Writing on social networks

from permissiveness in cyberspace to the appropriation of written culture

Authors

  • Giovanna Carvajal Barrios

Keywords:

Writing in cyberspace, writing in social networks, cyberspace and education, • written culture and cyberspace

Abstract

The article presents the findings of a qualitative research that aims -among other objectives- to know what is the incidence of the degree of appropriation of the canon of writing in the way of writing of five young women, in three scenarios of cyberspace. A previous phase of the research is taken as a reference where it is tentatively stated that the way of writing in social networks is defined not only by media software and cyberspace, but also by the level of ascription to culture alphabetically written. The methodological tools correspond to the qualitative approach, although the particular analysis that the article deals with involves the analysis of numerical data. The text questions two affirmations of common sense: that non-canonical writing is a direct and inevitable consequence of the continuous use of social networks; and that technological endowment and digital literacy are sufficient to solve educational problems. 

|Abstract
= 390 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 250 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giovanna Carvajal Barrios

Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Tecnológica de Pereira. Profesora titular de la Escuela de Comunicación Social de la Universidad del Valle. Integrante del Grupo Nexus: investigación y creación en periodismo, movilización social y cultura escrita.

References

Austin, John. (1962). How to Do Things with Words. Cambridge: Oxford.

Benveniste, Émile. (1977). El Aparato formal de la enunciación. En E. Benveniste, Problemas de lingüística general II, (pp. 82-91). México: Siglo XXI Editores.

Carvajal, Giovanna. (2008). Lecturas y escrituras juveniles: entre el placer, el conformismo y la desobediencia. Cali: Universidad del Valle.

Carvajal, Giovanna. (2012). Ciberespacio, educación y cultura escrita. Algunas reflexiones sobre el libro de Pierre Lévy Cibercultura. Nexus, (12), 38-63. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v1i12.771

Carvajal, Giovanna. (2015). Cultura escrita en la sociedad del software. Nexus, (18), 140-163. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v0i18.683

Carvajal, Giovanna. (2016). La cultura escrita en el ciberespacio: ¿Nuevos conocimientos, nuevos conceptos, nuevas prácticas? Tesis doctoral. Universidad Tecnológica de Pereira. Disponible en: https://hdl.handle.net/11059/8156

Carvajal, Giovanna. (2017a). Chat, Facebook y Twitter: transformaciones de la cultura escrita en el ciberespacio. Cali: Universidad del Valle.

Carvajal, Giovanna. (2017b). Lectura y escritura en la red: ¿Acceso a la información o dominio de la cultura escrita? Nexus, (22), 138-157. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v0i22.6244

Carvajal, Giovanna. (2018). Jóvenes universitarios, cultura escrita y ciberespacio. Elementos conceptuales, empíricos y metodológicos para una propuesta de investigación. Revista Estudios del discurso digital, (1), 30-76. Disponible en: https://doi.org/10.24197/redd.1.2018.30-73

Carvajal, Giovanna. (2022). Entre el ciberlenguaje y la cultura escrita del ciberespacio: convergencias conceptuales, metodológicas y empíricas. En: Nuevas formas de leer y escribir en la sociedad contemporánea: Implicaciones para la educación en el giro digital. Universidad del Valle (prensa).

Chomsky, Noam. (1974). Estructuras sintácticas. México: Editorial Siglo XXI.

De Torres, Julio Santiago; Tornay, Francisco y Gómez, Emilio. (1999). Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Mc Graw Hill.

Ducrot, Oswald. (1988). Polifonía y Argumentación. Conferencias del Seminario “Teoría de la argumentación y análisis del discurso”. Cali,

Colombia: Universidad del Valle.

Gili, Samuel. (1983). Curso superior de sintaxis española. Barcelona: Vox.

Lévy, Pierre. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.

Manovich, Lev. (2013). El software toma el mando. Barcelona: Editorial UOC.

Serrano, Eduardo. (2000). Consideraciones Semióticas sobre el Concepto de Competencia. En: A. L. Marin. El concepto de competencia: una

mirada interdisciplinar II. Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía.

Olson, David. (1998). El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. Barcelona: Gedisa.

Ulloa, Alejandro. (2021). Antropología, cultura escrita y tecnocultura digital. Cali: Universidad del Valle (en proceso de edición).

Ulloa, Alejandro y Carvajal, Giovanna. (2006a). La lectura y la escritura de los estudiantes universitarios: una investigación exploratoria. Revista

Lenguaje, (32), 111-158. Disponible en: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v32i0.4815

Ulloa, Alejandro y Carvajal, Giovanna. (2006b).Cultura escrita, conocimiento y tecnocultura. El marco teórico de una investigación exploratoria en la Universidad del Valle. Nexus, Escuela de Comunicación Social. Universidad del Valle, (2), 105-141. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v0i2.4772

Van Dijk, Teun. (1980). Estructuras y Funciones del Discurso. México: Siglo XXI.

Van Dijk, Teun. (1994). Análisis Crítico del Discurso. Cali: Universidad del Valle.

Van Dijk, Teun. (1996). La Ciencia del Texto. Barcelona: Paidós.

Williams, Raymond. (1992). Historia de la Comunicación. Barcelona: Bosch Editorial.

Yus, Francisco. (2001). Ciberpragmática: El uso del lenguaje en Internet. Barcelona: Ariel.

Escritura en las redes sociales

Published

2023-06-16

How to Cite

Carvajal Barrios, G. (2023). Writing on social networks: from permissiveness in cyberspace to the appropriation of written culture. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (49), 69–96. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/353962

Issue

Section

Artículos