Civilization and Education of Neo-Granadian Women in Una Holandesa en América [A Dutchwoman in America] (1888) by Soledad Acosta de Samper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.354661

Keywords:

Una holandesa en América, Soledad Acosta de Samper, intersectionality theory, 19th-century Colombian literature

Abstract

This article offers a proposal for analysis of Una holandesa en América (1888), by Soledad Acosta de Samper. To determine how the conditions of education were imposed on women in New Granada, we use the concept of intersectionality (Lugones, 2014). It is concluded that Lucía, a character who represents the author’s thought in the face of the social situation of the 19th century New Granada woman, is still far from proposing female emancipation by educating her sisters from their privileged position.

|Abstract
= 7 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 5 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Esteban Ibarra Atehortúa, Universidad de Antioquia

Filólogo hispanista de la Universidad de Antioquia y asistente editorial de la revista Lingüística y Literatura de la misma institución.

References

Acosta de Samper, S. (2015). Una holandesa en América. Bogotá: Ministerio de Cultura, Biblioteca Nacional de Colombia. https://catalogoenlinea.bibliotecanacional.gov.co/client/es_ES/search/asset/107047/1

Alzate, C. (2012). Otra amada y otro paisaje para nuestro siglo xix. Soledad Acosta de Samper y Eugenio Díaz Castro frente a María. Lingüística y Literatura (59), pp. 117-135. Recuperado de https://revistas.udea.edu.co/index.php/lyl/article/view/12537 [26.05.2024] .

Alzate, C. (2018). El panorama como simulacro. Tecnologías de la mirada colonial en Una holandesa en America (ca.1880), novela ilustrada. H-ART. Revista de historia, teoría y crítica de arte 3, pp. 141-166. DOI: 10.25025/hart03.2018.06

Alzate, C. (2019). Periodismo, novela e imagen en torno a 1880. Soledad Acosta de Samper y su narrativa visual de cortar y pegar. Cuadernos de Literatura 23 (45), pp. 330-351. DOI: 10.11144/Javeriana.cl23-45.pnit

Arango Rodríguez, S. (2010). De la poesía a la prosa, o imágenes de la formación femenina en el proyecto de nación colombiano del siglo xix. Historia Caribe 17, pp. 67-88. Recuperado de https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Historia_Caribe/article/view/30/17 [26.05.2024]

Loaiza, G. (2014). La expansión católica. En Poder letrado. Ensayos sobre historia intelectual de Colombia, siglos xix y xx (pp. 121-164). Cali: Universidad del Valle.

López, L. (2017). The feminine characters in Soledad Acosta’s Una holandesa en América and the construction of a new national mode. Nomenclatura: aproximaciones a los estudios hispánicos 5. DOI: 10.13023/naeh.2017.02

Lugones, M. (2011). Hacia un feminismo descolonial. La manzana de la discordia 6 (2), pp. 105-119. Recuperado de https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/53791 [26.05.2024]

Lugones, M. (2014). Colonialidad y género: hacia un feminismo descolonial. En W. Mignolo (Ed.). Género y descolonialidad (pp. 13-42). Buenos Aires: Del Signo. http://www.lrmcidii.org/wp-content/uploads/2015/05/Genero_y_Descolonialidad.pdf

Ramírez Jaramillo, J. F. (2020). La mujer en el contexto de la civilización moderna. En Ángel Cuervo: perfiles de un intelectual moderno (pp. 127-146). Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Renjifo López, L. (2006). Una holandesa en América (1876) de Soledad Acosta de Samper: novela fundacional, género y ciudadanía [Tesis de grado, Universidad de los Andes]. Recuperado de https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/25577/u271910.pdf?sequence=1&isAllowed= [26.05.2024]

Rodríguez Rodríguez, C. (2016). Las protagonistas de Jane Austen y Soledad Acosta de Samper. Reescribiendo el ideal femenino. Estudios de Literatura Colombiana 38, pp. 163-180. DOI: 10.17533/udea.elc.n38a08

Santana Lima, A. (2019). Educação das Mulheres na América Latina: um olhar decolonial. Educação & Realidade 44 (3), e83134. DOI: 10.1590/2175-623683134

Torrado, S. (7 de marzo de 2021). Las olvidadas de América. Soledad Acosta de Samper. El País. https://elpais.com/internacional/2021-03-07/soledad-acosta-de-samper-una-corresponsal-adelantada-a-su-tiempo.html

Vallejo, C. (2005a). Dicotomía y dialéctica: Una holandesa en América y el canon. En C. Alzate & M. Ordóñez (Eds.). Soledad Acosta de Samper: Escritura, género y nación en el siglo XIX (pp. 289-300). Madrid/Fráncfort del Meno: Vervuert Verlagsgesellschaft.

Vallejo, C. (2005b). Legitimación de la expresión femenina y apropiación de la lengua en Una holandesa en América (1876) de Soledad Acosta de Samper: dialéctica de cultura y traducción. En C. Alzate & M. Ordóñez (Eds.). Soledad Acosta de Samper: Escritura, género y nación en el siglo XIX (pp. 483-492). Madrid/Fráncfort del Meno: Vervuert Verlagsgesellschaft.

Published

2025-01-18

How to Cite

Ibarra Atehortúa, J. E. (2025). Civilization and Education of Neo-Granadian Women in Una Holandesa en América [A Dutchwoman in America] (1888) by Soledad Acosta de Samper. Estudios De Literatura Colombiana, (56), 170–190. https://doi.org/10.17533/udea.elc.354661