Epistemic Verbs as an Evidentiality Strategy in Medellín’s Spanish

Authors

  • Róbinson Grajales Alzate University of Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n69a15

Keywords:

evidentiality, verbs of propositional attitude, Spanish of Medellín, believe, think, imagine, assume and consider

Abstract

Propositional attitude verbs express lexical evidentiality. This property may have nuances, which depend on whether these verbs, in their performative forms, are in parenthetical constructions, whether or not they omit the pronominal subject or if the pronominal subject is before the verb or postponed. Verbs with this meaning and their frequency of occurrence were described within the PRESEEA-Medellín corpus. Five verbs of propositional attitude were found: believe, think, imagine, assume and consider.

|Abstract
= 1108 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 229 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Róbinson Grajales Alzate, University of Valle

Psychologist and Doctor in Linguistics from the University of Antioquia. Professor of the Theoretical and Descriptive Linguistics Area of ​​the School of Language Sciences of the Universidad del Valle (Cali, Colombia). Member of the Sociolinguistic Studies Group (GES) in the line of sociolinguistics.

References

Aijón, M. A., y Serrano, M. J. (2010). El hablante en su discurso: expresión y omisión del sujeto de creo. ORALIA, 13, 7-38.

Andrade, R., González, M. C., y Jaramillo, D. (2008). La representatividad poblacional en el estudio sociolingüístico de Medellín. Lenguaje, 36(2), 527-549.

Bermúdez, F. (2006). Evidencialidad: la codificación lingüística del punto de vista (Tesis doctoral, Universidad de Estocolmo, Suecia). Recuperado de http://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:199511/FULLTEXT01

González Rátiva, M. C. (2007). PRESEEA-Medellín-Co. Informe sobre el estado de la investigación. En F. Moreno Fernández, M. Sancho Pascual e I. Moreno (Eds.), El español hablado en las comunidades hispánicas. Informe PRESEEA 2007. Santander: Fundación Campus Comillas.

González Rátiva, M. C. (Coord.). (2008). Corpus Sociolingüístico de Medellín [Banco de datos]. Medellín: Universidad de Antioquia. Recuperado de http://comunicaciones.udea.edu.co/corpuslinguistico/

González Rátiva, M. C., y Grajales Alzate, R. (2011). La clase social en el corpus PRESEEA-Medellín. Lenguaje, 39(1), 41-64.

Kevorkian, A., y Pacagnini, A. (2010). Algunas observaciones acerca de los denominados «verbos de cognición»: los casos de creer y pensar + infinitivo. En V. Castel y L. Cubo de Severino (Eds.), La renovación de la palabra en el bicentenario de la Argentina. Los colores de la mirada lingüística (pp. 693-700). Mendoza: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional de Cuyo.

Nuyts, J. (2001). Epistemic Modality, Language and Conceptualization: A Cognitive-pragmatic Perspective. Ámsterdam: John Benjamins.

Otero, C. (1999). Pronombres reflexivos y recíprocos. En I. Bosque y V. Demonte (Eds.), Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: Espasa.

Reig Alamillo, A. (2006). Una clasificación de los verbos realizativos en español. En T. Face y C. Klee (Eds.), Selected Proceedings of the 8th Hispanic Linguistics Symposium (pp. 183-190). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.

Saeger, B. de. (2006). Evidencialidad y modalidad epistémica en los verbos de actitud proposicional en español. Interlingüística, 17, 268-277.

Vázquez Rozas, V. (2006). Construcción gramatical y valor epistémico: el caso de supongo. En M. Villayandre Llamazares (Ed.), Actas del XXXV Simposio Internacional de la Sociedad Española de Lingüística (pp. 1888-1900). León: Universidad de León.

Published

2016-05-04

How to Cite

Grajales Alzate, R. (2016). Epistemic Verbs as an Evidentiality Strategy in Medellín’s Spanish. Lingüística Y Literatura, 37(69), 339–361. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n69a15

Issue

Section

Research articles