Hermeneutics of the self: a comprehensive approach to the dimensions of corporal education
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11313Keywords:
Corporal Education, hermeneutics of the self, narrative and experience.Abstract
The following article aims to set up a compre- hensive guidelines to give “body” to education and go Corporal epistemic elements defining its conceptual and methodological. These elements have as their starting point the understanding of narrative as a strategy of corporal education that allows close to the senses and meanings that subjects from the experience of body and life story. Thus, the narrative approach facilitates the hermeneutics of the self, from three fundamental considerations, which in turn route the writing is presented below: One of them raises “the impe- rative of experience” (Larrosa, 2003b, p. 167) as what happens to us and binds us to the concept of expertise and experience life as meaningless. A second element is set from understanding one’s own body rather than the experience and the event, existential territory where the meaning of the event emerges. Finally, the hermeneutics of the self that are in the construction of the narrative plot, which assumes the life story and “body as they are the people” (Ricoeur, 2003, p. 9) are the foundation of the process of identity formation and self-creation of subjectivity that let you customize the dimensions of corporal education, aesthetics, poetics, and ontological.
Downloads
References
1. Aristóteles. (2006). Poética. Madrid y México: Biblioteca Nueva y Colofón.
2. Bárcena, F. & Mèlich, J.C. (2000). El aprendizaje simbólico del cuerpo. Barcelona Revista Complutense de Educación, 11, 59-81.
3. Bárcena, F; Larrosa, J. & Asensio, J. (2003). El lenguaje del cuerpo. Políticas y poéticas del cuerpo en educación. En Otros lenguajes en educación. Barcelona, ICE de la Universidad de Barcelona.
4. Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en educación. Barcelona: Ediciones Paidós.
5. Castañeda, G. & Gómez, S. (2011). Foucault y el cuidado de sí: Un acto de re-interpretación y re-novación de sí mismo. En Gallo, L.E. (Editora) Aproximaciones pedagógicas al estudio de la Educación Corporal. Medellín: Funámbulos Editores, Universidad de Antioquia.
6. Foucault, M. (1999). Estética, ética y hermenéutica: Obras esenciales. Volumen III. (Trad. Ángel Gabilondo). Barcelona: Paidós.
7. Foucault, M. (2002). La hermenéutica del sujeto. México: Fondo de Cultura Económica.
8. Larrosa, J. (2003a). La experiencia de la lectura, estudios sobre literatura y formación. México: Fondo de Cultura Económica.
9. Larrosa, J. (2003b). Entre las lenguas. Lenguaje y educación después de Babel. Barcelona: Laertes Ediciones.
10. Musil, R. (2004). El hombre sin atributos. Barcelona: Seix Barral-Biblioteca Formentor.
11. Proust, M. (2005). A la busca del tiempo perdido I. Por la Parte de Swann. (Trad. Mauro Armiño). Madrid: Valdemar.
12. Ricœur, P. (1999). Historia y narratividad. Barcelona: Paidós.
13. Ricœur, P. (2003). Sí mismo como Otro. España: Siglo XXI Editores.
14. Ricœur, P. (2004). Tiempo y narración II. México: Siglo XXI Editores.
15. Ricœur, P. (2004a). Tiempo y narración I. México: Siglo XXI Editores.
16. Ricœur, P. (2006). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
17. Ricœur, P. (2006). La vida, un relato en busca de un narrador. Revista Ágora, 25, (2), 9 - 22.

