Interaction, Roll and Theme in Texts that EAFIT Students Use When They Requesting Tutorials Related to Their Process of Reading and Writing

Authors

  • Sonia López Franco EAFIT University
  • Marcela Galeano Acosta EAFIT University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n73a05

Keywords:

teaching reading and writing at university, textual patterns, linguistically and discursive positioning

Abstract

Request a tutorial to resolve problems of reading and writing in the university area is an activity that students do before CELEE. We want to describe how the difficult is exposed, the degree of verbal interaction and the assumed roll. We use the method discourse analysis under interactive perspective. The result is that the student places himself distant in front of his / her deficiencies before the writing and expresses evaluations on its own practices implicitly.

 

|Abstract
= 379 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 110 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez López, M. de F. (s. f.). ¿Presento, presentamos o se presenta? La autoría en el español académico escrito de CC. Económicas y Empresariales.Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/ciefe/pdf/04/cvc_ciefe_04_0006.pdf

American Psychological Association (2010). Manual de estilo de publicaciones de la American Psychological Association (Trad. M. Guerra Frías). (3a ed.). México: El Manual Moderno.

American Psycological Association (APA) (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6.a ed.). México: El Manual Moderno.

Bentivoglio, P. (1987). Los sujetos pronominales de primera persona en el español de Caracas. Caracas: CDCH-UCV.

Bolívar, A. y Beke, R. (2009). Certaintly and Commitment in the Construction of Academic Knowledge in the Humanities. E. Suomela-Salmi y F. Dervin (Eds.). Cross Linguistic and Cross Cultural Perspectives on Academic Discourse (pp. 33-48). Ámsterdam: John Benjamins.

Bolívar, A. y Beke, R. (2011). El Yo y la actitud ante el conocimiento. A. M. Cestero Mancera, I. M. Martos y F. Paredes García (Eds. lit.). La lengua, lugar de encuentro. Congreso Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de la América Latina ALFAL, Universidad Alcalá de Henares, España.

Bolívar, A., Beke, R., y Shiro, M. (2010). Las marcas lingüísticas del posiciona-miento en las disciplinas: estructuras, voces y perspectivas discursivas. G. Parodi (Ed.). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas (pp. 95-125). Santiago de Chile: Planeta.

Bolívar, A. (En prensa). La construcción dialógica de los patrones textuales. G. V. Koch, Homenaje a Indegore. São Paulo: Contexto.

Celee (s. f. 1). Celee / Servicios. Recuperado de: http://www.eafit.edu.co/centros/celee/Paginas/inicio.aspx

Celee (s. f. 2). ¿Qué es Celee? Recuperado de: http://www.eafit.edu.co/centros/celee/Paginas/inicio.aspx

EAFIT. (2016) Centro de Estudios Laboratorio de lectura y escritura, Celee. Recuperado de: www.eafit.edu.co/centros/celee/pagina

Halliday, M. A. K (1982). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. (Trad. Jorge Ferreiro Santana). México: Fondo de Cultura Económica.

Lakoff, G. (2007). No pienses en un elefante. Madrid: Complutense.

Martínez Lirola, M. (2007). Aspectos esenciales de la gramática sistémica funcional. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/16231/1/LibroGSF2007UAlicante.pdf

Vázquez Laslop, E. (2001). La arquitectura lingüística del compromiso. Las oraciones del deber ser. México: El Colegio de México.

Vélez Upegui, M. (2006). El pórtico de Jenófanes. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT. Colección Académica.

Van Dijk, T. (1980). Estructura y funciones del discurso. Argentina: Siglo XXI Editores.

Published

2018-02-10

How to Cite

López Franco, S., & Galeano Acosta, M. (2018). Interaction, Roll and Theme in Texts that EAFIT Students Use When They Requesting Tutorials Related to Their Process of Reading and Writing. Lingüística Y Literatura, 39(73), 96–114. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n73a05

Issue

Section

Research articles