Andrés Hurtado and the Failed Hero’s Journey in Pío Baroja’s The Tree of Knowledge (1911)
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n80a03Keywords:
The Tree of Knowledge (1911), hero's journey, Pío Baroja, archetypes, failed heroAbstract
In this article, a reading of The Tree of Knowledge (1911) by Pío Baroja is presented as a classic hero’s journey. This research paper sketches the evolution of Andrés Hurtado as a heroic character; identifies the archetypes in the novel’s characters and analyzes the twelve phases of the hero’s journey. Such a reading is possible, since the archetypes and stages of the hero’s journey are clearly identifiable; yet still, Hurtado, despite fulfilling the characteristics of the hero archetype and making his journey, could be considered a failed hero, since he commits suicide before the end of his adventure.
Downloads
References
Agulló, E. O. (2015). Personaje y espacio urbano en la narrativa de Pío Baroja (Tesis Doctoral). Universidad de Córdoba. https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/13224/2016000001288.pdf?sequence=3
Baroja, P. (1924). Divagaciones de autocrítica: Conferencia leída en la Sorbona de París el 20 de marzo de 1924. Revista de Occidente, 10, 33-59.
Baroja, P. (1973). El árbol de la ciencia. Madrid: Caro Raggio.
Campbell, J. (1959). El héroe de las mil caras . México: Fondo de Cultura Económica.
Campbell, J. (1991). El poder del mito . Barcelona: Emecé Editores.
Camus, A. (2004). El extranjero. Barcelona: Emecé editores.
Costa, G. (2018). Alcolea del Campo x Madrid: Andrés Hurtado y el espacio social en la obra «El árbol de la ciencia» de Pío Baroja. Fólio - Revista de Letras, 10(1), Article 1, s.p. https://doi.org/10.22481/folio.v10i1.3813
Cueto Pérez, M. (2011). El discurso de los personajes en «El árbol de la ciencia». Archivum, 31-32, 233-240.
Eco, U. (1984). Apocalípticos e integrados . Barcelona: Editorial Lumen.
Eller, K. (1978). The Autobiographical Sources of Baroja’s «El Arbol de la Ciencia». Revista de Estudios Hispánicos, 12(3), 323-335.
Fuster García, F. (2012). Baroja como historiador: Literatura, microhistoria e historia desde abajo. La Torre del Virrey: Revista de Estudios Culturales, 11, 95-104.
Fuster García, F. (2014a). Baroja como materia de sus libros: Para una lectura de El árbol de la ciencia (1911) en clave autobiográfica. Revista de Literatura, 76, 171-197. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.01.008
Fuster García, F. (2014b). Baroja y España: Un amor imposible: un ensayo sobre «El árbol de la ciencia» y la crisis de fin de siglo. Madrid: Fórcola Ediciones.
Glascock, J. D. (1966). The «Héroe Fracasado» in the Novels of Unamuno, Baroja and Azorin (Doctorate Thesis). Louisiana State University and Agricultural & Mechanical College. https://digitalcommons.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2150&context=gradschool_disstheses
González Martín, F. J. (2002). Tradición, revolución y religión en la España de Pio Baroja: (Una historia de la decadencia de España y sus mitos) (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/2344/1/AH0012701.pdf
Konkiewicz, M. (2016). La vida como drama, la muerte como salvación: El concepto del arquero orteguiano
en «El árbol de la ciencia» de Pío Baroja (Tesis Doctoral). Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/16715
Llanos de los Reyes, M. (2002). Sobre los personajes y su técnica de caracterización en «El árbol de la ciencia». Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 20, s.p. http://www.ucm.es/info/especulo/numero20/arbol_c.html
Mainer, J. C. (2012). Pío Baroja. Madrid: Taurus.
McArthur, R. G. (1998). Pío Baroja’s El árbol de la ciencia: Objectification as a Means of Survival. Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 22(3), 531-540.
Nietzsche, F. (1996). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza Editorial.
Ortega y Gasset, J. (1988). Pío Baroja: Anatomía de un alma dispersa. En Fox, E. & Ortega y Gasset, J. (Eds.), Meditaciones sobre la literatura y el arte (la manera española de ver las cosas) (pp. 117-194). Madrid:
Castalia.22. Pérez del Puerto, Á. (2015). La duplicidad de Lulú en El árbol de la ciencia. Romance Notes, 55(2), 191-201. https://doi.org/10.1353/rmc.2015.0040
Regalado, A. (2017). Pío Baroja: Cronología razonada (J. Lásaga, Ed.). Málaga: Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica de la Universidad de Málaga.
Schopenhauer, A. (2016). El mundo como voluntad y representación: Vol. i. Madrid: Editorial Trotta.
Serna, J. (2012). El lector de novelas. La ficción de Andrés Hurtado. Pasajes: Revista de Pensamiento Contemporáneo, 37, 57-63.
Trueba Mira, V. (2003). Lulú: El extraño personaje de el árbol de la ciencia de pío Baroja. Anales de la Literatura Española Contemporánea, 28, 183-202.
Vargas Llosa, M. (2012). La civilización del espectáculo. Madrid: Alfaguara.
Vogler, C. (2002). El viaje del escritor. Barcelona: Editorial Ma Non Troppo.
Downloads
Published
Versions
- 2021-11-13 (3)
- 2021-11-13 (2)
- 2021-07-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lingüística y Literatura
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.