Música de câmara, cultura do ouvir e compreensão: contribuições de Otto Maria Carpeaux e Vilém Flusser

Authors

  • José Eugenio de Oliveira Menezes Cásper Líbero College
  • Mauro de Souza Ventura Paulista State University

Keywords:

communication, comprehension as a method, culture of listening, Otto Maria Carpeaux, Vilém Flusser

Abstract

This  paper  discusses  the  works  by  Austrian-Brazilian  Otto  Maria  Carpeaux  (1900-1978)  and  Czech-Brazilian  Vilém  Flusser  (1920-1991),  both  authors  who  contribute  to  the  studies  of  comprehension  as  a  method  due  to  their  experiences  of  living  respectively  in  Vienna  and  Prague,  cities  that  are  considered  as  environments  for  the  culture  of listening. We stress that the rupture with the hierarchical tonal order promoted by Viennese composer Arnold Schoenberg is in consonance with the method of comprehension.  We  also  show  that  the  notion  of  chamber  music,  in  which  several  musicians  perform  in  a  creative  and  dialogical  manner,  as  analysed  by  Flusser,  is  also  a  model  of  comprehensive communication.

|Abstract
= 112 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 61 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Eugenio de Oliveira Menezes, Cásper Líbero College

PhD in Communication Sciences from the University of São Paulo. Professor of the Graduate Program in Communication of Cásper Líbero College.

Mauro de Souza Ventura, Paulista State University

PhD in Literary Theory and Comparative Literature from the University of São Paulo. Professor of the Postgraduate Program in Communication at the State University of São Paulo.

References

CARPEAUX, Otto Maria. 2008. História da literatura ocidental. Brasília: Senado Federal.

CARPEAUX, Otto Maria. 1967. Uma nova história da música. São Paulo: José Olympio Editora.

CARPEAUX, Otto Maria. 1964. A literatura alemã. São Paulo: Editora Cultrix.

CARPEAUX, Otto Maria. 1964. Pequena bibliografia crítica da literatura brasileira. Rio de Janeiro: Letra e Arte.

CHAGAS, Paulo C. 2008. A música de câmara telemática: a metáfora de Flusser e o universo da música eletroacústica. Ghrebh-, São Paulo, n. 11, p. 26-49, 2008. Disponible en: <http://www.cisc.org.br/portal/index.php/pt/ghrebh-11-comunicacao-imagem-e-tecnica-vilem-flusser.html> [consultado el 15 sept. 2017].

FLUSSER, Vilém. 2002. Praga, a cidade de Kafka. En: FLUSSER, Vilém. Da religiosidade: a literatura e o senso de realidade. São Paulo: Escrituras, p. 63-68..

FLUSSER, Vilém. 2008. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume.

FLUSSER, Vilém. 2007. Bodenlos: uma autobiografia filosófica. São Paulo: Annablume.

FLUSSER, Vilém. 1976. Em busca do significado. En: LADUSÃNS, Stanislavs (Org.). Rumos da filosofia atual no Brasil: em autorretratos. São Paulo: Loyola, p. 492-506.

KÜNSCH, Dimas. A.; MARTINO, Luís Mauro Sá (Orgs.). 2010. Comunicação, jornalismo e compreensão. São Paulo: Plêiade.

KÜNSCH, Dimas. A.; MENEZES, José Eugenio de O. 2016. Ficção filosófica, ensaio e compreensão em Vilém Flusser. Líbero, São Paulo, v. 19, n. 37-A, p. 71-80.

MENEZES, José Eugenio de O. ; CARDOSO, Marcelo (Orgs.). 2012. Comunicação e cultura do ouvir. São Paulo: Plêiade. Disponible en: <https://casperlibero.edu.br/mestrado/livros-mestrado/> [consultado el 15 sept. 2017].

MENEZES, José Eugenio de O. 2016. Cultura do ouvir e ecologia da comunicação. São Paulo: UNI, 2016. Disponible en: <https://casperlibero.edu.br/mestrado/livros-mestrado/> [consultado el 15 sept. 2017].

SCHORSKE, Carl E. 1989. Viena fin-de-siècle: política e cultura. São Paulo: Companhia das Letras.

STEINER, George. 1990. Extraterritorial: a literatura e a revolução da linguagem. São Paulo: Companhia das Letras.

VENTURA, Mauro de Souza; ABIB, Tayane Aidar. 2017. Intersubjetividade e reconhecimento do Outro na narrativa de Eliane Brum. Fronteiras – Estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 19, n. 2, p. 211-220.

VENTURA, Mauro de Souza. 2002. De Karpfen a Carpeaux. Formação política e interpretação literária na obra do crítico austríaco-brasileiro. Rio de Janeiro: Topbooks.

ZWEIG, Stefan. 2013. A Viena de ontem. En: ZWEIG, Stefan. O mundo insone e outros ensaios. Rio de Janeiro: Zahar.

Published

2019-05-11

How to Cite

de Oliveira Menezes, J. E. ., & de Souza Ventura, M. . (2019). Música de câmara, cultura do ouvir e compreensão: contribuições de Otto Maria Carpeaux e Vilém Flusser. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (39), 89–100. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/338467

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.