Miguel Antonio Caro: Aesthetic and Literary Conceptions

Authors

  • John Fredy Ramírez Jaramillo University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.12911

Keywords:

Caro, Miguel Antonio, art, religion, poetry, inspiration, literary criticism, ideal beauty

Abstract

This paper proposes a presentation of the most characteristic ideas in Miguel Antonio Caro's conception of aesthetics and literature. His arguments are presented showing how strongly infused by religious, moral and political elements they are hence distorting the nature, reality and dignity of the poetic work. In order to do this, the main aesthetic and literary subjects treated by the Colombian author are reviewed: the origins of poetry and the phenomenon of artistic creation, the criteria to define what is praiseworthy and what is reprehensible in poetry, the study of the classical models, the interpretation of the artistic ideal, and the relationship between science and poetry. Finally, the reasons to define Caro's position as one of the most powerful obstacles in the establishment of aesthetic modernity in Colombia are exposed

|Abstract
= 262 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 214 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Camacho, Eduardo. (1982). “La literatura colombiana entre 1820 y 1900”. En: Cobo Borda, Juan Gustavo y Mutis Durán, Santiago(eds.). Manual de historiade Colombia. Tomo 2. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, 613-693.

Cantú, César. (1854). Historia universal. Tomo 1. Madrid: Gaspar y Roig.

Caro, Miguel. (1993). Obra selecta. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

---. (1920). Obras completas. Estudios literarios. Tomo 2. Bogotá: Imprenta Nacional.

---. (1951). Artículos y discursos. Bogotá: Iqueima.

---. (1955a). Estudios de crítica literaria y gramatical. Tomo 1. Bogotá: Imprenta Nacional.

---. (1962). Obras. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

---. (1981). Escritos sobre Andrés Bello. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

---. (1985). Estudios virgilianos(primera serie). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Domínguez, Javier. (2009). “Lo romántico y el romanticismo en Schlegel, Hegel y Heine. Un debate de cultura política sobre el arte y su tiempo”. Revista de Estudios Sociales, 34, 46-58.

Gómez Restrepo, Antonio. (1955). “Caro, crítico”. En: Caro, Miguel Antonio. Estudios de crítica literaria y gramatical.Tomo 2. Bogotá: Imprenta Nacional, v-xvi.

Jiménez, David. (1992). Historia de la crítica literaria en Colombia. Siglos XIX y XX. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Merchán, Rafael. (1921). “Miguel Antonio Caro crítico”. En:Caro, Miguel Antonio. Obras completas. Tomo 3. Bogotá: Imprenta Nacional, iii-li.

Schelling, Friedrich. (1959). La relación de las artes figurativas con la naturaleza. Madrid: Aguilar.

---. (1988). Sistema del idealismo trascendental. Barcelona: Anthropos.

Sierra, Rubén. (2002). “Miguel Antonio Caro: religión, moral y autoridad”. En: Sierra Mejía, Rubén (ed.). Miguel Antonio Caro y la cultura de su época. Bogotá: Universidad Nacional, 9-31.

Uribe, Carlos. (2006). “¿Regeneración o catástrofe? (1886-1930)”. En: Rodríguez Baquero, Luis Enrique (ed.). Historia de Colombia: todo lo que hay que saber. Bogotá: Taurus, 217-264.

Published

2012-09-05

How to Cite

Ramírez Jaramillo, J. F. (2012). Miguel Antonio Caro: Aesthetic and Literary Conceptions. Estudios De Literatura Colombiana, (29), 63–79. https://doi.org/10.17533/udea.elc.12911

Issue

Section

Articles