Tratado de soledad: on the “touched landscape” and the “traumatic memory”
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.18529Keywords:
Mercado, José Ramón, Tratado de soledad, traumatic memory, mourning memory, literature and historyAbstract
Downloads
References
Achugar, H. (1992). Historias paralelas / historia ejemplares: la historia y la voz del otro. Revista de crítica Literaria latinoamericana, 36, 51-73.
Arias Ortiz, A. (s.f.). Contexto de violencia y conflicto armado. En C. López Hernández (coord.), Monografía político electoral Departamento de Sucre 1997-2007 (s.p.). Bogotá: Misión de Observación Electoral/Corporación Nuevo Arco Iris.
Asecaribe. (2005, junio). La magia Caribe en la narrativa y la poesía de José Ramón Mercado. Magazín del Caribe, 4,3-6.
Bajtin, M. (1982). Autor y personaje en la actividad estética. En Estética de la creación verbal (pp. 13-190). México: Siglo Veintiuno Editores.
Barthes, R. (1997). Sade, Fourier, Loyola. Madrid: Cátedra
Barthes, R. (1971). Réponses. Tel Quel, 47, 89-107.
Blair Trujilo, E. (2008). Los testimonios o las narrativas de la(s) memoria(s). Estudios Políticos, 32. Disponible en: http://aprendeen-linea.udea.edu.co/revistas/index.php/estudiospoliticos/article/viewFi-le/1249/979 [Consultado el 4 noviembre de 2012].
Carranza, M. M. (1998). Elcanto de las moscas.Santafé de Bogotá: Arango Editores.
Del Valle Idárraga, M. M. (2011). Re-visionarios contra archiveros: poé-ticas adánicas en el Caribe. Cuadernos de Literatura, 15(30), 163-182.
Eagleton, T. (2010). Cómo leer un poema. Madrid: Akal.
Ennis, J. A. (2009). Todo sobre mi padre: (pos) memoria y generaciona-lidad en la narrativa española contemporánea. Conferencia presentada en el VII Congreso Internacional Orbis Tertius de Teoría y Crítica Litera-ria, 18 al 20 de mayo de 2009, La Plata, Argentina. Disponible en http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/17429/Documento_comple-to.pdf%3Fsequence%3D1 [Consultado el 4 noviembre de 2012].
García Montero, L. (1993). Confesiones poéticas. Granada: Diputación provincial.
Geertz, C. (1989). El antropólogo como autor. Barcelona: Paidós.
Heller, A. (2003). Memoria cultural, identidad y sociedad civil. Indaga, 1, 5-17. Disponible en: http://www.afoiceeomartelo.com.br [Consultado el 20 septiembre de 201]
Jaramillo, S. (1980). Cinco tendencias en la poesía post-nadaísta en Co-lombia. Eco, xxxvii(224-226), 371-393.
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo xxi.
Jiménez Panesso, D. (1998). La poesía de José Manuel Arango. Boletín Cultural y Bibliográfico, 35(47), 42-75.
Jimeno, M. (2007). Lenguaje, subjetividad y experiencias de violencia. Antípoda, 5, 169-190.
Levi, P. (2006). El deber de memoria (Diálogo con Anna Bravo y Fede-rico Cereja). Buenos Aires: Libro del Zorzal.
Mercado, J. R. (2009). Tratado de soledad. Cartagena: Instituto de Patri-monio y Cultura/Alcaldía Mayor.
Mercado, J. R. (2008). Poemas y canciones recurrentes que a simple vista revelan la ruina de alma de la ciudad y la pobreza de los barrios de estratos bajos. Cartagena: Pluma de Mompox.
Mercado, J. R. (2006). La casa entre los árboles. Sincelejo: Unión de escritores/Multigráficas.
Mercado, J. R. (2005). Agua erótica. Medellín: Lealón.
Mercado, J. R. (2004). Los días de la ciudad. Medellín: Lealón.
Mercado, J. R. (2003). Retrato del guerrero. Medellín: Lealón/Caballo de mar.
Mercado, J. R. (1996). Árbol de levas. Cartagena: Caballo de Mar.
Mercado, J. R. (1996). Agua del tiempo muerto. Cartagena: Caballo de Mar.
Mercado, J. R. (1996). La noche del knock-out y otros rounds. Carta-gena: Alcaldía Mayor de Cartagena, Secretaría de Educación y Cultura Distrital.
Mercado, J. R. (1991). Agua de alondra. Medellín:Lealón.
Mercado, J. R. (1983). El cielo que me tienes prometido. Cartagena: Ca-ballo de Mar.
Mercado, J. R. (1970). No solo poemas. Medellín: Ediciones Punto Rojo.
Nora, P. [1984] (s. f.). Entre memoria e historia: la problemática de los lugares. Traducción para la cátedra Seminario de Historia Argenti-na Prof. Femando Jumar Univ. Nacional del Comahue. Disponible en: http://comisionporlamemoria.net/bibliografia2012/historia/Pierre.pdf. [Consultado 26 de mayo de 2013]
Ortega, M. G. (2009). Prólogo (pp. 11-20). En Tratado de soledad. Car-tagena: Instituto de Patrimonio y Cultura/Alcaldía Mayo.
Paladines, C. (1991). Sentido y trayectoria del pensamiento ecuatoriano. México: unam.
Rama, Á. (1982). Transculturación narrativa en América Latina. Méxi-co: Siglo xxi.
Restrepo, B. (2000, 26 de noviembre). Justicia a los muertos (o un alega-to a favor del recuerdo moral). El Colombiano.
Reyes-Mate Rupérez, M. (2011). Tratado de la injusticia. XX Conferen-cias Aranguren. Revista de Filosofía Moral y Política, 45, 445-487.
Reyes-Mate Rupérez, M. (2006). Justicia y memoria. Aproximaciones. En F. Gómez Isa (comp.), El derecho a la memoria (pp. 251-309). Gi-puzcoa: Departamento para los Derechos Humanos, el Empleo y la In-serción Social de la Diputación de Foral Gipuzcoa.
Ricoeur, P. (2006). Tiempo y narración III. El tiempo narrado. 4ª ed. México: Siglo xxi.
Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. México: Fondo de Cultura Económica.
Ricoeur, P. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. Buenos Aires: fce.
Ricoeur, P. (1996). Sí mismo como otro. Madrid: Siglo xxi.
Teillier, J. (1965). Los poetas de los lares. Boletín de la Universidad de Chile, 56, 48-62. Disponible en: http://www.letras.s5.com/teillier201003.htm. [Consultado el 24 de septiembre de 2012]
Todorov, T. (2000). Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós.
Vallejo, C. (1980). Obra poética completa. Bogotá: Oveja Negra.
Vidal Moranta, T. y Pol Urrútia, E. (2005). La apropiación del espacio: una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. Anuario de Psicología, 36(3), 281-297.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.