Significant experiences of learning with young people, the sense of the mass media and the new technologies in local contexts

Authors

  • Cesar Augusto Tapias Hernández Luis Amigó University Foundation

Keywords:

audiovisual training, meaningful learning experiences, teaching strategies, production processes, social change communication

Abstract

Audiovisual training processes seen as meaningful learning experiences are those that involve addition to the specific contents of the area concerned, the daily experiences of the participants, allowing them to adjust the new knowledge to their life plans, making movies and processes production, tools to try to resolve some of the problems that afflict them as social stigmas. The results of the analyzed experiences, demonstrate the importance of these practices of teaching and learning where participants form rather than as filmmakers, as individuals with the capacity to problematize and reflect their environments to their communities gaining public recognition as mediators, it that gives his films social validity, not just aesthetics.

|Abstract
= 115 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 376 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cesar Augusto Tapias Hernández, Luis Amigó University Foundation

Sociologist University of Antioquia. Magister in Social Anthropology National University of Colombia, Medellín Headquarters. (2008). Research professor at the Luis Amigó University Foundation, FUNLAM. Director of the Pasolini Corporation in Medellín.

References

Barboza, S. (2001). Pedagogía de la función crítica: la tarea social de la filosofía según Max Horkheimer [en línea]. Disponible: http:// https://www.bu.edu/wcp/Papers/Soci/SociBarb.htm [Consulta: 2001, Agosto 6].

Bourdieu, Pierre. (2002). “La juventud no es más que una palabra”. En: Sociología y cultura. pp. 163-173.

Bruner, J. (1984) Acción, pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza Editorial.

Bruner. J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza Editorial.

Calvo, A. (2000): La animación sociocultural: una estrategia educativa para la participación. Madrid: Alianza Editorial.

Criado, Enrique Martín, 2005. “La construcción de los problemas juveniles”. En Revista Nómadas No 23, IESCO, Bogotá. Pp. 86-93.

Cole, M. y Scribner, S. (1977). Cultura y pensamiento. Relación de los procesos cognoscitivos con la cultura. México: Limusa.

Chaparro, Manuel (2008). Comunicación Ciudadana. Poder, participación y nuevas tecnologías en la sociedad del conocimiento. Sevilla: Imedea.

Geetrz, C. (1975) “‘From the native’s point of view’: on the nature of anthropological understanding”, Nueva York: New York University Press.

Craweord, P., y Turton, D. (1992): Film on Ethnography, Manchester and New York: Manchester University Press.

Gumucio-Dagron, A. (2001), Haciendo olas: historias de comunicación participativa para el cambio social. New York: The Rockefeller Foundation.

Dewey, John (1968) Expérience et éducation. Paris: Armand Colin.

De Zubiría S. Julián. (2005) Los Modelos Pedagógicos. Bogotá: Fundación Alberto Merani.

De Zubiría, J. & otros. (2008) el modelo pedagógico predominante en Colombia.Tesis de Grado, Bogotá: Fundación Alberto Merani.

Freinet, Célestin & Élise FREINET (1981) Naissance d ́une pédagogie populaire. Paris: Maspero.

Giroux, H. (1995). Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. México: siglo veintiuno editores.

Giroux, H. (1999). Pedagogía crítica como proyecto de profecía ejemplar: cultura y política en el nuevo milenio. (pp.23- 37). Barcelona: Ed. F. Imbernón.

Fals Borda, O. (1985), Conocimiento y poder popular, Bogotá: Siglo XXI-Punta de Lanza.

Fals Borda, O. y Rodríguez Brando, C. (1987) Investigación Participativa. Montevideo: Ed. de la Banda Oriental.

Foucault, M. (1996). Tecnologías del yo. Y otros textos afines. Barcelona: Paidós.

Giroux, Henry. 2003. Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Herrera, M., A. Pinilla (2001). Acercamientos a la relación entre cultura política y educación en Colombia. En: Herrera, M. y Díaz, C. (comp.). Educación y cultura política, una mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janés. Pp. 59-92.

Lander, Edgardo. (2000) «Ciencias sociales: saberes coloniales y eurocéntricos», en E. Lander (comp.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. 11-40. Buenos Aires: Clacso.

Kuhn, T. S.; (1996) La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.

Maxwell, J. 1992. Diversity and Solidarity in Social Theory and Educational Practice. Draft. Narodowski Mariano, (sf). Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Buenos Aires: Editorial Norma

Mignolo, Walter. 2007. «El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto», en S. Castro-Gómez y R. Grosfoguel (eds.), El Giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. 25-46. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Universidad Central, Siglo del Hombre Editores.

Piaget, J. (1952). The Origins of Intelligence in Children. New York: International University Press.(Original work published 1936).

Piscitelli, (2010). El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje [en línea] Disponible en: http://www.fundacion.telefonica.com/es/debateyconocimiento/media/publicaciones/Facebook_001_240.pdf [Consultado 17 de agost0 de 2012).

Pomar F. María Isabel. (2001) El diálogo y la construcción compartida del saber. México: Ediciones Octaedro.

Rockwell, E., (1997) “La dinámica cultural en la escuela”, en: GIGANTE, E., Cultura y escuela: la reflexión actual en México, México: Conacul.

Rogoff, B. y Jean Lave (1984) Everyday cognition: Its development in social context. Harvard University Press, Cambridge.

Rogoff, B. (1990) Apprenticeship in Thinking: Cognitive development in social context. Nueva York, Oxford University Press.

Servaes, Jan e MALIKHAO, Patchanee. Comunicación participativa, el nuevo paradigma. En: THORTON, Ricardo Dominic y Cime de Villa, Gustavo. Usos y Abusos del participante. Buenos Aires: Ediciones INTA.

Vigotsky, LS. (1978) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México, Editorial Grijalbo.

Published

2014-01-30

How to Cite

Tapias Hernández, C. A. (2014). Significant experiences of learning with young people, the sense of the mass media and the new technologies in local contexts. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (29), 157–175. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/18296

Issue

Section

Artículos