Guimarães Rosa an his Declaración de Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.14424Keywords:
Guimarães Rosa, João, Brazilian literature, Colombian literature, Bogotazo, baroque and deconstructionAbstract
"Páramo" is a João Guimarães Rosa's story, which takes place in the 40's in Bogota. This story recounts the experience of altitude sickness and melancholy of a Brazilian diplomat. The author lived between 1942 and 1944 in that city. Years later he came back when as a part of the Brazilian committee to the IX Pan-American Conference and witnessed the "Bogotazo", a uprising that took place the first days of April 1948. This article traces that contact between Rosa and Bogota, it proposes an understanding of this story as a reassemblage of history and studies some problems related to reading protocols usually associated to Rosa's writing.
Downloads
References
Alape, Arturo. (1987). El bogotazo. Memorias del olvido: 9 de abril de 1948. Bogotá: Planeta.
Antelo, Raúl. (2008). “Una crítica acéfala para la modernidad latinoamericana”. Revista Iberoamericana, VIII(33), 129-136.
Arias, Ricardo. (1998). “Los sucesos del 9 de abril de 1948 como legitimadores de la violencia oficial”. Revista Historia Crítica, 17, 39-46.
Bataille, Georges. (2009). La parte maldita. Buenos Aires: Las Cuarenta.
Benjamin, Walter.(2010). “Imágenes que piensan”. Jorge Navarro Pérez (trad.). En: Walter Benjamin. Obras, IV, 1. Madrid: Abada, 249-390.
---. (1993). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense.
---.(1984). Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Editora Brasiliense.
Callado, Antonio. (2006). 3 Antônios e 1 Jobim. Depoimentos de Antonio Callado, Antonio Candido e Tom Jobim. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Calobrezi, Edna Tarabori. (2001). Morte e alteridade em Estas estórias. São Paulo: edusp.
Cobo Borda, Juan Gustavo. (1989). “Prólogo”. En: Baldomero Sanín Cano. El oficio del lector. Caracas: Biblioteca Ayacucho, IX-XLIII.
Cordovez Moure, José María. (1962). Reminiscencias de Santafé y Bogotá. Madrid: Aguilar.
Didi-Huberman, Georges. (2006). Ante el tiempo: historia del arte y anacro-nismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
---. (2008). Cuando las imágenes toman posición. Inés Bértolo (trad.). Ma-drid: A. Machado Libros.
---.(2011). Sobrevivência dos vaga-lumes. Belo Horizonte: UFMG.
Freud, Sigmund. (1985). Introducción al psicoanálisis. Madrid: Alianza.
Gómez, Juan Guillermo et al. (1988). “Entrevista con Rafael Gutiérrez Girardot: vida civil y crisis política en Colombia” (2.ª parte). Magazín do-minical. El Espectador, 261, 17-21.
Gómez, Laureano. (1948). “Discurso posterior a la muerte de Gaitán”. En: Semana.com.Así se sintió el Bogotazo (2008). Recurso multimedia. Disponible en: http://www.semana.com/multimedia-politica/sintio-bogotazo/571.aspx. [Consultado el 12 de abril del 2012]
Guimarães, Vicente. (1972). Joãozito, infância de João Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: José Olympio.
Gutiérrez Girardot, Rafael. (1994). Cuestiones. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Kalmanovitz, Salomón. (2001). “El desarrollo histórico del campo colombiano”. En: Jorge Orlando Melo González. Colombia hoy. Bogotá: Banco de la República de Colombia. Disponible en: http://www.banrepcul-tural.org/blaavirtual/historia/colhoy/colo9.htm [Consultado el 7 de mayo del 2012]
Lleras Camargo, Alberto. (1948). “Conferencia pronunciada en la Unión Panamericana por el doctor Alberto Lleras, secretario general de la Organización de Estados Americanos, el 24 de mayo de 1948”. En: Resultados de la Conferencia de Bogotá: serie de conferencias dictadas en la Unión Panamericana. Washington: oea, 1-9.
Medina, Medófilo. (1989). “Bases urbanas de la violencia en Colombia”. Revista Historia Crítica, 1(1), 20-32.
Mejía Duque, Jaime. (1983). “El Bogotazo: memorias del olvido”. Consigna, 7(229), 47.
