Chinese Orientalism in the Universal Caribbean of Ramón Illán Bacca
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.350914Keywords:
Orientalism, Cosmopolitism, Chinese, Colombian Caribbean literature, Ramon Illan Bacca, OthernessAbstract
Ramón Illán Bacca is one of the most representative novelists of the second half of the twentieth century of the Colombian Caribbean for his inclusion of humor, the record of popular media culture and the urban Caribbean. This study analyzes how Bacca's representations of the Chinese, both in his newspaper articles and in his novels Deborah Kruel (2001) and La mujer barbuda (2011), reproduce the orientalist and sinophobic stereotypes of the Chinese as an inadmissible Otherness within the project of the Colombian universal Caribbean. This study shows the limits of the inclusion of difference in this cosmopolitan universalistic ideal.
Downloads
References
Araújo, O. (2012). Germán Espinosa: transgresión y continuidad en la tradición literaria colombiana. Atenea 506, pp. 57-69. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-04622012000200005
Bacca, R. (2001). Deborah Kruel. Bogotá: Ediciones B.
Bacca, R. (2010a). Cómo llegar a ser japonés. Selección de cuentos. Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Bacca, R. (2010b). De cómo escribir una novela de espionaje. Revista Universidad de Antioquia 301, pp. 53-57. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaudea/article/view/6454 [01.08.2022].
Bacca, R. (2011). La mujer barbuda. Bogotá: Seix Barral.
Bacca, R. (2014). Notas para una improbable autobiografía. En A. Castillo Mier y J. Viloria de la Hoz (Eds.). Caribe Literario: siete ensayos sobre cultura y literatura del Caribe Colombiano (pp. 165-183). Santa Marta, Bogotá: Universidad del Magdalena, Banco de la República, Ministerio de Cultura.
Bacca, R. (21 de enero 2018). ¿Independencia? Latitud. Recuperado de https://revistas.elheraldo.co/latitud/independiente-147392 [01.08.2022].
Bacca, R. (2019). Japoneserías. El Dominical de El Heraldo, 6.
Bacca, R. (2020). La Barranquilla de García Márquez. En Escribir en Barranquilla (pp. 245-260). Barranquilla: Ediciones Uninorte.
Botton Beja, F. (2008). La persecución de los chinos en México. Estudios de Asia y África 43 (2), pp. 477-486. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/586/58611186007.pdf [01.08.2022].
Buelvas, F. (2021). ¿Quién lee a Ramón Illán Bacca? El Malpensante 167. Recuperado de https://elmalpensante.com/articulo/3395/quien-lee-ramon-illan-bacca [01.08.2022].
Camacho Delgado, J. M. (2022). Desacralización de la historia colombiana. Una interpretación de Maracas en la ópera. Huellas. Revista de la Universidad del Norte 109,, pp. 138-148.
Castillo, A. (Ed.). (2001). Respirando el Caribe. Memorias de la Cátedra del Caribe Colombiano. Volumen I. Cartagena, Bogotá, Barranquilla: Observatorio del Caribe Colombiano, Ministerio de Cultura, Universidad del Atlántico.
Castillo, A. (2022). In memoriam. Huellas. Revista de la Universidad del Norte 109, pp. 80-85.
Césaire, A. (2006). Discurso sobre el colonialismo. Madrid: Akal.
Enciso, A. J. (2022). El refugio orientalista. Huellas. Revista de la Universidad del Norte 109, pp. 56-61.
Enciso, A. J. (2019) Ramón Bacca: entrevista personal. Barranquilla, 19 de agosto. Archivo personal.
Fleischer, F. (2012). La diáspora china: un acercamiento a la migración china en Colombia. Revista de Estudios Sociales 42, pp. 71-79. DOI: https://doi.org/10.7440/res42.2012.07
González de Mojica, S. (2014). Genealogía de la imagen en las novelas de Ramón Illán Bacca Linares En A. Castillo Mier y J. Viloria de la Hoz (Eds.). Caribe Literario: siete ensayos sobre cultura y literatura del Caribe Colombiano (pp. 105-130). Santa Marta: Universidad del Magdalena, Banco de la República, Ministerio de Cultura.
Grosfoguel, R (2008). Hacia un pluri-versalismo transmoderno decolonial. Tabula Rasa 9, pp. 200-125. DOI: https://doi.org/10.25058/20112742.345
Lee, G. (2006). La representación de los chinos en el imaginario de los occidentales. Anuario Asia-Pacífico 1, pp. 381-388. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3690425&orden=1&info=link [01.08.2022].
López, K. (2013). Chinese Cubans. A Transnational History. Chapel Hill: North Carolina University Press.
López García, J. (2016). China en Barranquilla. Memorias. Revista digital de historia y arqueología desde el Caribe 29. Recuperado de https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/memorias/article/download/9008/8799?inline=1 [01.08.2022].
López-Calvo, I. (2022). El inconsciente político de la escritura asiático-latinoamericana y las comunidades asiáticas en el inconsciente político latinoamericano. Revista Guillermo de Ockham 20 (2), pp. 235-245. DOI: https://doi.org/10.21500/22563202.5820
Martin, G. (2009). Gabriel García Márquez, una vida. Bogotá: Debate.
Mejía, O. (2022). La escritura del Gato de Cheshire. Huellas. Revista de la Universidad del Norte 109, pp. 113-122.
Monsiváis, C. (2000). Aires de familia. Barcelona: Anagrama.
Moraña, M. (2004). Teorías nómadas. Orientalismo y modernidad en América Latina. En Crítica impura. Estudios de literatura y cultura latinoamericanos (pp. 209-214). Madrid: Iberoamericana.
Moreno, F. (2017). Universalismo, cosmopolitismo y política editorial en revistas culturales del siglo xx. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos 64, pp. 99-123. DOI: https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2017.64.55057
Ortega, M. (2008). Conversando con Germán Espinosa. Nueva Gaceta 14, pp. 6-14. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-04622012000200005
Ortiz, F. (1978). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Patiño, G. (2016, 28 de octubre). Chinos y japoneses. Revista Semana. Recuperado de https://www.semana.com/especiales/articulo/chinos-japoneses/81654-3/ [01.08.2022].
Whelpley, S. (2022). Ramón en voz baja. Huellas. Revista de la Universidad del Norte 109, pp. 121-127.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.