Formation of Nurses at Universidad de Antioquia: A Reality embodied in its Study Plans

Authors

  • Elvigia María Posada Vera Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n3e04

Keywords:

education, nursing, curriculum, students, nursing

Abstract


The article presents the trajectory of the study plans that have guided the formation of nursing professionals at Universidad de Antioquia in Medellín (Colombia). It presents the principal milestones or events that at a given moment determined significant ruptures in the formation processes and which show how this Faculty of Nursing, in its 70 years of existence, has always articulated the health needs of the context with the formulation of its study plans, with the sole purpose of forming critical and innovative nursing professionals capable of responding assertively to care needs, according with the principal challenges or trends that condition the health environment.

|Abstract
= 257 veces | PDF
= 208 veces| | HTML INGLES
= 7 veces| | HTML ESPAÑOL
= 58 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elvigia María Posada Vera, Universidad de Antioquia

Nurse, Ph.D. Professor, Facultad de Enfermería, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Email: emaria.posada@udea.edu.co

References

(1) González R. ¿Una facultad o una época distinta? Invest. Educ. Enferm. 1991; 9(1):135-46.

(2) Foucault M. Seguridad, territorio y población: Curso en el College de France: 1977 -1978 (Internet). Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica; 2006.

(3) Aponte L. Aspectos pedagógicos en la formación del recurso de enfermería en Colombia. Av. Enferm. 1988; 15(1):82-93.

(4) Castrillón C. Desarrollo disciplinar de la enfermería. Invest. Educ. Enferm. 2002; 20(1):82-8.

(5) Restrepo M. Historia de la Facultad de Enfermería en la Universidad de Antioquia. Medellín: Edición de la Universidad de Antioquia; 1997.

(6) Hernández M, Obregón D. La Organización Panamericana de la Salud y el Estado Colombiano: Cien años de historia 1902-2002 [Internet]. Washington: OPS; 2002.

(7) Velandia AL. Historia de la enfermería en Colombia. Bogotá: Editorial Nacional; 1995.

(8) Castrillón C. Formación universitaria de enfermeras Colombia 1937-1980. Invest. Educ. Enferm. 1986; 4(1):53-72.

(9) Facultad de Enfermería. Proyecto Educativo Institucional PEI, Medellín diciembre de 2003. Litografía Nueva Era.

(10) Bernstein B, Díaz M. Hacia una teoría del discurso pedagógico. Revista colombiana de educación [Internet]. 1985 (cited 28 Sept 2020); 15(1). Available from: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5120

(11) Díaz M. Flexibilidad y educación superior en Colombia [Internet]. Bogotá; Serie Calidad de la educación Superior No. 2. ICFES; 2002 (cited 28 Sept 2020). Available from: https://nutricion.fcm.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/16/2013/06/FLEXIBILIDAD_Y_EDUCACI_N_SUPERIOR_EN_COLOMBIA.pdf

Published

2020-11-07

How to Cite

Posada Vera, E. M. (2020). Formation of Nurses at Universidad de Antioquia: A Reality embodied in its Study Plans. Investigación Y Educación En Enfermería, 38(3). https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n3e04

Issue

Section

ESSAY / ENSAYO / ENSAIO