Menezes, Roniere. (2011). O traço, a letra e a bossa: literatura e diploma-cia em Cabral, Rosa e Vinicius. Belo Horizonte: UFMG
Mújica, Elisa. (1962). “Censos de Bogotá”. En: José María Cordovez Moure. Reminiscencias de Santafé y Bogotá. Madrid: Aguilar, 1.543.
Olea Galaviz, Hector. (1987). Intertexto de Rosa: reconstrução do processo de composição empregado por Guimarães Rosa pela interpretação de um texto (“Páramo”, Estas estórias) [Dissertação de mestrado]. Universidade Estadual de Campinas: Campinas. Disponible en: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000062799&opt=4 [Consultado el 23 de abril del 2012]
Oquist, Paul. (1978). Violencia, política y conflicto en Colombia. Bogotá: Instituto de Estudios Colombianos.
Puyo Vasco, Fabio (org). (2007). Historia de Bogotá. Bogotá: Salvat-Villegas.
Py, Fernando. (1991). “Estas estórias”. Em: Eduardo Coutinho (org.). Fortuna crítica Nº 6, Guimarães Rosa. São Paulo: Civilização brasileira, 562-573.
Rama, Ángel. (1987). La ciudad letrada.México: Ediciones del Norte.
Rebelo, Marques. (1968). “Sessão de saudade- O Sr. Marques Rebelo”. En: Em memória de João Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 132-138.
Roca, Juan Manuel. (2006). “Bogotá revisitada en los libros”. El Malpensante, 71. Disponible en: http://www.elmalpensante.com/index.php?doc=display_contenido&id=493&pag=3&size=n [Consultado el 20 de octubre del 2011]
Rocha, Glauber. (2012). Riverão Sussuarana. Florianópolis: Ed. da UFSC.
Romero, José Luis. (1976). Latinoamérica: las ciudades y las ideas. México D. F.: Siglo Veintiuno Editores.
Rónai, Paulo. (1976). “Nota introdutória”. En: João Guimarães Rosa. Estas estórias. Rio de Janeiro: José Olympio, X-XII.
Rosa, João Guimarães. (1968a). Tutaméia. Rio de Janeiro: Editora José Olympio.
---. (1968b). “Discurso de posse”. Em: Renard Perez (org.). Em memória de João Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: José Olympio.
---. (1979). Menudencia. Buenos Aires: Calicanto.
---. (2011). “Páramo”. Bairon Oswaldo Vélez Escallón (traducción y nota introductoria). Revista Número, 69, 20-33.
Rosa, Vilma Guimarães. (2008). Relembramentos: João Guimarães Rosa, meu pai. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.
Sánchez Gómez, Gonzalo. (1997). “La Violencia y la Supresión de la Política”. En: Oscar Torres Duque. El Mausoleo Iluminado: Antología del ensayo en Colombia. Bogotá: Biblioteca Familiar Presidencia de la República. Disponible en: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/historia/ensayo/violen.htm [Consultado el 9 de abril del 2012]
Sanín Cano, Baldomero. (1989). El oficio del lector. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Santos de Oliveira, Edson. (2010). “Traços melancólicos em Guimarães Rosa: uma leitura de ‘Páramo’, de Estas Estórias”. Reverso, 59, 71-76.
Sarduy, Severo. (1999). Obra completa. París/Madrid/México: Unesco/allcaxx/Fondo de Cultura Económica.
Scher Pereira, Maria Luiza. (2007). “O exílio em ‘Páramo’ de Guimarães Rosa: dilaceramento e superação”. Psicanálise & Barroco. Revista de Psicanálise, 5(1), 7-21
Seixas Corrêa, Luiz Felipe de. (2007). “Guimarães Rosa, diplomata brasileiro”. Tópicos, 46, 38-39.
Silveira, Joel. (2001). Memórias de alegria. Rio de Janeiro: Mauad.
Sontag, Susan. (1986). Sob o signo de Saturno. Porto Alegre: L&PM Editores.
Vélez Escallón, Bairon Oswaldo. (2009). “El lenguaje y la muerte en Gran Sertón: veredas”. Revista Enunciación, 14, 35-50.
---. (2012). “Intrusões: Guimarães Rosa-Bogotá: Notas para uma tradução de ‘Páramo’”. Tusaaji: A Translation Review, 1(1), 58-73.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.




