On the art history that we deserve

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a09

Keywords:

Art History, Queer Theory, Cultural Studies, Film Theory, Warhol

Abstract

The essay is based on the need to keep developing alternatives to the official history of contemporary art. These alternatives would be the kind proposed from the point of view of feminism or queer theory. It takes the works of Douglas Crimp on Warhol as an example particularly brilliant and meaningful. In these works, facing the usual silence about his homosexuality, he presents Warhol's work, and espeficially most of his films, from a gay perspective, showing that without it, it is rather less intelligible. Although Crimp argues that these interpretations are derived from the so–called “cultural studies”, the conclusions are trying to point out that these texts, yet short in scope for the specific delimitation of its declared militancy, can be also understood (as well as those of others within the queer theory) as a legitimate and valuable contributions of a new historiography of contemporary art.

|Abstract
= 371 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 105 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 7 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vicente Jarque Soriano, Universidad de Castilla

Doctor en Filosofía (Universidad de Valencia). Profesor Titular de Estética (Facultad de Bellas Artes, Universidad de Castilla-La Mancha). Entre sus libros se cuentan: Andreu Alfaro (1992), Imagen y metáfora. Estética de Walter Benjamin (1992), Experiencia histórica y arte contemporáneo. Modelos de crítica (2002), Andreu Alfaro. Catálogo razonado (2005), Historia, progreso y arte contemporáneo (2011). Autor de diversos ensayos de filosofía y crítica de arte (Herder, Schiller, Hegel, Heidegger, entre otros, en Valeriano Bozal (ed.) Historia de las ideas estéticas y de las teorías estéticas contemporáneas. Traductor de Winckelmann, Mendelsohnn, Hamann, Gehlen, Scholem y Benjamin, entre otros. Comisario de exposiciones (Sigfrido Martín-Begué, Andreu Alfaro, José Morea, Laura Lio, Joan Verdú) y editor de textos sobre y de la Escuela de Frankfurt (1997), Siegfried Kracauer (Estética sin territorio, 2006) y Herder (Escultura, 2006), entre otros. Colaborador como crítico en distintos medios de prensa (El País, Arte y parte).

References

Aufderheide, P. (2007). Documentary Film: A Very Short Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press.

Benjamin, W. (1982). Strenge Kunstwissenschaft. En Gesammelte Schriften III (pp. 369–374). Frankfurt: Suhrkamp.

Bockris, V. (1991). Warhol. La biografía. Madrid: Arias Montano.

Didi–Huberman, G. (2006). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Editorial Adriana Hidalgo.

Didi–Huberman, G. (2009). La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada.

Crimp, D. (1980). The Photographic Activity of Postmodernism. October, 15, 91–101.

Crimp, D. (1981). The End of Painting. October, 16, 69–86.

Crimp, D. (1988). AIDS: Cultural analysis, cultural activism. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Crimp, D. (2005). Posiciones críticas. Madrid: Akal.

Crimp, D. (2008). Sobre las ruinas del museo. En Hal Foster, La posmodernidad (pp. 75–90). Barcelona: Editorial Kairós.

Crimp, D. (2010). Acción más allá de los márgenes. En Lynne Cookey Douglas Crimp, Manhattan, uso mixto (pp. 83–128). Madrid: MNCARS.

Crimp, D. (2012). Our Kind of Movie: The Films of Andy Warhol. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

Danto, A. C. (1986). The Philosophical Disenfranchisement of Art. Nueva York: Columbia University Press.

Danto, A. C. (1990). Encounters & Reflections. Art in the Historical Present. Nueva York: The Noonday Press.

Danto, A. C. (2001). Philosophizing Art. Selected Essays. University of California Press.

Doyle, J., Flatley, J., y Muñoz, J. E. (Eds.) (1996). Pop Out: Queer Warhol. Duke University Press, Durham.

Guilbaut, S. (2009). Espejismos de la imagen. Madrid: Akal.

Greenberg, C. (2002). Arte y cultura. Barcelona: Editorial Paidós.

Herwitz, D. (1993). Making Theory/Constructing Art. On the Authority of the Avant–Garde. Chicago: The University of Chicago Press.

Hobsbawm, E. (1998). A la zaga. Decadencia y fracaso de las vanguardias del siglo XX. Barcelona: Crítica.

Hughes, R. (1992). A toda crítica. Ensayos sobre arte y artistas. Barcelona: Anagrama.

Krakauer, S. (1960). Teoría del cine. La redención de la realidad física.Madrid: Paidós.

Lord, C. & Meyer, R. (2013). Art & Queer Culture. Londres: Phaidon.

Mattick, P. (2003). The Andy Warhol of Philosophy and the Philosophy of Andy Warhol. En Art in its Time. Theories and practices of modern aesthetics (pp. 134–150). Londres & Nueva York: Routledge.

Meyer R. (1995). Warhol’s Clones. En M. Dorenkamp y R. Henke (Eds.), Negotiating Lesbian and Gay Subjects (pp. 105–6). Nueva York: Routledge.

Meyer, R. (2003). Outlaw Representation. Censorship & Homosexuality in Twentieth–Century American Art. Boston: Beacon Press.

Nochlin, L. (2001). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En Karen Cordero e Inda Saenz (comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte (pp. 17–44). Mexico D.F.: Universidad Iberoamericana.

Nochlin, L. (2007a). Courbet. New York: Thames & Hudson.

Nochlin, L. (2007b). Issues of Gender in Cassatt and Eakins. En Thomas Crow, Brian Lukacher, Linda Nochlin and Frances K. Pohl (Eds.), Nineteenth Century Art: A Critical History (pp. 255-273). London: Thames & Hudson.

Parkinson, R. B. (2013). A Little gay history: desire and diversity across the world. New York: Columbia University Press.

Rose, B. (1979). American Painting: The Eighties. Buffalo: Thorney–Sidney Press.

Rosenberg, H. (1983). Warhol: Art’s Other Self. En Art on the Edge: creators and situations (pp. 98–108). Chicago, University of Chicago Press.

Sawyer, D. (2016). Douglas Crimp and Malik Gaines on Queer Liberation and the Decline of Radicalism. Document. Recuperado de: http://www. documentjournal.com/2016/11/douglas-crimp-malik-gaines/

Small, Z. (2017). Why Can’t the Art World Embrace Robert Rauschenberg’s Queer Community? Artsy Editorial. Recuperado de: https://www.artsy.net/ article/artsy-editorial-art-embrace-robert-rauschenbergs-queer-community

Stern, M. J. (2013). Is MoMA Putting Artists Back in the Closet? Slate’s Culture Blog. Recuperado en: http://www.slate.com/blogs/browbeat/2013/02/26/ moma_closets_jasper_johns_and_robert_rauschenberg_why.html

Warburg, A. (2010). Atlas Mnemosyne. Madrid: Akal.

Watney, S. (1989). The Warhol Effect. En Work of Andy Warhol (pp. 115-123). New York / Seattle: s/e.

Published

2018-07-31

How to Cite

Jarque Soriano, V. (2018). On the art history that we deserve. Estudios De Filosofía, (58), 197–213. https://doi.org/10.17533/udea.ef.n58a09

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.