THE MODERN-COLONIAL MATTER IN THE PAPEL PERIÓDICO(1791-1796): ENLIGHTENED PRACTICES OF MANUEL DEL SOCORRO RODRÍGUEZ
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.13304Keywords:
coloniality, enlightened, modernity, New Granada, Papel periódico, enlightened practicesAbstract
This article establish the characteristics and paradoxes arising from the arrival, reception and reworking of Spanish enlightened ideas, practices and values in the last decades of the 18th century. These ideas make up a particular modern experience in New Granada. The concept of modernity is shortly presented through of one of the most representative European specialist in contrast with the proposal of Aníbal Quijano who introduce Coloniality as a one of the most important elements in the consolidation of the European modernity and the modern experiences in the colonized territories. New Granada’s experience is tackled and analyzed through Papel periódico.
Downloads
References
Antolinez Camargo, Rafael. (1991). El papel periódico de la ciudad de Santafé de Bogotá: vehículo de las luces y la contrarevolución. Bogotá: Banco popular.
Castro-Gómez, Santiago. (2005). La hybris del punto cero: ciencia, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
Domínguez Ortiz, Antonio. (2005). Carlos III y la España de la Ilustración. Madrid: Alianza Editorial.
Díaz Consuegra, Fabián. (2010). La búsqueda de lo americano: matices del discurso apologético de Manuel del Socorro Rodríguez en el Papel periódico de la ciudad de Santa fe de Bogotá (En edición). Bogotá: Centro editorial de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Colombia.
Habermas, Jürgen. (1989). El discurso filosófico de la modernidad. Buenos Aires: Taurus.
Hernández de Alba, Guillermo (1768). Proyecto del fiscal Moreno y Escandón para la erección de Universidad pública en el Virreinato de Nueva Granada, con sede en la ciudad de Santa fe de Bogotá. Año de 1768.
Consultado el 17/05/2012 en: http://cvc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/16/TH_16_002_191_0.pdf
Jaramillo Vélez, Rubén. (1998). Colombia: la modernidad postergada. Bogotá: Gerardo Rivas Moreno, Argumentos.
Kant, Immanuel. (2002). Respuesta a la pregunta, ¿qué es la Ilustración? Traducción: Álvaro Forero. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias humanas.
McFarlane, Anthony. (1997). Colombia antes de la Independencia: economía, sociedad y política bajo el dominio Borbón. Traducción: Hernando Valencia Goelkel. Bogotá: Banco de la República, el Áncora.
Moreno Chuquen, Liz. (2010). Manuel del Socorro Rodríguez (1758-1819): entre la modernidad y la colonialidad [en prensa].Bogotá: Centro editorial de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Colombia.
Otero Muñoz, Gustavo. (1998). Historia del periodismo en Colombia. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.
Quijano, Aníbal. (1999). “Colonialidad del poder, cultura y conocimiento en Amé-rica Latina”. En: Pensar (en) los intersticios. Teoría y práctica de la teoría poscolonial. Bogotá: Ceja.
---. (2000). “Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina”. En: Lander, Edgardo (comp). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Clacso (Consejo latinoamericano de Ciencias Sociales).
Quintero, Pablo. (2010). “Notas sobre la teoría de la colonialidad del poder y la estructuración de la sociedad en América Latina”. Papeles de trabajo No. 19 - junio. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural. Consultado el 01/12/2011 en: http://www.scielo.org.ar/pdf/paptra/n19/n19a01.pdf
Rodríguez de Campomanes, Pedro. (1978). Discurso sobre la educación popular. Edición preparada por Francisco Aguilar. Madrid: Editora nacional.
Rodríguez, Manuel del Socorro. (1978). Papel periódico de la ciudad de Santafé de Bogotá. Bogotá: Banco de la Republica.
Soto Arango, Diana. (1999). Papel periódico de Santafé de Bogotá: un medio de expresión de las propuestas académicas en el siglo XVIII. Cuadernos del Instituto Antonio Nebrija, pp. 163-183.
---. Puig-Samper, Miguel Ángel y Cuño Bonito, Justo (eds.). (2009). Ilustración y educación. Comentario de textos. Tunja: UPTC, Ediciones Doce Calles.
Silva, Renán. (2008). Los ilustrados de Nueva Granada, 1760-1808: genealogía de una comunidad de interpretación. Medellín: Banco de la República, Fondo Editorial Eafit.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.