Apollonian Art and Dionysian Art in O Caso Morel, by Rubem Fonseca

Authors

  • María Isabel Salazar Bohórquez Industrial University of Santander

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n80a06

Keywords:

O caso Morel, Rubem Fonseca, Appolonian art, Dionysian art

Abstract

This article analyzes the conception of art expressed by the characters in O caso Morel and its influence in the evolution of their behavior and the development of the novel’s plot, especially in the sexual aspect. