Formation of Nurses at Universidad de Antioquia: A Reality embodied in its Study Plans
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n3e04Keywords:
education, nursing, curriculum, students, nursingAbstract
The article presents the trajectory of the study plans that have guided the formation of nursing professionals at Universidad de Antioquia in Medellín (Colombia). It presents the principal milestones or events that at a given moment determined significant ruptures in the formation processes and which show how this Faculty of Nursing, in its 70 years of existence, has always articulated the health needs of the context with the formulation of its study plans, with the sole purpose of forming critical and innovative nursing professionals capable of responding assertively to care needs, according with the principal challenges or trends that condition the health environment.
Downloads
References
(1) González R. ¿Una facultad o una época distinta? Invest. Educ. Enferm. 1991; 9(1):135-46.
(2) Foucault M. Seguridad, territorio y población: Curso en el College de France: 1977 -1978 (Internet). Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica; 2006.
(3) Aponte L. Aspectos pedagógicos en la formación del recurso de enfermería en Colombia. Av. Enferm. 1988; 15(1):82-93.
(4) Castrillón C. Desarrollo disciplinar de la enfermería. Invest. Educ. Enferm. 2002; 20(1):82-8.
(5) Restrepo M. Historia de la Facultad de Enfermería en la Universidad de Antioquia. Medellín: Edición de la Universidad de Antioquia; 1997.
(6) Hernández M, Obregón D. La Organización Panamericana de la Salud y el Estado Colombiano: Cien años de historia 1902-2002 [Internet]. Washington: OPS; 2002.
(7) Velandia AL. Historia de la enfermería en Colombia. Bogotá: Editorial Nacional; 1995.
(8) Castrillón C. Formación universitaria de enfermeras Colombia 1937-1980. Invest. Educ. Enferm. 1986; 4(1):53-72.
(9) Facultad de Enfermería. Proyecto Educativo Institucional PEI, Medellín diciembre de 2003. Litografía Nueva Era.
(10) Bernstein B, Díaz M. Hacia una teoría del discurso pedagógico. Revista colombiana de educación [Internet]. 1985 (cited 28 Sept 2020); 15(1). Available from: http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/5120
(11) Díaz M. Flexibilidad y educación superior en Colombia [Internet]. Bogotá; Serie Calidad de la educación Superior No. 2. ICFES; 2002 (cited 28 Sept 2020). Available from: https://nutricion.fcm.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/16/2013/06/FLEXIBILIDAD_Y_EDUCACI_N_SUPERIOR_EN_COLOMBIA.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Investigación y Educación en Enfermería
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Derechos de propiedad / Direitos de Propriedade
English: If the article is accepted for publication, all copyright will be of exclusive property of Investigación y Educación en Enfermería. The text and the graphics included in the publication are exclusive responsibility of the authors and not necessarily reflect the thought of the Editorial Committee.
Español: Si el artículo es aprobado para publicación, todos los derechos son de propiedad de Investigación y Educación en Enfermería. El texto y las gráficas incluidas en la publicación son de exclusiva responsabilidad de los autores y no necesariamente refleja el pensamiento del Comité Editorial.
Português: Se o artigo for aceito para publicação, todos os direitos autorais serão de propriedade exclusiva de Investigación y Educación en Enfermería. O texto e os gráficos incluídos na publicação são de responsabilidade exclusiva dos autores e não refletem necessariamente o pensamento do Comitê Editorial.