Trans-aesthetics of Baudrillard: Simulacrum and art in an Epoch of Total Sham

Authors

  • Irina Vaskes Santches Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.12703

Keywords:

simulacrum, illusion, disillusion, hypereality, transaesthetics, Art

Abstract

This article describes simulacrum, a principal notion of Jean Baudrillard. Defining present simulacrum as the most fundamental extermination of illusion, the author claims the total disillusion that tends to disappear reality and to destroy referential and significant representation. With total simulation, Art and Aesthetics go through the transaesthetic period when exceeding themselves they have been losing their own purpose and specificity. From aesthetic and artistic approach to simulacrum, various models of artistic simulation are presented, and their consequences for art are analyzed, which present state is considered by Baudrillard as conspiracy of the art.

|Abstract
= 1084 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 342 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina Vaskes Santches, Universidad del Valle

Investigación estética postmoderna
Departamento de Artes Visuales y Estética
Facultad de Artes Integradas
Universidad del Valle
Cali, Colombia
irinavs@univalle.edu.co

References

BAUDRILLARD, J. Contraseñas. Editorial Anagrama, Barcelona, 2000.

BAUDRILLARD, J. El complot del arte. Ilusión y desilusión estéticas. Amorrortu Editores, Madrid, 2006.

BAUDRILLARD, J. El crimen perfecto. Editorial Anagrama, Barcelona, 1996.

BAUDRILLARD, J. El intercambio simbólico y la muerte. Monte Avila Editores Latinoamericana, Caracas, 1992.

BAUDRILLARD, J. El otro por sí mismo. Editorial Anagrama, Barcelona, 1988.

BAUDRILLARD, J. El paroxista indiferente. Conversaciones con Philippe Petit. Editorial Anagrama, Barcelona, 1998.

BAUDRILLARD, J. El sistema de los objetos. Siglo veintiuno editores, México, 1999.

BAUDRILLARD, J. “La precesión de los simulacros”, en: Brian, Wallis. (ed.). Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Ediciones AKAL, Madrid, 2001, pp. 253-281.

BAUDRILLARD, J. La ilusión y la desilusión estéticas. Ed. Sala Mebdosza, Caracas, 1997.

BAUDRILLARD, J. La ilusión vital. Siglo veintiuno de España Editores, Madrid, 2000.

BAUDRILLARD, J. La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Plaza & Janes, Barcelona, 1974.

BAUDRILLARD, J. La transparencia del mal. Ensayo sobre los fenómenos extremos. Editorial Anagrama, Barcelona, 1991.

BENJAMíN, W. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”, en: Benjamín, W. Discursos interrumpidos I. Editorial Taurus, Madrid, 1982.

DANTO, A. Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia. Editorial Paidós, Barcelona, 1999.

NIETZSCHE, F. Aforismos y otros ensayos filosóficos. Editorial Andrómeda, Buenos Aires, 1977.

PUIG PEÑALOSA, X. La crisis de la representación en la era postmoderna. El caso de Jean Baudrillard. Ediciones Abya-Yala, Quito, 2000.

Published

2008-08-26

How to Cite

Vaskes Santches, I. (2008). Trans-aesthetics of Baudrillard: Simulacrum and art in an Epoch of Total Sham. Estudios De Filosofía, (38), 197–219. https://doi.org/10.17533/udea.ef.12703