PARODY AND DETECTIVE FICTION IN JUAN CARLOS MARTINI’S CRIME FICTION TRILOGY

Authors

  • Carlos Bastidas Zambrano Universidad Javeriana

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.14536

Keywords:

mass culture, detective fiction, parody, satire, pastiche

Abstract

this article takes into account the Argentine detective story in the decade of 1970, focusing specifically on the study of the narrative particularities and analysis of detectivefiction in Juan Carlos Martini’s crime trilogy. The article presents Martini’s work from the problematic of parody, and critic assimilation of literally convention of hard-boiled and explains how crime fiction, despites its contrived and fictional character, allows an approach to the political and social problems of the 70’s in Argentine.

|Abstract
= 223 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 149 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amar Sánchez, Ana María. (2000). Juegos de seducción y traición: literatura y cultura de masas. Rosario: Biblioteca Estudios culturales.

Berruti, Maria Elena y Di Marco, José. (2006). “Apropiación del género policial e inscripción del entramado político”. En: Novelas que abordan el pasado, una lectura transversal de la literatura argentina entre 1969 y1995. Tesis doctoral. Argentina: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Borges, Jorge Luis. (2007). “There Are More Things”. En: Obras completas III. Buenos Aires: EMECÉ.

Callois, Roger. (1997). Acercamientos a lo imaginario. México: Fondo de Cultura Económica.

De Diego, José Luis. (2003). Campo intelectual y campo literario en la Argentina (1970-1986).Tesis doctoral. Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

---. (2007). Una poética del error. La Plata: Ediciones al margen.

Fraser, Benjamin. (2006). “Narradores contra la ficción: La narración detectivesca como estrategia política”, Studies in Latin American Popular Culture, 25, 199-219.

González, Gail. (2007). “La evolución de la novela policial argentina en la posdictadura”, Hispania, (90), 2, 253-263.

Lafforgue, Jorge y Rivera, Jorge. (1996). Asesinos de papel: ensayos sobre narrativa policial. Buenos Aires: Ediciones Colihue.

Martín Escribá, Alex y Sánchez Zapatero, Javier. (2007). “Una mirada al neo-policial latinoamericano: Mempo Giardinelli, Leonardo Padura y Paco Ignacio Taibo”, Anales de Literatura Hispanoamericana, (36), 49-58.

Martini, Juan Carlos. (1973). El agua en los pulmones. Barcelona: Círculo de lectores.

---. (1974). Los asesinos las prefieren rubias. Barcelona: Círculo de lectores.

---. (1977). El cerco. Barcelona: Editorial Bruguera.

Piglia, Ricardo. (1986). “Sobre el género policial”. En: Piglia, R. Crítica y Ficción. Barcelona: Anagrama.

---. (1991). La ficción paranoica. Consultado el 07/02/2012 en: http://www.elinterpretador.net/35/movil/piglia/piglia.html

Pöppel, Hubert. (2001). La novela policíaca en Colombia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Rud, Manuel. (2001). “Breve historia de una apropiación, apuntes para una aproximación al género policial en Argentina”, Espéculo: Revista de estudios literarios, 17. Consultado el 07/02/2012 en: http://www.ucm.es/info/especulo/numero17/apropia.htm

Solotorevsky, Myrna. (1992). “La tetralogía u obsesión por la historia”, Hispamérica, (21), 62, 3-19.

Trelles Paz, Diego. (2008). “Estado policial y novela negra argentina” en: La novela policial alternativa en Hispanoamérica: detectives perdidos, asesinos ausentes y enigmas sin respuesta. (Tesis doctoral). Universidad de Austin. Consultado el 07/02/2012 en: http://www.docstoc.com/docs/47007470/La-novela-policial-alternativa-en-Hispanoamerica-Detectives-perdidos-asesinos-ausentes-y-enigmas-sin-respuesta

Published

2013-02-20

How to Cite

Bastidas Zambrano, C. (2013). PARODY AND DETECTIVE FICTION IN JUAN CARLOS MARTINI’S CRIME FICTION TRILOGY. Lingüística Y Literatura, 33(62), 273–289. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.14536

Issue

Section

Literary studies