El beso de la noche. Pablo Montoya
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.n41a16Abstract
El beso de la noche es una colección de diez cuentos que obedece, más que a una estructura premeditada, a tres hilos argumentales que confluyen a lo largo de estas narraciones, formando así un nodo en el que se interconectan, y posibilitan esta selección. En el primero de ellos podemos ubicar “Las mujeres de Aspasio” (pp. 7-17), “El salto” (pp. 19-31) y “El beso de la noche” (pp. 33-42). Estas narraciones se ven apabulladas por pulsiones que se tornan mucho más profundas ante la angustia de la muerte y, por lo mismo, empujan a sus protagonistas al anonimato y a desapariciones súbitas. La necrofilia, la hidrofilia, el onanismo, el complejo de Edipo y el suicidio se constituyen como las representaciones de “la presencia de lo sublime en medio de la desolación, de la pureza habitando lo pútrido” (pp. 15-16), tal como lo declara el narrador de “Las mujeres de Aspasio”. El segundo incluye a “Las formas del silencio” (pp. 43-53) e “Insectos” (pp. 55-65). La fijación y el pánico por lo sonoro nos remiten a los estudios en conservatorio y la formación en letras del autor, pues los personajes de dichos cuentos sostienen relaciones directas con la música y la literatura que están marcadas por la privación obligada o inconsciente de las mismas. Y, por último, el grupo conformado por los cuentos “Tomás” (pp. 67-82), “El muerto” (pp. 83-97), “El encargo” (pp. 99-106), “Figura con paisaje” (pp. 107-122) y “La doble herida” (pp. 123-142). Aquí, la violencia en la cual se ve inmerso Medellín deriva en que sus personajes deambulen en torno a la imposibilidad de la reconciliación con la ciudad que habitan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.