Horror, Death and De-Intellectualization of the Experience in Four Novels by Tomás González
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n72a11Keywords:
Tomás González, literary aesthetics, micrologies, aesthetics of horror, life-death in artAbstract
This paper studies the treatment of horror and death in Tomás González’s work, set in relation with the sublime concept and public writer statements. The analysis emphasizes three aspects: the contrast between individual and cosmic times, the abyss’s image as a possible look out into infinity, and the co-presence of beauty-horror, life-death. In this characterization the role of the search for de-intellectualized experience sticks out as a means for shaping the problem into an aesthetic form. The effect is an appeased assumption of horror and death, integrated to life and to beauty.
Downloads
References
Adorno, T. W. (2001 [1951]). Mínima moralia. Reflexiones desde la vida dañada. Madrid: Taurus.
Afanador, L. F. (22 de agosto de 2012). La redención humana. Arcadia. Recuperado de http://www.revistaarcadia.com/impresa/articulo/la-redencion-humana/25933
Aramayo, R.R., y Mas, S. (2012). Estudio preliminar. En E. Kant, Crítica del discernimiento. Madrid: Alianza.
Bauman, Z. (2007). Arte, muerte y posmodernidad. En Arte, ¿líquido? Madrid: Sequitur.
Campo Becerra, Ó. D. (2012). Naranjas en el suelo. La conciencia de la muerte en la obra de Tomás González. Literatura: Teoría, Historia, Crítica, 14(1), 159-182.
Depino, H. (2011). Duelo y representación. Desde el jardín de Freud, 11, 187-198.
Duarte, J. (2010). Las dos violencias de Tomás González. Arcadia. Recuperado de http://www.revistaarcadia.com/libros/articulo/las-dos-violencias-tomas-gonzalez/23098
Einstein, A. (9 de noviembre de1930). Sobre religión. En New York Times Magazine.
Galán, J. (2011). La memoria inventada. El Malpensante, 122. Recuperado de http://www.elmalpensante.com/articulo/2055/la_memoria_inventada
Gallón, A. (14 de agosto de 2010). Tomás y sus bandidos. El Espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/impreso/escritores/articuloimpreso-219153-tomas-y-sus-bandidos
González, T. ([2003] 2012). Los caballitos del diablo. Bogotá: Punto de Lectura
González, T. (2011a [1997]). La historia de Horacio. Bogotá: Punto de Lectura.
González, T. (2011b). La luz difícil. Bogotá: Alfaguara.
González, T. (2010). Abraham entre bandidos. Bogotá: Alfaguara.
Kant, I. (2005 [1764]). Observaciones sobre el sentimiento de lo bello y lo sublime (Trad. y estudio introductorio: D. M. Granja). Madrid: Fondo de Cultura Económica - Universidad Autónoma Metropolitana - Universidad Nacional Autónoma de México (Título original: Beobachtungen über das Gefühl des Schönen und Erhabenen).
Kant, I. (2012 [1790]). Crítica del discernimiento (Trad. y estudio preliminar: R. R. Aramayo y S. Mas). Madrid: Alianza (Título original: Kritik der Urteilskraft).
Lacan, J. (2010 [1953-1963]). De los nombres del padre. Buenos Aires: Paidós («Lo simbólico, lo imaginario y lo real», intervención pronunciada en 1953, e «Introducción a los nombres del padre», pronunciada en 1963).
Lyotard, J. F. (1987 1986). Lo sublime y la vanguardia. En La posmodernidad explicada a los niños (Trad. E. Lynch). Barcelona: Gedisa (Título original: Le Postmoderne expliqué aux enfants: Correspondance 1982-1985).
Lyotard, J. F. (1998 [1988]). Lo inhumano. Charlas sobre el tiempo. (Trad. De H. Pons). Buenos Aires: Manantial.
Marín, P. A. (16 de septiembre de 2010). Abraham entre bandidos. Recuperado de http://mesitadepaula.blogspot.com/2010/09/abraham-entre-bandidos.html
Martínez Polo, L. (3 de septiembre de 2011). Tomás González habla de su último libro, La luz difícil. El Tiempo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/entre-tenimiento/libros/ARTICULO-WEB-NEW_NOTA_INTERIOR-10285925.html
Ospina, W. (18 de septiembre de 2012). Tomás González. El Tiempo. Recuperado de http://www.elespectador.com/impreso/opinion/columna-299942-tomas-gonzalez
Sanín, C. (10 de septiembre de 2011). La luz pareja. El Espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/impreso/opinion/columna-298358-luz-pareja
Solano, A. F. (30 de junio de 2006). El escritor del silencio. Otraparte, Envigado. Recuperado de http://www.otraparte.org/actividades/literatura/tomasgonzalez.html
Trías, E. (2006 [1982]). Lo bello y lo siniestro. Barcelona: DeBolsillo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.