Interaction, Roll and Theme in Texts that EAFIT Students Use When They Requesting Tutorials Related to Their Process of Reading and Writing
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n73a05Keywords:
teaching reading and writing at university, textual patterns, linguistically and discursive positioningAbstract
Request a tutorial to resolve problems of reading and writing in the university area is an activity that students do before CELEE. We want to describe how the difficult is exposed, the degree of verbal interaction and the assumed roll. We use the method discourse analysis under interactive perspective. The result is that the student places himself distant in front of his / her deficiencies before the writing and expresses evaluations on its own practices implicitly.
Downloads
References
Álvarez López, M. de F. (s. f.). ¿Presento, presentamos o se presenta? La autoría en el español académico escrito de CC. Económicas y Empresariales.Recuperado de: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/ciefe/pdf/04/cvc_ciefe_04_0006.pdf
American Psychological Association (2010). Manual de estilo de publicaciones de la American Psychological Association (Trad. M. Guerra Frías). (3a ed.). México: El Manual Moderno.
American Psycological Association (APA) (2010). Manual de Publicaciones de la American Psychological Association (6.a ed.). México: El Manual Moderno.
Bentivoglio, P. (1987). Los sujetos pronominales de primera persona en el español de Caracas. Caracas: CDCH-UCV.
Bolívar, A. y Beke, R. (2009). Certaintly and Commitment in the Construction of Academic Knowledge in the Humanities. E. Suomela-Salmi y F. Dervin (Eds.). Cross Linguistic and Cross Cultural Perspectives on Academic Discourse (pp. 33-48). Ámsterdam: John Benjamins.
Bolívar, A. y Beke, R. (2011). El Yo y la actitud ante el conocimiento. A. M. Cestero Mancera, I. M. Martos y F. Paredes García (Eds. lit.). La lengua, lugar de encuentro. Congreso Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de la América Latina ALFAL, Universidad Alcalá de Henares, España.
Bolívar, A., Beke, R., y Shiro, M. (2010). Las marcas lingüísticas del posiciona-miento en las disciplinas: estructuras, voces y perspectivas discursivas. G. Parodi (Ed.). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas (pp. 95-125). Santiago de Chile: Planeta.
Bolívar, A. (En prensa). La construcción dialógica de los patrones textuales. G. V. Koch, Homenaje a Indegore. São Paulo: Contexto.
Celee (s. f. 1). Celee / Servicios. Recuperado de: http://www.eafit.edu.co/centros/celee/Paginas/inicio.aspx
Celee (s. f. 2). ¿Qué es Celee? Recuperado de: http://www.eafit.edu.co/centros/celee/Paginas/inicio.aspx
EAFIT. (2016) Centro de Estudios Laboratorio de lectura y escritura, Celee. Recuperado de: www.eafit.edu.co/centros/celee/pagina
Halliday, M. A. K (1982). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. (Trad. Jorge Ferreiro Santana). México: Fondo de Cultura Económica.
Lakoff, G. (2007). No pienses en un elefante. Madrid: Complutense.
Martínez Lirola, M. (2007). Aspectos esenciales de la gramática sistémica funcional. Recuperado de: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/16231/1/LibroGSF2007UAlicante.pdf
Vázquez Laslop, E. (2001). La arquitectura lingüística del compromiso. Las oraciones del deber ser. México: El Colegio de México.
Vélez Upegui, M. (2006). El pórtico de Jenófanes. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT. Colección Académica.
Van Dijk, T. (1980). Estructura y funciones del discurso. Argentina: Siglo XXI Editores.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.