Relationship between word and image in Medias dulces by Ivar Da Coll

Authors

  • Doris Cenid Ordoñez Trujillo Doradal Rural Educational Institution

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n42a06

Keywords:

hypertext, icon, illustrated book, sign, symbol

Abstract

This article deals with the semiotic and hypertextual relationship between image and word in the children’s book Medias dulces by Ivar Da Coll. For this, we consider the concept of Eco sign, the relationship between index, icon and symbol, by Peirce, developed by Debray, and Greimas’ actancial model is also considered. This analysis seeks to clarify how the relation between image and word unfolds to unravel intrinsic meanings of the text, in order to delve into the interpretative exercise of the literary work

|Abstract
= 541 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 320 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 570 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Da Coll, I. (1997). Medias dulces. Bogotá: Norma.

Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen. Historia de la mirada en Occidente. Barcelona: Paidós.

Eco, U. (1987). Lector in fábula. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (19794). Signo. Barcelona: Labor.

Goikoetxea Iraola, E. y Martínez Pereña, N. (2015). Los beneficios de la lectura compartida de libros: breve revisión. Educación XX1 18 (1), pp. 303-324.

Greimas, A. J. (1971). Semántica estructural. Madrid: Gredos.

Lewis, T. (1993). Notas para una teoría del referente. Valencia: Centro de Semiótica y Teoría del Espectáculo.

Pardo Chacón, Z. (2009). Panorámica del libro ilustrado y del libro-álbum en la literatura infantil colombiana. Ensayos. Historia y teoría del arte 16, pp. 81-114.

Pulido Rodríguez, C. (2009). La narrativa de Ivar Da Coll. Planteamientos estéticos y visuales del cuento infantil ilustrado en Colombia (trabajo de investigación de la Maestría en Literatura, Facultad de Ciencias Sociales). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Sipey, L. y Brightman, A. (2009). Young children’s interpretations of page breaks in contemporary picture storybooks. Journal of Literacy Research 4, pp. 68-103.

Published

2018-01-31

How to Cite

Ordoñez Trujillo, D. C. (2018). Relationship between word and image in Medias dulces by Ivar Da Coll. Estudios De Literatura Colombiana, (42), 99–115. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n42a06