The organic and supernatural imagination in nineteenth century colombian literary criticism

Authors

  • Camila Palacios Amézquita National University of Colombia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n44a01

Keywords:

colombian literary criticism, critical image, positivism, organic imagination, supernatural imagination

Abstract

The ideological tensions that mark the nineteenth century are evident in all kinds of discourses, including the literary criticism. Despite the obvious differences between the critical exercises of some authors of the time, it is possible to talk about axes that unify their works: positivist thought and religious thought; notoriously catholic, which find place in the organic imagination and in the supernatural imagination, respectively. Throughout this text, the images that make up the mentioned lines of thought will be analyzed according to some of the literary problems that they address.

|Abstract
= 244 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 202 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 20 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Palacios Amézquita, National University of Colombia

National University of Colombia, Bogotá headquarters.

References

Arango, S. y Fernández, C. (2011). Fundamentos estéticos de la crítica literaria en Colombia. Finales del siglo xix y comienzos del siglo xx. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Aullón de Haro, P. (1994). Epistemología de la teoría y la crítica de la literatura. En Teoría de la crítica literaria (pp. 11-26). Madrid: Trotta.

Caro, M. A. (1951a). Bastiat y Bentham. En Artículos y discursos (pp. 79-110). Bogotá: Biblioteca Popular de Cultura Colombiana.

Caro, M. A. (1951b). La religión y la poesía. En Artículos y discursos (pp. 367-392). Bogotá: Biblioteca Popular de Cultura Colombiana.

Caro, M. A. (1985). Estudios Virgilianos. Primera Serie. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

González Echevarría, R. (1998). Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana. México: Fondo de Cultura Económica.

Jiménez, D. (2009). Historia de la crítica literaria en Colombia. 1850-1950.Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Samper, J. M. (1953). Selección de estudios. Bogotá: Biblioteca de Autores Colombianos.

Sanín Cano, B. (1890). Del estilo. Revista Literaria 1 (7), pp. 10-26.

Sanín Cano, B. (1934). Divagaciones filológicas y apólogos literarios. Manizales: A. Zapata.

Sanín Cano, B. (1944). Letras colombianas. México: Fondo de Cultura

Sanín Cano, B. (2013). El Indio. En J. de D. Uribe. Obras completas (Parte II) (pp. 41-48). Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano.

Silva, J. A. (1888|2018). Crítica ligera. En R. Mataix (Ed). Escritos de crítica literaria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en https://bit.ly/2B15Drw [10.09.17].

Silva, J. A. (1891). La protesta de la musa. Revista Literaria 1 (9), pp. 133-135.

Silva, J. A. (1893|2018). El cofre de nácar, por Anatole France. Noticia biográfica y literaria. En R. Mataix (Ed). Escritos de crítica literaria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en https://bit.ly/2B15Drw [10.09.17].

Silva, J. A. (1894|2018). Rubén Darío. Noticia literaria. En R. Mataix (Ed). Escritos de crítica literaria. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en https://bit.ly/2B15Drw [10.09.17].

Uribe, J. de D. (2013). Obras completas (Parte II). Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano.

Published

2019-01-14

How to Cite

Palacios Amézquita, C. (2019). The organic and supernatural imagination in nineteenth century colombian literary criticism. Estudios De Literatura Colombiana, (44), 13–30. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n44a01