Social Reality and Narco-Soap Operas. Perspectives of Violence in Young People in Comuna 13 of Medellin
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.espo.n60a09Keywords:
Political Communication, Social Representation, Media Representation, Television, Drug Violence, YouthAbstract
This research seeks to analyze the perspective of 48 young people from Comuna 13 of the city of Medellín on violence based on the social environment in which they live and the narco-soap operas they see on television. The discussion on what is the role of television in the social formation of young people was developed. For the analysis of perspectives, the qualitative model of focus groups was chosen, which allowed the contrast and debate on these areas of analysis. The panorama that pretends to maintain that television influences behavior was questioned and was linked to the historical and social relationship of violence produced by micro-trafficking, organized gangs and justice by own hand, establishing correlations with social reality and not a influence to act as such.
Downloads
References
(1) Bourdieu, Pierre. (2013). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.
(2) Buddemeier, Heinz. (2016). Medios de comunicación y violencia. Buenos Aires: Antroposofica.
(3) Castrillón, Edwin. (2017). Imagen e imaginario de Pablo Escobar en Escobar, El Patrón del Mal: Realidad y ficción sobre el narcotráfico en Colombia. (Tesis inédita de maestría). Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu.
(4) Centro Nacional de Memoria Histórica (CNMH). (2017). Medellín: Memoria de una guerra urbana. Bogotá, D. C.: CNMH.
(5) Debord, Guy. (2015). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.
(6) Escobar, Stephany. (2018). La narcotelenovela. Negocio de estereotipos. (Tesis inédita de grado). Universidad Santo Tomas, Bogotá, D. C.
(7) Fernández-Rovira, Cristina y Giraldo Luque, Santiago. (2018). Narcos o la caricatura narcótica de una realidad de terror. En: Giraldo Luque, Santiago (ed.). ¿Por qué amamos a Pablo Escobar? Cómo Netflix revivió al narcotraficante más famoso del mundo (pp. 161-184). Barcelona: UOC.
(8) García, Carmen. (2008). Televisión, violencia e infancia. Madrid: Gedisa.
(9) Giraldo Luque, Santiago (ed.). (2018). ¿Por qué amamos a Pablo Escobar? Cómo Netflix revivió al narcotraficante más famoso del mundo. Madrid: UOC.
(10) Han, Chul-Byung. (2016). Psicopolítica. Barcelona: Herder.
(11) Han, Chul-Byung. (2017). Tipología de la violencia. Barcelona: Herder.
(12) Hobsbawm, Eric. (2011). Bandidos. Barcelona: Planeta.
(13) Human Rights Watch. (2020, marzo 10). Colombia: abusos policiales en el contexto de manifestaciones multitudinarias. https://www.hrw.org/es/news/2020/03/10/colombia-abusos-policiales-en-el-contexto-de-manifestaciones-multitudinarias
(14) Jastrzębska, Adriana. (2017). Los héroes del mundo degradado: subjetividades endriagas en la narconóvela. Itinerarios, 1 (26), pp. 59-73.
(15) Markus, Gabriel. (2019a). El sentido del pensamiento. Barcelona: Pasado & Presente.
(16) Markus, Gabriel. (2019b). ¿Por qué el mundo no existe? Barcelona: Pasado & Presente.
(17) Montero, Yolanda. (2006). Televisión, valores y adolescencia. Madrid: Gedisa.
(18) Observatorio de Drogas de Colombia (ODC). (2017). Caracterización regional de la problemática asociada a las drogas ilícitas en el departamento de Antioquia. Bogotá, D. C.: Ministerio de Justicia y UNODC.
(19) Palaversich, Diana. (2015). La seducción de las mafias: la figura del narcotraficante en la narcotelenovela colombiana. Hispanófila, 173, pp. 349-364. https://doi.org/10.1353/hsf.2015.0017
(20) Redacción Nacional. (2019, abril 30). Cerca de 55.000 casas en Medellín están en riesgo de derrumbarse. El Espectador. https://www.elespectador.com/noticias/nacional/cerca-de-55000-casas-en-medellin-estan-en-riesgo-de-derrumbarse/
(21) Rendón, Yoni. (2017). Comuna 13 de Medellín. Medellín: Pulso & Letra.
(22) Rocha, Simone. (2016). De heróis e anti-heróis: escolhas estilísticas e construções de significado na narcotelenovela colombiana Escobar, El Patrón del Mal. Lumina, 10 (3), pp. 1-19. https://doi.org/10.34019/1981-4070.2016.v10.21347
(23) Semana. (2015, agosto 15). La foto que destapó los desmanes de la operación Orión. https://www.semana.com/nacion/articulo/la-foto-que-dejo-al-descubierto-los-desmanes-de-la-operacion-orion/438656-3/
(24) Villasmil, Liseth. (2015). Narconovelas: retratos de la ambigüedad en la construcción de valores sociales. Ontosemiótica, 2 (4), pp. 61-74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Estudios Políticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Estudios Políticos authorizes the copy of articles and texts for academic purposes or the internal use of institutions as long as the proper citation of the source is provided. Total or partial reproduction of the journal with different purposes should have an explicit authorization by the Institute of Politic Studies of the University of Antioquia.
The views and opinions expressed in the articles are those of the authors and do not necessary reflect or bind those of the Institute of Political Studies of the University of Antioquia.