Construction and validation of an Entrepreneurship Measurement Instrument for nursing students

Authors

  • Isabel del Arco Bravo
  • Mercé Muñoz Gimeno

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.v42n1e12

Keywords:

entrepreneurship, validation study, psychometrics, competency-based education, students, nursing

Abstract

Objective. To develop a valid and reliable scale to measure entrepreneurship competences of nursing students, by assessing the level of development of diverse entrepreneurship dimensions.

Methods. An Entrepreneurship Measurement Instrument, Catalonia (IME.Cat) was constructed, by adapting two existing instruments, and a psychometric study was performed to address the validity of the content and the construct, and the reliability. The internal consistency and the discrimination capacity of the instrument’s items were examined.

Results. The IME.Cat scale showed a high reliability (α=0.89) for the complete set of items. The Cronbach’s α value of the individual dimensions were: Problem management=0.78; Creativity=0.76; Personal confidence =0.64; and Risk acceptance =0.46. The corrected homogeneity indices for each of the item in the instrument were high (>0.40). The Confirmatory Factorial Analysis validated the proposed structure of the items according to dimension.

Conclusion. The IME.Cat scale showed solid psychometric values for assessing the entrepreneurship competences of nursing students within its dimensions, which are fundamental for the professional development of nursing.

|Abstract
= 487 veces | PDF
= 417 veces| | VIDEO
= 0 veces| | FROM PUBMED-CENTRAL
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1 ANECA. Libro blanco [Internet]. 2005; Available from: http://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_jun05_enfermeria.pdf

2 Rico AY, Santamaría M. Análisis comparativo de los procesos existentes en el campo del emprendimiento en la educación media en Colombia y Ecuador. Revista Latinoamericana Educación. 2017; 8(2):53-68.

3 Erdmann AL, Stein Backes. Formación de emprendedores en enfermería: promover capacidades y aptitudes sociopolíticas. Enfermería Global. 2009; (16):1-11.

4 Backes DS, Forgiarini AR, Silva LD, Souza MHT, Backes MTS, Büscher A. Nursing entrepreneur care in social inequity contexts. Revista Brasileira de Enfermagem. 2020; 73(4):e20190014.

5 Sanders EM, Kigma M. Práctica empresarial: las enfermeras crean oportunidades como empresarias y emprendedoras. CIE:2003 Ginebra. Available from: http.//www.icn.ch/es.

6 Royal College of Nursing Australia. Development of new Roles. A Question of Safe, Quality Health Care. 2007. Available from: https://www.acn.edu.au/?s=Development+of+new+Roles.+A+Question+of+Safe%2C+Quality+Health+Care

7 Asociación de Enfermeras de Nueva Brunswick. Cuidar de su negocio: Una guía para una práctica de enfermería independiente. 2008. Available from: https://www.icn.ch/sites/default/files/2023-06/2012_Handbook_entrepreneurial_practice_sp.pdf

8 Camarillo A, Méndez L, Roa GZ, Gonzalez-Perez M. Identificación De Liderazgo Académico Para El Emprendimiento De Enfermería En La Región De Orizaba, Veracruz, México. European Scientific Journal. 2021;17(3):284.

9 Leray M, Villarruel AM, Ritchmond TS. Creating an innovation infrastructure in academic nursing. Journal of Professional Nursing. 2022; 38:83-88.

10 Peña I, Guerrero M, González-Pernía JL, Montero. Global entrepreneurship monitor. Informe GEM España. 2017-2018. Santander: Universidad de Cantabria. Available from: https://cise.es/pdf/informe-gem-2016 .

11 Paños Castro J. Educación emprendedora y metodologías activas para su fomento. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado. 2017; 20(3):33.

12 Alcaraz-Rodríguez R, Villasana M. Construcción y validación de un instrumento para medir competencias emprendedoras. En: XIX Congreso Internacional de Investigación Gestión de las Organizaciones Rumbo al 3er. Milenio: De la Regionalización a la Globalización. Durango, México: Universidad Juárez del Estado de Durango (UJED); 2015 [citado el año de acceso]. Available from: http://acacia.org.mx/busqueda/pdf/Construccion_y_validacin_de_un_instrumento_para_medir_competencias_emprendedoras.pdf.

13 Vidal Díaz de Rada, Edith D. de Leeuw, Joop J. Hox, and Don A. Dillman. International Handbook of Survey Methodology. International Journal of Public Opinion Research. 2008; 21(4):551–4.

14 Orlandini-González. Relación entre el perfil directivo femenino, la orientación al mercado y el rendimiento de la organización. Validación de un instrumento de medición. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía. 2022;12(23):333-46.

15 Jiménez Chinga R, Zeta A, Farfán Sánchez R, More Villegas JP, y Atoche Pacherres, CA. Emprendimientos y emprendedores en un contexto peruano. Revista Científica, Cultura, Comunicación y Desarrollo. 2021; 6(2):33-40.

16 Copelli FH, Erdmann AL, Guedes dos Santos JL. Entrepreneurship in Nursing: an integrative literature review Revista Brasileira de Enfermagem. 2019; 72:289-98.

17 Torralbas L, Zaldivar R y Leite E. El emprendimiento ¿Actitud como competencia del capital humano? Una mirada conceptual desde la Universidad de Holguin, Cuba. Holos. 2018; 34(8):109-17

18 Universidad de Deusto. Proyecto Tuning education structures in Europe. Informe final. 2016. Universidad de Deusto, Bilbao. Available from: https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningEUI_Final-Report_SP.pdf

19 Hermosilla-Cortés JL, Morales-Acevedo LJ, Azua-Alvarez DR. Model for the promotion of the entrepreneurial culture as an instrument of Social Responsibility: Chilean case/Modelo para la promoción de la cultura emprendedora como instrumento de Responsabilidad Social: caso chileno. Encuentros.2019; 17(02):1796.

20 Colichi RMB, Lima SGSE, Bonini ABB, Lima SAM, et al. Entrepreneurship and Nursing: integrative review. Revista Brasileira de Enfermagem. 2019; 72(suppl 1):321-30.

Published

2024-04-02 — Updated on 2024-08-17

Versions

How to Cite

del Arco Bravo, I., & Muñoz Gimeno, M. (2024). Construction and validation of an Entrepreneurship Measurement Instrument for nursing students. Investigación Y Educación En Enfermería, 42(1). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v42n1e12 (Original work published April 2, 2024)

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS