Published

2019-03-19

How to Cite

Levoratti, A., & Scharagrodsky, P. A. (2019). The training of civil and military physical educators in the first years of the 20th century in Argentina. Educación Física Y Deporte, 37(1), 53–85. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v37n1a03

Issue

Section

Physical Education