Colombian journalism: a leisure social class and the ‘market of ideas

Authors

  • Alberto Martínez University of the North

Keywords:

status, journalist, freedom, mark, ideas

Abstract

The  freedom  of  the  press  is  an  institution  that  for  more  than  two  hundred  years  in Colombia has been attacked in a way that, on one hand, it has undermined the social status of journalists, and on the other, it has undermined its role in democracy.  The paper analyzes these developments, from the perspective of pertinent postulates of the American institutional strands of thought, specifically from the notions of leisure social class and the ‘market of ideas’, based on the author’s standpoint: journalist’s rights have degenerated as his/her social status has regressed and the mass media has turned into corporate structures.

|Abstract
= 135 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 405 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alberto Martínez, University of the North

Doctorate student in Social Sciences, Universidad del Norte, Barranquilla. Master in Education, Universidad del Norte, Barranquilla. Social Communicator and Journalist . Professor of the Department of Social Communication of the University of the North and researcher of the PBX Research Group in Communication and Culture (classification A, Colciencias).

References

Arizmendi, P. I. (1989). Presidentes en la historia de Colombia. Bogotá: Editorial Planeta.

Barbero, J. & Rey, G. (1999). Los ejercicios del ver: Hegemonía audiovisual y ficción televisiva. Bogotá: Gedisa.

Cacua, P.A. (2005). La ley del periodista con garrafal error histórico. Boletín de historia y antigüedades. Bogotá. Vol. 92, Nº 828, 2005, pp. 169-174.

Cacua, P.A. (1991). Orígenes del periodismo colombiano. Bogotá: Editorial Kelly.

Coase, R.H. (1988). La empresa, el mercado y la ley. Madrid: Alianza Editorial.

Coase, R.H. (1974). El mercado de los bienes y el mercado de las ideas. The American Economic Review, Vol. 64 Nº 2. Páginas 135-145.

García Márquez, G. (1996). El mejor oficio del Mundo [en línea]. Disponible en: www.saladeprensa.org. [Consultado el 17 de junio de 2009].

García, J.J. (1997) La dimensión hermenéutica del periodismo. Medellín. Universidad Pontificia Bolivariana. Colección Mensajes.

Gardner, Howard. (2005). El buen trabajo. Barcelona: Paidós.

Herrán, M.T. (1991). La Industria de los medios masivos de información. Bogotá: CEDE-Fescol.

Hoyos, J.J. (1994). Reportero hasta morir: elementos para un periodismo de creación. Bogotá: Universidad Javeriana.

Hoyos. J.J. (2003) en el prólogo a Crónica del día Juan Gossaín. Medellín. Editorial Universidad de Antioquia.

Korstanje, M. (2008). La clase ociosa en Thorstein Veblen [en línea]. Contribuciones a la Economía. Disponible en: http://www.eumed.net/ce/2008b/. [Consultado el 9 de julio de 2009].

Martínez, A. (1999). Manual para la investigación periodística en Colombia. Monografía de pregrado. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.

Martínez, A. & Durán, O. (2007). Juan el hijo de Juan: una travesía por las competencias extraordinarias del escritor Juan Gossaín Abdallah desde la perspectiva cognitiva de Howard Gardner. Monografía de maestría, Universidad del Norte.

Mena, L.A. & Téllez, B.R. (1999). Primer manual de derecho para periodistas. Cali: Concejo Municipal de Santiago de Cali.

Milton, John. (1909). Aeropagitica: A speech for the Liberty of Unlicensed Printing. The Harvard Classics. [en línea]. Disponible en: http://www.bartleby.com/3/3/2.html. [Consultado el 7 de julio de 2009].

Parada, J. (2005). Economía institucional Original: una introducción necesaria. Ensayos de economía. Universidad del Atlántico. Versión modificada de “Original Institutional Economics: A theory for the XXI century?” Oekonomikus. Fall 2001. Department of Economics. University of Missouri. Kansas City.

Parada, J. (2009). Anotaciones de clase: Doctorado en Ciencias Sociales. Manuscrito por publicar. Universidad del Norte.

Pérez, A.G. (1998). La radio del tercer milenio. Bogotá: Caracol radio.

Otero, M. G. (1936). Historia del periodismo en Colombia. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.

Semana, revista (2009). Las 100 empresas más grandes de Colombia y las 900 siguientes. No. 1409. 14 de abril. pp. 57-65.

Veblen, T. (1974). La clase ociosa. México: Fondo de Cultura Económica.

Veblen, T. (1966). Teoría de clase ociosa. Ediciones Elaleph [en línea]. Disponible en: http://www.esnips.com/doc/3c724bb1-d054-4288-b305-34be95481281/Thorstein%20Veblen%20-%20Teor%EDa%20de%20la%20clase%20ociosa. [Consultado el 9 de marzo de 2009].

Veblen, T. (2000). La naturaleza del capital (1). Revista de economía institucional, No. 3. Universidad Externado de Colombia [en línea]. Disponible en: http://www.economiainstitucional.com/pdf/No3/tveblen3.pdf. [Consultado el 9 de julio de 2009].

Veblen, T. (2001). La naturaleza del capital (2) [en línea]. Revista de economía institucional No. 4. Universidad Externado de Colombia. Disponible en: http://www.economiainstitucional.com/pdf/No4/tveblen4.pdf. [Consultado el 9 de julio de 2009].

Published

2010-08-18

How to Cite

Martínez, A. (2010). Colombian journalism: a leisure social class and the ‘market of ideas. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (21-22), 51–73. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/6440

Issue

Section

Artículos de investigación