Writing on social networks
from permissiveness in cyberspace to the appropriation of written culture
Keywords:
Writing in cyberspace, writing in social networks, cyberspace and education, • written culture and cyberspaceAbstract
The article presents the findings of a qualitative research that aims -among other objectives- to know what is the incidence of the degree of appropriation of the canon of writing in the way of writing of five young women, in three scenarios of cyberspace. A previous phase of the research is taken as a reference where it is tentatively stated that the way of writing in social networks is defined not only by media software and cyberspace, but also by the level of ascription to culture alphabetically written. The methodological tools correspond to the qualitative approach, although the particular analysis that the article deals with involves the analysis of numerical data. The text questions two affirmations of common sense: that non-canonical writing is a direct and inevitable consequence of the continuous use of social networks; and that technological endowment and digital literacy are sufficient to solve educational problems.
Downloads
References
Austin, John. (1962). How to Do Things with Words. Cambridge: Oxford.
Benveniste, Émile. (1977). El Aparato formal de la enunciación. En E. Benveniste, Problemas de lingüística general II, (pp. 82-91). México: Siglo XXI Editores.
Carvajal, Giovanna. (2008). Lecturas y escrituras juveniles: entre el placer, el conformismo y la desobediencia. Cali: Universidad del Valle.
Carvajal, Giovanna. (2012). Ciberespacio, educación y cultura escrita. Algunas reflexiones sobre el libro de Pierre Lévy Cibercultura. Nexus, (12), 38-63. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v1i12.771
Carvajal, Giovanna. (2015). Cultura escrita en la sociedad del software. Nexus, (18), 140-163. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v0i18.683
Carvajal, Giovanna. (2016). La cultura escrita en el ciberespacio: ¿Nuevos conocimientos, nuevos conceptos, nuevas prácticas? Tesis doctoral. Universidad Tecnológica de Pereira. Disponible en: https://hdl.handle.net/11059/8156
Carvajal, Giovanna. (2017a). Chat, Facebook y Twitter: transformaciones de la cultura escrita en el ciberespacio. Cali: Universidad del Valle.
Carvajal, Giovanna. (2017b). Lectura y escritura en la red: ¿Acceso a la información o dominio de la cultura escrita? Nexus, (22), 138-157. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v0i22.6244
Carvajal, Giovanna. (2018). Jóvenes universitarios, cultura escrita y ciberespacio. Elementos conceptuales, empíricos y metodológicos para una propuesta de investigación. Revista Estudios del discurso digital, (1), 30-76. Disponible en: https://doi.org/10.24197/redd.1.2018.30-73
Carvajal, Giovanna. (2022). Entre el ciberlenguaje y la cultura escrita del ciberespacio: convergencias conceptuales, metodológicas y empíricas. En: Nuevas formas de leer y escribir en la sociedad contemporánea: Implicaciones para la educación en el giro digital. Universidad del Valle (prensa).
Chomsky, Noam. (1974). Estructuras sintácticas. México: Editorial Siglo XXI.
De Torres, Julio Santiago; Tornay, Francisco y Gómez, Emilio. (1999). Procesos Psicológicos Básicos. Madrid: Mc Graw Hill.
Ducrot, Oswald. (1988). Polifonía y Argumentación. Conferencias del Seminario “Teoría de la argumentación y análisis del discurso”. Cali,
Colombia: Universidad del Valle.
Gili, Samuel. (1983). Curso superior de sintaxis española. Barcelona: Vox.
Lévy, Pierre. (2007). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. Barcelona: Anthropos.
Manovich, Lev. (2013). El software toma el mando. Barcelona: Editorial UOC.
Serrano, Eduardo. (2000). Consideraciones Semióticas sobre el Concepto de Competencia. En: A. L. Marin. El concepto de competencia: una
mirada interdisciplinar II. Bogotá: Sociedad Colombiana de Pedagogía.
Olson, David. (1998). El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. Barcelona: Gedisa.
Ulloa, Alejandro. (2021). Antropología, cultura escrita y tecnocultura digital. Cali: Universidad del Valle (en proceso de edición).
Ulloa, Alejandro y Carvajal, Giovanna. (2006a). La lectura y la escritura de los estudiantes universitarios: una investigación exploratoria. Revista
Lenguaje, (32), 111-158. Disponible en: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v32i0.4815
Ulloa, Alejandro y Carvajal, Giovanna. (2006b).Cultura escrita, conocimiento y tecnocultura. El marco teórico de una investigación exploratoria en la Universidad del Valle. Nexus, Escuela de Comunicación Social. Universidad del Valle, (2), 105-141. Disponible en: https://doi.org/10.25100/nc.v0i2.4772
Van Dijk, Teun. (1980). Estructuras y Funciones del Discurso. México: Siglo XXI.
Van Dijk, Teun. (1994). Análisis Crítico del Discurso. Cali: Universidad del Valle.
Van Dijk, Teun. (1996). La Ciencia del Texto. Barcelona: Paidós.
Williams, Raymond. (1992). Historia de la Comunicación. Barcelona: Bosch Editorial.
Yus, Francisco. (2001). Ciberpragmática: El uso del lenguaje en Internet. Barcelona: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a
consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.