El Áncora Editores (Bogotá, 1980): an approach to the publishing house and its catalog

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n46a11

Keywords:

history of Colombian literature, editorial studies, literature edition in Colombia, Ediciones Espiral, Editorial Iqueima, Airó, Clemente

Abstract

The Bogota company El Áncora Editores was founded by Patricia Hoher and Felipe Escobar in 1980 and is still in operation. The purpose of this text is to present an approach to the history of El Áncora publishing house, analyze its editorial line based on study of the reconstructed catalog and show how the company was inserted into the publishing market of the last decades of the twentieth century and throughout the 21st century; all of this having as a theoretical-methodological framework the sociology of literature and the publishing studies.

|Abstract
= 1037 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 360 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 84 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Almary Cristina Gutiérrez Díaz, University of Antioquia

Undergraduate student of Letters: Hispanic Philology. Young Researcher of the research group Colombia: Traditions of the Word.

References

Chartier, R. (1993). Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna. Madrid: Alianza Editorial.

Doré, M. (2017). La New Canadian Library, 1957-2011: modelo de análisis de una colección literaria. En M. Nicoli y C. Rivalan. La colección. Auge y consolidación de un objeto editorial (Europa/Américas, siglos XVIII-XXI (pp. 269-290). Bogotá: Universidad de los Andes-Universidad Nacional de Colombia.

El Áncora. (octubre de 1983). Libros. Gaceta de información bibliográfica. 42, s.p.

Escobar, F. (25 de julio de 2018). Conversación con Almary C. Gutiérrez Díaz. Bogotá.

Marín Colorado, P. A. (2018). Edición en Colombia (1970-1990): del boom de la industria gráfica a la diversificación de la industria editorial. En D. Guzmán et al (Eds.). Lectores, editores y cultura impresa en Colombia. Siglos XVI-XXI (pp. 384-410). Bogotá: CERLALC-Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Monsalve, J.A. y Valencia, M. (31 de agosto de 2014). Los libros. Entrevista con Felipe Escobar - Parte 1. Radio Nacional de Colombia. Recuperado de: https://www.radionacional.co/episodio/los-libros-felipe-escobar-parte-1 15.08.2019].

Pineda Cupa, M. A. (2017). Semblanza de Selección Samper Ortega de Literatura Colombiana (1928-1937). En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes - Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos XIX-XXI) - EDI-RED. Recuperado de: http://www.cervantesvirtual.com/obra/seleccionsamper-ortega-de-literatura-colombiana-1928-1937-semblanza-788529/ [15.08.2019].

Publicidad. (30 de junio de 1985). Magazine Dominical de El Espectador 118, s.p.

Ribadero, M. (2016). Tiempo de profetas. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Nicoli, M. y Rivalan, C. (2017). La colección. Auge y consolidación de un objeto editorial (Europa/Américas, siglos XVIII-XXI). Bogotá: Universidad de los Andes-Universidad Nacional de Colombia.

Saferstein, E. (2017). La edición como intervención cultural, comercial, y política: best-sellers políticos del director de Random House-Sudamericana en el kirchnerismo. Millcayac - Revista Digital de Ciencias Sociales 4 (7), pp. 141-164. Recuperado de: http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/millca-digital/article/view/1022/626 [15.08.2019].

Saferstein E. y Szpilbarg, D. (31 de octubre de 2012). El espacio editorial “independiente”: heterogeneidad, posicionamientos y debates. Hacia una tipología de las editoriales en el período 1998-2010. Ponencia presentada en el Primer Coloquio Argentino de Estudios sobre el Libro y la Edición, La Plata, Argentina. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1955/ev.1955.pdf [15.08.2019].

Simonin, A. (2004). Le catalogue de l'éditeur, un outil pour l'histoire. L'exemple des éditions de Minuit. Vingtième Siècle. Revue d'histoire 81, pp. 119-129. DOI: http://doi.org/10.3917/ving.081.0119

Published

2019-12-31

How to Cite

Gutiérrez Díaz, A. C. (2019). El Áncora Editores (Bogotá, 1980): an approach to the publishing house and its catalog. Estudios De Literatura Colombiana, (46), 215–230. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n46a11