Study of the Recensio in the Novel El Maestro de escuela by the Colombian writer Fernando González

Authors

  • Edwin A. Carvajal-Cordoba University of Antioquia
  • Félix Antonio Gallego Duque University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n48a14

Keywords:

textual criticism, critical editing, Colombian literature, El maestro de escuela, Fernando González

Abstract

This research article presents the analysis of the recensio in the novel El maestro de escuela (1941) by the Colombian writer Fernando González. This study is carried out from the theoretical-methodological approach of textual criticism, specifically from its first stage, with the aim of restoring the novel in a critical edition in accordance with the last will of the writer. In this sense, all the components of the first stage of textual criticism will be approached, such as the history of the transmission of testimonies, the relationship, and characterization of them, as well as the establishment of the basic text of the collation of the testimonies of the textual tradition of the novel by Fernando González, with its respective philological reflection and interpretation. This analysis will determine the evolution and transformations that the different testimonies of El maestro de escuela have had in its history of textual transmission.

|Abstract
= 1244 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 341 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 13 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 30 veces|

Downloads

References

Ardila Garzón, N. (2017). Semblanza de Editorial Norma (1960-2011). En Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes - Portal Editores y Editoriales Iberoamericanos (siglos xix-xxi) - edi-red. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/editorial-norma-1960-2011-semblanza-777435/ [30.01.2020]

Blecua, A. (2012). Estudios de crítica textual. Madrid: Gredos.

Colla, F. (2005). Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo xx. París: Centre de Recherches Latino-Américaines-Archivos.

Corporación Otraparte. (2002). Corporación Fernando González - Otraparte. Envigado. Recuperado de https://www.otraparte.org/casa-museo/historia-de-otraparte [26.02.2020]

Editorial Universidad de Antioquia (s.f.). Acerca de la Editorial. Medellín. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/editorial/acerca-editorial [30.03.2020]

Fondo Editorial Universidad Eafit (s.f.a). Editorial Universidad Eafit. Medellín. Recuperado de http://www.eafit.edu.co/cultura-eafit/fondo-editorial/presentacion/Paginas/presentacion-fondo-editorial.aspx [12.05.2020]

Fondo Editorial Universidad Eafit (s.f.b). Colección Biblioteca Fernando González. Medellín. Recuperado de http://www.eafit.edu.co/cultura-eafit/fondo-editorial/colecciones/Paginas/biblioteca-fernando-gonzalez.aspx [21.06.2020]

González, F. (1941). El maestro de escuela. Bogotá: ABC.

González, F. (2007). “En el parque Berrío” y “Carta a don Guillermo Johnson”. Agenda Cultural Alma Mater 134, pp. 1-3.

González, F. (2011). “Vivo ya en la Huerta del Alemán”. Boletín No. 99 Otraparte. Envigado. Recuperado de https://www.otraparte.org/corporacion/boletin/20110218-bol-99/#:~:text=Cada%20%C3%A1rbol%20que%20siembro%20es,la%20gloria%20a%20mi%20puerta [01.06.2020]

Pérez Priego, M. (2011). La edición de textos. Madrid: Síntesis.

Pineda Cupa, M. A. (2019). Editar en Colombia en el siglo xx: La Selección Samper Ortega de Literatura Colombiana (1928-1937). Bogotá: Ediciones Utadeo-Ediciones Uniandes.

Valencia, M. (s.f.). La edición en Colombia. España: Instituto Cervantes. Recuperado de https://bit.ly/36qdOxr [28.04.2020]

Published

2020-12-18

How to Cite

Carvajal-Cordoba, E. A., & Gallego Duque, F. A. (2020). Study of the Recensio in the Novel El Maestro de escuela by the Colombian writer Fernando González. Estudios De Literatura Colombiana, (48), 225–244. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n48a14