This is an outdated version published on 2021-11-13. Read the most recent version.

Andrés Hurtado and the Failed Hero’s Journey in Pío Baroja’s The Tree of Knowledge (1911)

Authors

  • Daniel Guarín Buitrago Temple University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n80a03

Keywords:

The Tree of Knowledge (1911), hero's journey, Pío Baroja, archetypes, failed hero

Abstract

In this article, a reading of The Tree of Knowledge (1911) by Pío Baroja is presented as a classic hero’s journey. This research paper sketches the evolution of Andrés Hurtado as a heroic character; identifies the archetypes in the novel’s characters and analyzes the twelve phases of the hero’s journey. Such a reading is possible, since the archetypes and stages of the hero’s journey are clearly identifiable; yet still, Hurtado, despite fulfilling the characteristics of the hero archetype and making his journey, could be considered a failed hero, since he commits suicide before the end of his adventure.

|Abstract
= 1059 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 547 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniel Guarín Buitrago, Temple University

Student of the doctoral program in Spanish at the Temple University (United States); master in Applied Linguistics, from the Pontificia Universidad Javeriana (Colombia); international expert in Specialized Teaching of Spanish as a Foreign Language from the University of Salamanca (Spain); and bachelor of Modern Languages, from the University of Quindío (Colombia). He has taught at ECCI and Los Libertadores universities, in Colombia, and Language Associate at Bates College, in the United States. He is currently an assistant professor of Spanish at Temple University (United States).

References

Agulló, E. O. (2015). Personaje y espacio urbano en la narrativa de Pío Baroja (Tesis Doctoral). Universidad de Córdoba. https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/13224/2016000001288.pdf?sequence=3

Baroja, P. (1924). Divagaciones de autocrítica: Conferencia leída en la Sorbona de París el 20 de marzo de 1924. Revista de Occidente, 10, 33-59.

Baroja, P. (1973). El árbol de la ciencia. Madrid: Caro Raggio.

Campbell, J. (1959). El héroe de las mil caras . México: Fondo de Cultura Económica.

Campbell, J. (1991). El poder del mito . Barcelona: Emecé Editores.

Camus, A. (2004). El extranjero. Barcelona: Emecé editores.

Costa, G. (2018). Alcolea del Campo x Madrid: Andrés Hurtado y el espacio social en la obra «El árbol de la ciencia» de Pío Baroja. Fólio - Revista de Letras, 10(1), Article 1, s.p. https://doi.org/10.22481/folio.v10i1.3813

Cueto Pérez, M. (2011). El discurso de los personajes en «El árbol de la ciencia». Archivum, 31-32, 233-240.

Eco, U. (1984). Apocalípticos e integrados . Barcelona: Editorial Lumen.

Eller, K. (1978). The Autobiographical Sources of Baroja’s «El Arbol de la Ciencia». Revista de Estudios Hispánicos, 12(3), 323-335.

Fuster García, F. (2012). Baroja como historiador: Literatura, microhistoria e historia desde abajo. La Torre del Virrey: Revista de Estudios Culturales, 11, 95-104.

Fuster García, F. (2014a). Baroja como materia de sus libros: Para una lectura de El árbol de la ciencia (1911) en clave autobiográfica. Revista de Literatura, 76, 171-197. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.008

Fuster García, F. (2014b). Baroja y España: Un amor imposible: un ensayo sobre «El árbol de la ciencia» y la crisis de fin de siglo. Madrid: Fórcola Ediciones.

Glascock, J. D. (1966). The «Héroe Fracasado» in the Novels of Unamuno, Baroja and Azorin (Doctorate Thesis). Louisiana State University and Agricultural & Mechanical College. https://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2150&context=gradschool_disstheses

González Martín, F. J. (2002). Tradición, revolución y religión en la España de Pio Baroja: (Una historia de la decadencia de España y sus mitos) (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/2344/1/AH0012701.pdf

Konkiewicz, M. (2016). La vida como drama, la muerte como salvación: El concepto del arquero orteguiano

en «El árbol de la ciencia» de Pío Baroja (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/16715

Llanos de los Reyes, M. (2002). Sobre los personajes y su técnica de caracterización en «El árbol de la ciencia». Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 20, s.p. http://www.ucm.es/info/especulo/numero20/arbol_c.html

Mainer, J. C. (2012). Pío Baroja. Madrid: Taurus.

McArthur, R. G. (1998). Pío Baroja’s El árbol de la ciencia: Objectification as a Means of Survival. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 22(3), 531-540.

Nietzsche, F. (1996). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza Editorial.

Ortega y Gasset, J. (1988). Pío Baroja: Anatomía de un alma dispersa. En Fox, E. & Ortega y Gasset, J. (Eds.), Meditaciones sobre la literatura y el arte (la manera española de ver las cosas) (pp. 117-194). Madrid:

Castalia.22. Pérez del Puerto, Á. (2015). La duplicidad de Lulú en El árbol de la ciencia. Romance Notes, 55(2), 191-201. https://doi.org/10.1353/rmc.2015.0040

Regalado, A. (2017). Pío Baroja: Cronología razonada (J. Lásaga, Ed.). Málaga: Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica de la Universidad de Málaga.

Schopenhauer, A. (2016). El mundo como voluntad y representación: Vol. i. Madrid: Editorial Trotta.

Serna, J. (2012). El lector de novelas. La ficción de Andrés Hurtado. Pasajes: Revista de Pensamiento Contemporáneo, 37, 57-63.

Trueba Mira, V. (2003). Lulú: El extraño personaje de el árbol de la ciencia de pío Baroja. Anales de la Literatura Española Contemporánea, 28, 183-202.

Vargas Llosa, M. (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Alfaguara.

Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Barcelona: Editorial Ma Non Troppo.

Published

2021-07-30 — Updated on 2021-11-13

Versions

How to Cite

Guarín Buitrago, D. (2021). Andrés Hurtado and the Failed Hero’s Journey in Pío Baroja’s The Tree of Knowledge (1911). Lingüística Y Literatura, 42(80), 35–53. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n80a03 (Original work published July 30, 2021)