A CRITICAL ANALYSIS OF SAMUEL MORENO AND ENRIQUE PEÑALOSA’S ADVERTISING CAMPAIGNS: AN APPROACH TOWARDS THEIR DISCOURSE STRATEGIES

Authors

  • Javier Enrique García León University of Ottawa
  • David Leonardo García León University of Ottawa

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.18840

Keywords:

Discourse Analysis, Social Semiotics, Advertising Political Discourse, Electoral Campaigns, Mayoralty

Abstract

this paper presents the results of an investigative exercise whose main objective was to characterize the discourse strategies utilized in the political advertising campaigns for the mayoralty of Bogotá in 2007. The said phenomenon is approached from Critical Discourse Analysis and Social Semiotics. Additionally, proposals origi-nating from advertising and political discourse are used. It is hoped that this article supports the construction of an argumentative democracy, especially now that the electoral processes of our country, Colombia, are getting nearer.

|Abstract
= 181 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 101 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power. Cambridge: Polity.

Castro-Gómez, S. (2005). La poscolonialidad explicada a los niños. Popayán: Universidad del Cauca.

Castro-Gómez, S. (2007). Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. En Castro-Gómez S. & Grosfoguel R. (Eds.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. (79-92). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Charaudeau, P. (2005). ¿Nos manipulan los medios? Cuadernos de información y comunicación, 10, 319-330. 5. Corrales, P. (2000). Distribución de la información lingüística en los textos publicitarios. En J. De Bustos. (Ed.). Lengua, discurso, texto. (Vol. 2, 2515-2538). Madrid: Visor libros.

Dimond, E., & Bates, S. (1992). The Spot, the Rise of Political Advertising onTelevision. USA: MIT.

Donnell, G. (1997). Democracia delegativa. Contrapuntos. Ensayos escogidos sobre autoritarismo y democratización. Buenos Aires: Paidos.

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse. Textual Analysis for Social Research. USA: Routledge.

García, J. (2000). Inferencias en el discurso publicitario. En De Bustos J.(Ed.). Lengua, discurso, texto. (Vol. 2, 2527-2538). Madrid: Visor libros.

Halliday, M. A. K. (1985). An Introduction to Functional Grammar. London:Edward Arnold.

Hilferty, J. & Cuenca, M. (1999). Introducción a la lingüística cognitiva. Barcelona: Ariel.

Kress, G., Leite-García, R. & van Leeuwen, T. (2000). Semiótica discursiva. En Van Dijk T. (Ed.). El discurso como estructura y proceso. (373-416). Barcelona: Gedisa.

Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: the Grammar of Visual Design. New York: Routledge.

McLuhan, M., & Powers, B. R. (1989). La aldea global. España: Gedisa.

Ordorika, I. (2006). Educación superior y globalización: las universidadespúblicas frente a una nueva hegemonía. Andamios, 3 (5), 31-47.

Ramírez, L. A. (2004 ). Discurso y lenguaje en la educación y la pedagogía. Bogotá: Editorial Magisterio.

Renkema, J. (1999). Introducción a los estudios sobro el discurso. España: Gedisa.

Romero, M. V. (2000). Elementos narrativos en el lenguaje publicitario. En De Bustos J. (Ed.). Lengua, discurso y texto. (2555-2562). Madrid: Visor.

Van Dijk, T. (1996). Discurso, poder y cognición. Seminario Teun Van Dijk,Cátedra UNESCO para la lectura y la escritura, Universidad del Valle, Cali.

Van Dijk, T. (1999). El análisis critico del discurso. Anthropos, 186, 23-36.

––.(2000).El estudio del discurso .En Van Dijk T.(Ed.).El discurso como estructura y proceso. Un enfoque interdisciplinario. (21-66). Barcelona: Gedisa.

Van Leeuwen, T. (2008). Discourse and Practice. New Tools for Crititcal Dis-course Analysis. New York: Oxford University Press.

Verdejo, M. (2000). Introducción a la propaganda política. En De BustosJ. (Ed.). Lengua, discurso, texto. (Vol. 2, 2469-2480). Madrid: Visor libros.

Weston, A. (2001). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel.

Wodak, R. (2003). De qué trata el Análisis Critico del Discurso (ACD). Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarrollos. En Wodak R. & Meyer M. (Eds.). Métodos de análisis crítico del discurso.(17-34). Barcelona: Gedisa.

Published

2014-03-11

How to Cite

García León, J. E., & García León, D. L. (2014). A CRITICAL ANALYSIS OF SAMUEL MORENO AND ENRIQUE PEÑALOSA’S ADVERTISING CAMPAIGNS: AN APPROACH TOWARDS THEIR DISCOURSE STRATEGIES. Lingüística Y Literatura, (65), 113–137. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.18840

Issue

Section

Linguistic studies