The misadventures of memory and the benefits of forgetting.The amnesic remembrance of colombian cinema
Keywords:
memory, forgetting, storytelling, cinema, nationAbstract
This article presents a reflection about the tension between memory and forgetting within the colombian cinema. Its interest, following the work of Paul Ricoeur and Marc Augé, is to propose that memory claim different forget’s strategies to shape human experience. Of this form, the film doesn’t work as a story of the past, a place to remember other times, but as a device that determines the present. Memory and forgetting confront on the screen to make the troubled history of a nation understands its own current condition. The films, object of analysis (1960-2010), illustrate the need to remember and the right of the Colombian people to forget.
Downloads
References
Augé, M. (1998). Las formas del olvido. Barcelona, España: Gedisa.
Bergson, H. (1994). Memoria y vida. Barcelona, España: Altaya.
Borges, J.L. (1951). La muerte y la brújula. Buenos Aires, Argentina: Emecé.
Lamet. J. (1996). El cine y la memoria. Madrid, España: Nickel Odeon.
Landsberg, A. (2003). Prosthetic memory: the ethics and politics of memory in an age of mass culture. En Grainge, P(Ed.), Memory and popular film. (pp. 144-160). Manchester, Great Britain: Manchester University Press.
Le Goff, J. (1991). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario.Barcelona, España: Paidós.
Montoya, J. (1999). Ciudades y memorias. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Munsterberg, H. (1916). The photoplay. A psychological study. New York, United States: D. Appleton and Company.
Ricoeur, P. (2004). La memoria, la historia, el olvido. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Sánchez-Biosca, V. (2006). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid, España: Cátedra.
Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. Ciudad de México, México: Siglo XXI.
Ricoeur, P. (1995a). Tiempo y narración II. Configuración del tiempo en el relato de ficción. Ciudad de México, México: Siglo XXI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a
consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.