Factors Affecting the Determination of the Situation Aspect of Supo

Authors

  • Gabriel Godoy University of Chile
  • Guillermo Andrés Soto Vergara University of Chile

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n72a04

Keywords:

Spanish grammar, situation aspect, aspectual coercion, reference time, linguistic context

Abstract

Spanish stative verb saber (to know) can change its lexical aspect to achievement (‘begin to know’) or to bounded state (‘knowing for some time’), when it's in simple past tense (supo). This suggests that the type of situation does not depend only on the perfective operator. This paper, based on the analysis of 232 cases collected from the currentSpanish language corpus of the Real Academia Española (CREA), shows that lexical, grammatical, and discursive meaning affect the determination of the type of situation of supo. Specific interpretation depends on the properties of the reference time in which the situation is located.

|Abstract
= 176 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 93 veces|

Downloads

References

Bello, A. (1951 [1847]). Gramática de la lengua castellana destinada al uso de los americanos. Caracas: Ministerio de Educación.

Bosque, I. (1999). El nombre común. En I. Bosque y V. Demonte (Dirs.). Gramática descriptiva de la lengua española, (Vol. 1, pp. 3-75). Madrid: Espasa.

Blánquez, A. (2012 [1966]). Diccionario latino-español. Madrid: Gredos.

Corominas, J. (1980-1991). Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico. Madrid: Gredos.

De Swart, H. (2003). Coercion in a cross-linguistic theory of aspect. En E. Francis y L. Michaelis (Eds.). Mismatch: form-function incongruity and the architecture of grammar. (pp. 231-258). Stanford: CSLI Publications.

Dik, S. C. (1997). The Theory of Functional Grammar 1. Berlín y Nueva York: Mouton de Gruyter.

Fábregas, A. (2015). Imperfecto and indefinido in Spanish: What, where and how. En Borealis: An International Journal of Hispanic Linguistics, 4(2), 1-70.

Francis, E. y Michaelis. L. (2003). Mismatch: a crucible for linguistic theory. En E. Francis, y L. Michaelis (Eds.). Mismatch: form-function incongruity and the architecture of grammar. (1-27). Stanford: CSLI Publications.

Klein, W. (1992). The present perfect puzzle. Language, 68, 525-552.

Klein, W. (1994). Time in language. Londres y Nueva York: Routledge.

Labov, W. y Waletzky, J. (1967). Narrative analysis. En J. Helm (Ed.). Essays on the Verbal and Visual Arts. (12-44). Seattle: U. of Washington Press.

McCarthy, P. M. y Jarvis, S. (2010). MTLD, vocd-D, and HD-D: A validation study of sophisticated approaches to lexical diversity assessment. Behavior research methods, 42(2), 381-392.

Michaelis, L. (1998). Aspectual grammar and past-time reference. Londres y Nueva York: Routledge.

Michaelis, L. (2004). Type shifting in construction grammar: an integrated approach to aspectual coercion. En Cognitive Linguistics, 15(1), 1-67.

Murray, C., Tobar, A., Villablanca, F. y Soto, G. (2015). El componente pragmático en adultos con síndrome de Asperger: actos de habla indirectos, metáforas y coerción aspectual. En RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(1), 35-58.

Piñango, M. M. (2003). Dynamic properties of enriched composition. Mismatch: a crucible for linguistic theory. En E. Francis y L. Michaelis (Eds.). Mismatch: form-function incongruity and the architecture of grammar (pp. 311-330). Stanford: CSLI Publications.

Reichenbach, H. (2005 [1947]). The tenses of verbs. En I. Mani; J. Pustejovsky y R. Gaizauskas (Eds.). The language of time: a reader (pp. 71-78). Oxford: Oxford University Press.

Reyes, C. (2012). Coercion, is it a semantic or a pragmatic phenomenum? (Tesis de Maestría). Santiago de Chile: Universidad de Chile.

Smith, C. (1997). The parameter of aspect. 2.a ed. Dordrecht: Kluwer.

Soto, G. (2011). Estructura narrativa y proyecciones entre situaciones homogéneas y discretas: léxico, gramática y coerción. En Lenguas Modernas, 37 (1), 109-125.

Soto, G. (2014). Los tiempos de la conjugación castellana: vigencia de la propuesta de Bello. En Boletín de Filología, XLIX(1), 161-178.

Soto, G. y Hasler, F. (2013). Perfecto, antiperfecto, evidencial y admirativo: decir un evento para comunicar dos. En Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 54, 130-153.

Vendler, Z. (1967). Linguistics in philosophy. Nueva York: Cornell University Press.

Ziegeler, D. (2007). A word of caution on coercion. En Journal of Pragmatics, 39(5), 990-1028.

Published

2017-09-06

How to Cite

Godoy, G., & Soto Vergara, G. A. (2017). Factors Affecting the Determination of the Situation Aspect of Supo. Lingüística Y Literatura, 38(72), 80–99. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n72a04

Issue

Section

Linguistic studies