Concepts of children and youth literatures, their periodization and canon issues in Colombian literature

Authors

  • Mirian Borja Orozco Francisco José de Caldas District University
  • Arturo Alonso Galeano Francisco José de Caldas District University
  • Yury Ferrer Franco Francisco José de Caldas District University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.9702

Keywords:

literary studies, historiographical material, 20th c. Colombian literature, children and youth literature

Abstract

Three aspects of Colombian children and youth literature are approached in this article: (1) the concept of children literature as an authentic expression of society, and also as a work of formative mediation which circulates in real communicative spheres, and as inter and multidiscipline that is built through reading, from the receptive discursive and ideological processes; (2) the problems of periodization faced by the idea of temporal and spatial series of authors and works departing from the consideration of literature as cultural form; and (3) the place that theses literary expressions have had in the constitution of the canon of Colombian Literature, linked to the conceptions of children and youth literatures in Colombian social and human sciences and cultural studies.

|Abstract
= 3729 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 2153 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirian Borja Orozco, Francisco José de Caldas District University

Mirian Borja Orozco. Doctor in Literature and Communication (U. de Sevilla-Spain), Master in Literature (U. Javeriana), Professor at the Francisco José de Caldas District University. Director of the research group Literature, Education and Communication (U. Distrital). (miglidis@hotmail.com)

Arturo Alonso Galeano, Francisco José de Caldas District University

Arturo Alonso Galeano, Literature from the National University of Colombia (1994) and Master in Education from the Externado de Colombia University (2006). Writer and researcher in the areas of Language, Literature and Education, Francisco José de Caldas District University. Member of the research group Literature, Education and Communication (U. Distrital). (harthur400@yahoo.com).

Yury Ferrer Franco, Francisco José de Caldas District University

Yury Ferrer Franco. Master's in Literature (U. Javeriana) and PhD candidate in Culture and Education in Latin America (U. of Arts and Social Sciences of Chile), Professor at the Francisco José de Caldas District University. Faculty of Sciences and Education. Member of the research group Literature, Education and Communication (U. Distrital). (ferrer_franco@yahoo.com).

References

Alonso Galeano, Arturo. Lenguaje, literatura y escuela. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Centro de Investigaciones y Desarrollo Científico, 2008.

Borja, Mirian. Literatura y Medios de comunicación masiva en la lectura para niños y jóvenes (Libro en prensa), 2010.

Brée, Joel. Los niños, el consumo y el marketing. Barcelona, Paidós, 1995.

Bruner, Jerome. “Pasión por renovar el conocimiento. Entrevista”, en: Cuadernos de pedagogía, 1996, N.º 243.

Cardenas Paez, Alfonso. Elementos para una pedagogía de la literatura. Bogotá: Universidad pedagógica Nacional, 2004.

Cervera, Juan. Teoría de la literatura infantil. Bilbao: Ed. Mensajero, 1991.

Colomer, Teresa. Introducción a la literatura infantil y juvenil. Madrid: Síntesis, 1999.

Ferrer Franco, Yury. “Espacio-tiempo vital recuperado: los textos infantiles de Fanny Buitrago”, en: Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica,N.º 2, Universidad del Atlántico, Centro de Estudio e Investigaciones Literarias del Caribe, Ceilika. 2006

Figueroa, Rafael Cristo. “Crítica, literatura y Pedagogía”, en: Escritores, profesoresy literatura. Primer Foro internacional de reflexión UNEDA para creadores y profesores de literatura. Bogotá: Ed. Plaza y Janés; Universidad Nal.; U. Javeriana; U. Colegio Mayor de Cundinamarca, 2001.

Gutiérrez, Rafael. Aproximaciones. Ensayos. Bogotá, Procultura, 1986.

Maya, Rafael. Obra crítica, Bogotá, Banco de la República, 1982.

Montes, Graciela. “Scherezada o la construcción de la libertad”, en: La frontera indómita. México: F.C.E., 1999.

Mukarowsky, Jan. El arte como hecho sígnico. En: Signo, función y valor. Estética y semiótica del arte. Bogotá: Universidad Nacional, 2000.

Nobile, Ángelo. Literatura infantil y juvenil. Madrid: ediciones Morata, 1992.

Peña, Luis Bernardo. La lectura en contexto. Teorías, experiencias y propuestas de lectura en Colombia. Bogotá, MEN-ICFES, 2002.

Revista latinoamericana de literatura infantil y juvenil. N.º 3, enero-junio de 1996, Bogotá.

Reyes, Alfonso. “Apolo, o de la literatura”, en: La experiencia literaria. México: F. C. E., 1983.

Robledo, Beatriz Helena. Panorama de la literatura infantil en Colombia.Cincuenta libros sin cuenta, N.º 1, Bogotá, 1997.

____________. “El niño en la literatura infantil colombiana”, en: Bogotá: Universidad Externado de Colombia, 2004.

____________. “Antología: los mejores relatos infantiles”, en: Biblioteca virtual Luis Ángel Arango [Consultado 22.sep.2010].Rodari, Gianni. “La imaginación en la literatura infantil”, en: Revista perspectiva escolar, N.º 43, 2004.Vargas Llosa, Mario. La verdad de las mentiras. Madrid: Alfaguara, 1986.

Rodari, Gianni. “La imaginación en la literatura infantil”, en: Revista perspectiva escolar, N.º 43, 2004.

Vargas Llosa, Mario. La verdad de las mentiras. Madrid: Alfaguara, 1986.

Published

2011-07-30

How to Cite

Borja Orozco, M., Galeano, A. A., & Ferrer Franco, Y. (2011). Concepts of children and youth literatures, their periodization and canon issues in Colombian literature. Estudios De Literatura Colombiana, (27), 157–177. https://doi.org/10.17533/udea.elc.9702