Laurea crítica (Bogotá, 1629) and the brief history of the baroque entremés in Spanish America
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.n45a02Keywords:
Laurea crítica, entremés, Spanish-American Baroque, colonial theatre, Fernando Fernández de ValenzuelaAbstract
It traces the development of the entremés of figures, Spanish sketch which has dominated the writing of entremés in the Baroque period. It reviews the history and features of this genre, in its Renaissance and Baroque phases, looking for the apparition of this type in Spanish America. Based on the characterization and the historiography available, the neogranadian play Laurea críticawas identified as the unique Spanish American entremés of figures. The follow-up of this precise line contributes to the historiography of the colonial literature, to Spanish-American Baroque understanding, and to determining the value of a work not deeply studied.
Downloads
References
Arellano, I. y Eichmann, A. (2005). Entremeses, loas y coloquios de Potosí (Colección del convento de Santa Teresa). Madrid: Iberoamericana.
Arellano, Ignacio (2007). Adaptaciones en la España de Ultramar de modelos dramáticos auriseculares: El entremés de los compadres, de la colección de Potosí (Convento de Santa Teresa). En Arnscheidt, Gero y Tous, Pere (Eds.) “Una de las dos Españas...” Representaciones de un conflicto identitario en la historia y en las literaturas hispánicas (pp. 897-914). España: Iberoamericana-Vervuert.
Arrom, J. (1956). El teatro de Hispanoamérica en la época colonial. La Habana: Anuario Bibliográfico Cubano.
Arrom, J. y Rivas Sacconi, J. (1959). La “Laurea crítica” de Fernando Fernández de Valenzuela, primera obra teatral colombiana. Thesaurus: boletín del Instituto Caro y Cuervo 14 (1-3), pp. 161-185.
Asensio, E. (1971). Itinerario del entremés desde Lope de Rueda a Quiñones de Benavente. Madrid: Gredos.
Bechara, Z. (1995). La moda de los sdruccioli en España y en el Nuevo Reino de Granada. Thesaurus: boletín del Instituto Caro y Cuervo 50 (1-3), pp. 406-442.
Beverley, J. (1981). Sobre Góngora y el gongorismo colonial. Revista Iberoamericana 47, pp. 114-115.
Bernal, L. (1999). Tradición carnavalesca en el teatro colombiano. Litterae 8, pp. 259-267.
Bohórquez, C. (2017). Manifestaciones del Barroco en Laurea crítica (Nueva Granada, 1629) (Tesis de maestría). Universidad Tecnológica de Pereira: Pereira. Recuperado de: http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/9218
Buezo, C. y Plaza, N. (2008). Tipología de las formas breves. En J. Huerta (Dir.). Historia del teatro breve en España (pp. 63-119). Madrid: Iberoamericana.
Camacho, E. (1978). Una sátira al gongorismo. En M. Watson y C. Reyes (Comps.). Materiales para una historia del teatro colombiano (pp. 94-102). Bogotá: Instituto de Cultura Colombiano.
Cotarelo, E. (1911). Colección de entremeses, loas, bailes, jácaras y mojigangas desde fines del siglo xvi á mediados del xviii (tomo I, vol. 1). Madrid: Casa Editorial Bailly/Bailliére.
Crespo, S. (1979). La parodia dramática en la literatura española (esbozo de una historia de la parodia dramática en la literatura española y análisis de Los Amantes de Teruel, comedia burlesca de Vicente Suárez de Deza). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Diccionario de Autoridades. (1729). Crítico. En Nuevo tesoro lexicográfico de la lengua española. Recuperado de http://buscon.rae.es/ntlle/SrvltGUISalirNtlle
Fernandez de Valenzuela, F. (1959). Laurea crítica [1629]. En J. Arrom y J. Rivas Sacconi. La “Laurea crítica” de Fernando Fernández de Valenzuela, primera obra teatral colombiana (pp. 170-185). Thesaurus: boletín del Instituto Caro y Cuervo 14 (1-3), pp. 161-185.
Garibay, Á. (1971). Historia de la literatura náhuatl II. México D.F.: Editorial Porrúa.
Huerta, J. (1985). Teatro breve de los siglos xvi y xvii. Madrid: Taurus Ediciones.
Huerta, J. (2008). En los orígenes del teatro breve. En J. Huerta (Dir.). Historia del teatro breve en España (pp. 121-138). Madrid: Iberoamericana.
Madroñal, A. (2007). Figurones de comedia y figurones de entremés. En L. García (Ed.). El figurón: Texto y puesta en escena (pp. 249-272). Madrid: Editorial Fundamentos.
Maestro, J. (2008). Cervantes y el entremés, poética de una comicidad crítica. En F. Pedraza (Coord.). Con los pies en la tierra. Don Quijote en su marco geográfico e histórico: XII Coloquio Internacional de la Asociación de Cervantistas (pp. 525-536). España: Argamasilla de Alba.
Pulido, G. (2004). El lenguaje barroco. En P. Aullón (Ed.). Barroco (pp. 377-446). Madrid: Verbum.
Rivas Sacconi, J. (1993). El latín en Colombia: bosquejo histórico del humanismo colombiano. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Romanos, M. (1980). Sobre la semántica de “figura” y su tratamiento en las obras satíricas de Quevedo. En G. Bellini (Ed.). Actas del VII Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas (pp. 903-911). Venecia: Bulzoni Editores.
Shelly, K. y Rojo, G. (1982). El teatro hispanoamericano colonial. En L. Íñigo-Madrigal (Comp.). Historia de la literatura hispanoamericana I: Época colonial (pp. 319-351). Madrid: Ediciones Cátedra.
Wrigth, E; Burkhart, L. y Sell, B. (2003). Inspiración italiana y contexto americano: El gran teatro del mundo traducido por don Bartolomé de Alva Ixtlilxóchitl. Criticón 87-89, pp. 925-934.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudios de Literatura Colombiana
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.