Metafiction in the Poetry of José Manuel Arango
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.14426Keywords:
Arango, José Manuel, metafiction, Colombian poetry, semiotic analysisAbstract
This article analyses from a semiotic perspective the metafiction in the poetry of José Manuel Arango. Thus, we try to expound certain notions about the art of work's creation mechanisms that underlie his poetry.
Downloads
References
Alstrum, James. (2000). La generación desencantada de Golpe de Dados: los poetas colombianos de los años 70. Bogotá: Fundación Universidad Central.
Arango, José Manuel. (2003). Poesía completa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Ardila de Gutiérrez, Emma Lucía. (2005). “La poética de la obra de José Manuel Arango”. Estudios de Filosofía, 33, 142-159. Disponible en: http://saavedrafajardo.um.es/WEB/archivos/Antioquia/033/Antioquia-033-10.pdf [Consultado el 3 de febrero de 2011]
Ardila J., Clemencia. (2009). “Metaficción. Revisión histórica del concepto en la crítica literaria colombiana”. Estudios de Literatura Colombiana, 25, 35-59. Disponible en: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/elc/article/viewFile/9794/9001 [Consultado el 10 de marzo de 2011]
Aristóteles. (1970). “Poética”. En: Obras completas. Madrid: Aguilar.
Bachelard, Gastón. (2000). La poética del espacio. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Bonnett, Piedad. (2003). Imaginación y oficio: conversaciones con seis poetas colombianos. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Camarero, Jesús. (2004). “Las estructuras formales de la metaliteratura”. En: Ignacio Iñarrea Las Heras (coord.). El texto como encrucijada: estudios franceses y francófonos. Vol 1. La Rioja: Universidad de La Rioja, 457-472.
Castro García, Óscar. (2008). Seis poetas de la academia. Medellín: Universidad de Antioquia.
Estrada, Pedro Arturo. (2006). “Poesía y silencio en José Manuel Arango”. Relata. Disponible en: http://www.mincultura.gov.co/?idcategoria=41837# [Consultado el 20 de noviembre de 2011]
Fauquié, Rafael. (1993). “El poder de la palabra”. Thesaurus, tomo XLVIII, 2, 404-410. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/48/TH_48_002_173_0.pdf [Consultado el 15 de noviembre de 2011]
González R., Catalina. (2011). La palabra como moneda en la poética de José Manuel Arango. Tesis presentada en la Maestría en literatura. Bogotá: Pontificia Universidad. Disponible en: http://repository.javeriana.edu.co/bitstream/10554/1632/1/GonzalezRestrepoCatalina2011.pdf [Consultada el 15 de marzo de 2012]
Hegel, Georg Wilhelm. (2005). Poética. Buenos Aires: ESE Servicios Editoriales.
Heidegger, Martin. (1978). Arte y poesía. México D. F.: Fondo de Cultura Económica
Jakobson, Roman. (1984). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Ariel.
Navarro, Santiago J. (2002) Postmodernismo y metaficción historiográfica: una perspectiva interamericana. Valencia: Universitat de Valencia, Departament de Filología Anglesa i Alemanya.
Ospina, William. (2002). Por los países de Colombia: ensayos sobre poetas colombianos. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
Paz, Octavio. (2003). El arco y la lira: el poema, la revelación poética, poesía e historia. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Pérez Parejo, Ramón. (2002). Metapoesía y crítica del lenguaje: de la generación de los 50 a los novísimos. Cáceres: Publicaciones Universidad de Extremadura.
Platón. (1972). “Ion o sobre la Iliada”. En: Obras completas. Madrid: Aguilar.
Pound, Ezra. (1993). Ensayos literarios. México D. F.: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Rodríguez, Jaime. (1995). Autoconciencia y posmodernidad: metaficción en la novela colombiana. Bogotá: Si Editores.
Wihtman, Walt. (1994). Poesía completa. Vol. 1. Barcelona: Ediciones 29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.