From Pedro Armendáriz and Pedro Infante to Pedro Páramo. The Struggle for the Mexican Collective Imaginary
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n72a08Keywords:
Pedro Páramo, Golden Age of Mexican cinema, depht and authenticity, crisis, countryside and societyAbstract
The present article stands on the idea that Juan Rulfo’s novel Pedro Páramo is built on one of the formulas of the Golden Age of Mexican cinema –that is to say, a powerful and authoritarian man that faces the burden of a powerful and yet untamable love. Based on that evidence, the author unfolds the hypothesis that Rulfo’s novel holds a subtle critique to the limitations and liberties taken by Mexican cinema while simultaneously creating a deeper and much more realistic impact on the true causes of the crisis of Mexican countryside and Mexican society.
Downloads
References
Barthes, R. (1999). Mitologías. Madrid: Siglo XXI.
Debord, G. (1992). La société du spectacle. París: Gallimard.
Delgado, M. [dirección]. (1952). Si yo fuera diputado. Guion Jaime Salvador. México: Productora Posa Films.
Fernández, E. [dirección]. (1944). María Candelaria (Xoxhimilco). Guión: Emilio Fernández y Mauricio Magdaleno. México: Productora Films Mundiales.
Fernández, E. [dirección]. (1946). Enamorada. Guion: Emilio Fernández, Íñigo de Martino, Benito Alazraki. México: Productora Panamericana Films S. A.
Gámez, R. [dirección y guion] (1965). La fórmula secreta o Coca Cola en la sangre. Texto de Juan Rulfo. México: Cine independiente.
Gavaldón, R.[dirección] (1956). La escondida. Guion de José Revueltas, Günther Gerzso, Roberto Gavaldón. México: Productora Alfa Film.
Isaac, A. [dirección]. (1965). En este pueblo no hay ladrones. Texto Gabriel García Márquez. Adaptación: Alberto Isaac y Emilio García Riera. México: Productora Grupo Claudio.
Iser, W. (1987). «El proceso de la lectura: un enfoque fenomenológico». Introducción y traducción de Juan Vargas Duarte. En M. A. Jofré y M. Blanco (Eds.), Para leer al lector (pp. 29-52). Santiago: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación.
Jiménez, V. (2015). Una estrella para la muerte y la vida. En V. Jiménez (Coord.). Pedro Páramo: 60 años (pp. 58-68). México: Fundación Juan Rulfo, rm.
Reynoso, A. [dirección] (1960). Despojo. Guion de Juan Rulfo. México: Productora Cine-Foto.
Rilke, R. M. (2015), Requiem (Für Graf Karl von Kalkreuth). Recuperado de http://www.magyarulbabelben.net
Rodríguez, I. [dirección]. (1947). Nosotros los pobres. Guion: Carlos González Dueñas. Texto Ismael Rodríguez y Pedro de Urdimalas. México: Productora Rodríguez Hermanos.
Rodríguez, I. [dirección]. (1948). Ustedes los ricos. Guion Rogelio A. González, Ismael Rodríguez, Carlos González Dueñas, Pedro de Urdimalas. México: Producciones Rodríguez Hermanos.
Rodríguez, I. [dirección]. (1953). Pepe el Toro. Guion: Carlos Orellana, Ismael Rodríguez. México: Producciones Rodríguez Hermanos.
Rodríguez, I.[dirección]. (1957). Tizoc (Amor indio). Guion: Ismael Rodríguez, Carlos Orellana. Texto: Manuel R. Ojeda, Ricardo Parada de León e Ismael Rodríguez. México: Productora Matouk Films S. A.
Rulfo, J. (2004). Pedro Páramo. Edición de José Carlos González Boixo. Madrid: Cátedra.
Sariñana, F. [dirección]. (2002). Amar te duele. Guion Carolina Rivera. México: Productora Altavista Films / Videocine.
Steiner, G. (2012). La poesía del pensamiento. Del helenismo a Celan. Traducción de María Condor. Madrid: Siruela (El Ojo del Tiempo, 68).
Tenorio Trillo, M. (1988). Artilugio de la nación moderna: México en las exposiciones universales. México: Fondo de Cultura Económica.
Vital, A. (1993). Lenguaje y poder en Pedro Páramo. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Vital, A. (2017). Los argumentos de los asesinos. Mecanismos de justificación en personajes de Juan Rulfo. México, Universidad Nacional Autónoma de México.
Weatherford, D. J. (2006). Citizen Kane y Pedro Páramo: un análisis comparativo. En V. Jiménez, A. Vital y J. Zepeda (Coords.), Tríptico para Juan Rulfo. Poesía, fotografía, crítica (pp. 501-530). México: Congreso del Estado de Jalisco / Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Filosofía y Letras / Universidad Iberoamericana / Universidad Autónoma de Aguascalientes / Universidad de Colima / Fundación Juan Rulfo, rm.
Weatherford, D. J. (2015) El casting de Pedro Páramo (1966). Acercamiento a un reparto cinematográfico. En V. Jiménez (Coord.), Pedro Páramo: 60 años (pp. 171-182). México: Fundación Juan Rulfo, rm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.