Explorative study, a journey to discover

Authors

  • Liliana Zuliani Arango Médica, especialista en Neuropsiquiatria Infantil, Especialista en Docencia Universitaria, Estudiante de la Maestría en Salud Colectiva. Profesora de la Facultad de Medicina de la Universidad de Antioquia, Colombia. email: lilizuli@hotmail.com.

Keywords:

Research design; health policy; nutrition programs.

Abstract


This article talks about the journey the author starts with the encouragement to discover the theoretical and methodological knowledge importance to make an explorative study which allows making a bibliographic and argumentative review about the different types of research, the methodological perspectives and the tools and techniques used to collect information; information that is complemented with the interview to one of the actors who have participated in the health policies construction being able to reflect about the Me researcher. It is the starting point of a journey which destination will be to discover and learn.

|Abstract
= 37 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 26 veces| | HTML (ESPAÑOL)
= 35 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

(1) Maxwell JA. Qualitative Research design: an interactive approach. 2a ed. California: Sage Publications; 2004. p. 56-58.

(2) Teijlingen E, Hundley V. The importance of pilot studies. UPDATE [internet]. 2001 [citado el 16 de abril de 2009]; (35). Disponible en: http://sru.soc. surrey.ac.uk/SRU35.html.

(3) Lackey NR, Wingate AL. The pilot study: one key to research success. En: Brink Pamela J, Wood Marilynn J. Advanced design in nursing research. 2a ed. London: Sage Publications; 1998. p. 376-7.

(4) Beauchamp TL, Childress JF. Principios de ética biomédica. 4ª ed. Barcelona: Masson; 2002. p.319-20.

(5) Davis AJ, Tschudin V, De Raeve L. Essentials of teaching and learning in nursing ethics: perspectives and methods. India: Churchill Livingstone Paperback; 2006. p.370.

(6) Esguerra G. Los valores en el personal de Salud. En: Hospital Pablo Tobón Uribe. Antología de los Valores y del Crecimiento Humano. Colección Especial, Serie Antologías 3ª ed. Medellín: Hospital Pablo Tobón Uribe; 1991. p.187-93.

(7) Colombero G. La enfermedad tiempo para la valentía: el equipaje indispensable de las cualidades humanas. Santafé de Bogotá: San Pablo; 1993. p.103-18.

(8) Martínez M. La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI. 2006; 9(1):126-8.

(9) Vera Vélez L. La investigación cualitativa [Internet]. Ponce: Universidad Interamericana de Puerto Rico; [citado el 8 de marzo de 2009]. Disponible en: http://www.slideshare.net/ynbv/investigacioncualitativa

(10) Torralba R. Cien Valores para una vida plena, la persona y su acción en el Mundo. España: Milenio Lleida; 2003. p.191-251.

(11) Taylor S, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós; 1998. p.340.

(12) Arroyo MP, Cortina A, Torralba MJ, Zugast J. Ética y legislación en enfermería. Análisis sobre la responsabilidad profesional. España: McGraw-Hill Interamericana; 1998. p.30-2.

(13) Hinds P, Chaves D, Cypess S. Context as a source of meaning and understanding. Qual Health Res. 1992; 2(1):61-74.

(14) Ray MA. La riqueza de la fenomenología: preocupaciones filosóficas, teóricas y metodológicas. En: Morse JM. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2003. p.139-78.

(15) Strauss A, Corbin J. Basics of Qualitative Research: techniques and procedures for developing grounded theory. 2a ed. London: Sage Publication; 1998. p.312.

(16) Martínez M. La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. 3ª ed. México: Trillas; 1998.

(17) Nolla N. Etnografía: una alternativa más en la investigación pedagógica. Ministerio de Salud Pública. Rev Cubana Educ Med Sup. 1997;11(2):107-15.

(18) Boyle JS. Estilos de etnografía. En: Morse JM. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2003. p. 185-212.

(19) De la Garza E. La descripción articulada. Hacia una metodología de la reconstrucción. Fundamentos, crítica y alternativas a la metodología y técnicas de investigación social. México: UNAM; 1988. p.27–35.

(20) Geertz C. Descripción densa: hacia una teoría de la interpretativa de la cultura. En: Bohannan P,Glazer M. Antropología: lecturas. 2ª ed. Madrid: McGraw Hill/Interamericana; 1993. p.25.

(21) Patton Q. Qualitative evaluation and research methods. 2ª ed. Newbury Park: Sage; 1990. p.140-351.

(22) Hammersley M, Atkinson P. Etnografía. Métodos de investigación. 2ª ed. Paidós; 2001. p.344.

(23) Elder L, Paul R. El arte de formular preguntas esenciales. Basado en conceptos de pensamiento crítico y principios socráticos. Fundación para pensamiento crítico; 2002. p.1-39.

(24) Berg BL. Qualitative research methods for the social sciences. Long Beach: California State University; 2001.

(25) Minayo M. O Desafio do conhecimiento. Pesquisa quilitativa em saúde. 6ª ed. Rio de Janeiro: Abrasco; 1999.

(26) Ruiz JI. Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto; 1999. p.177.

(27) Lipson J. Asuntos éticos en la etnografía. En: Morse JM. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003. p.389-415.

(28) Seda JA. Ética profesional y metodología con relación al trabajo etnográfico con personas internadas con retraso mental. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires; 2007. p.6-10.

(29) Emmanuel E, Wendler D, Grady C. What makes clinical research ethical? JAMA. 2000; 283:2701-11.

(30) Torralba F. Antropología del Cuidar. España: Instituto Borja de Bioética, Fundación Mampfre Medicina; 1998. p.207-338.

(31) Emmanuel E. ¿Qué Hace Qué la Investigación Clínica Sea Ética? Siete Requisitos Básicos. Ginebra: Organización Panamericana de la salud; 1999. p.34-44.

(32) Colombero G. La enfermedad tiempo para la valentía: el equipaje indispensable de las cualidades humanas. Santafé de Bogotá: San Pablo; 1993. p.103-18.

Published

2010-12-15

How to Cite

Zuliani Arango, L. (2010). Explorative study, a journey to discover. Investigación Y Educación En Enfermería, 28(3). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/7616

Issue

Section

REFLECTION ARTICLES / ARTÍCULO DE REFLEXION / ARTIGO DE REFLEXÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.