Writing in the Mist: The Narrative Work of Simón Pérez y Soto as a Historical Source
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.348835Keywords:
De poetas a conspiradores, Simón Pérez y Soto, novel as an historical source, judeo-masonic and communist conspiracyAbstract
In this article we analyze De poetas a conspiradores by Simón Pérez y Soto, as historical source. In this sense, we argue that this author wrote his novel like a new means of communication that would broaden the scope of his political position opposed to the Revolución en Marcha of President López Pumarejo which he had already manifested in press notes, essays, and radio allocutions. To achieve this purpose, we approach the novel with an inter and intratextual perspective, that is, proposing a permanent dialogue between the novelistic plot, the published object, and the primary sources of that epoch.
Downloads
References
Alonso Rico, M. I. (2004). El discurso antimasón en la novela De poetas a Conspiradores (1936-1938). Tesis de pregrado no publicada. Pontificia Universidad Javeriana.
Avilés Farré, J. (1996). La novela como fuente para la historia: el caso de Crimen y Castigo (1866). Espacio, Tiempo y Forma 9, pp. 337-360.
Chaves Castro, M. D. P. (2014). Transformaciones de la radio en Colombia Decretos y leyes sobre la programación y su influencia en la construcción de una cultura de masas. Tesis de pregrado no publicada. Pontificia Universidad Javeriana.
Calvo Isaza, Ó. I. (2009). Literatura y nacionalismo: la novela colombiana de J.A. Osorio Lizarazo. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 36 (2), pp. 91-119.
Cancino Pérez, L. (2011). Aportes de la noción de imaginario social para el estudio de los movimientos sociales. Polis. Revista Latinoamericana, (28).
Fuster García, F. (2011). La novela como fuente para la Historia Contemporánea: El árbol de la ciencia de Pío Baroja y la crisis de fin de siglo en España. Espacio Tiempo y Forma 23, pp. 55-72.
Henderson, J. (2006). La modernización en Colombia. Los años de Laureano Gómez 1889-1965. Medellín: Universidad de Antioquia.
Hernández, J. (2000). Los Leopardos y el fascismo en Colombia. Historia y Comunicación Social 5, pp. 221-227.
Isaza Gil, A. (2010). El radioperiódico noticias y comentarios de la Voz del Valle: un breve paseo por los primeros años de la radio en Santiago de Cali. Historia y espacio 34, pp. 229-249.
Lillo, A. (2017). La literatura de ficción como fuente histórica. Líneas de fractura. Historia contemporánea 35, pp. 267-288.
López-Martínez, A. R. (2015). La novela como documento histórico de la cultura: ideas para un consenso. Historia Caribe 10 (27), pp. 190-230.
Marín Taborda, I. (2007). La hegemonía conservadora (1900 1930). En Gran Enciclopedia de Colombia. Círculo de Lectores. pp. 83- 114.
Murillo, J. (2019) Entre la Atenas Suramericana y la Ciudad Ágrafa: las formas de la ciudad imaginada. Imaginarios urbanos en la literatura bogotana durante el primer auge modernizador (1910-1938). Tesis de doctorado. Universidad Externado de Colombia.
Murillo, J. (2020). La novela como experiencia de modernidad. Bogotá: Editorial Externado de Colombia.
Pécaut, D. (2001). Orden y violencia: evolución socio-política de Colombia entre 1930 y 1953. Editorial Norma.
Pérez y Soto, S. (1938). De poetas a conspiradores. Manizales: Casa Editorial y Talleres Gráficos Arturo Zapata.
Rincón Rojas, J. D. (2021). “Fascistas criollos”: el fascismo en Colombia, 1936 – 1941. Un ejercicio de historia conceptual. Tesis de pregrado no publicada. Universidad de Antioquia.
Sáez, F. A. A., Gallegos, O. F. B., y Varela, J. C. (2012). El grupo de discusión: elementos para la investigación en torno a los imaginarios sociales. Prisma Social, (9), 136-175.
Tirado Mejía, Á. (1989). López Pumarejo: la revolución en marcha. En Nueva Historia de Colombia (Vol. I, pp. 1886-1946). Bogotá: Planeta.
Vedia, E. (2013). Historia y literatura: una aproximación a la noción de experiencia en Raymond Williams. XIV Jornadas Interescuelas. Departamentos de Historia. (Octubre de 2013). Universidad Nacional de Cuyo.
Williford, T. (2001). La campaña antimasónica de Laureano Gómez de 1942. Tesis de maestría. Universidad Nacional de Colombia.
Williams, R. (1977). Marxism and Literature. Oxford-New York, Oxford University Press.
Williams, R. L. (1991). Novela y poder en Colombia: 1844-1987. Bogotá: Tercer Mundo Eds.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudios de Literatura Colombiana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.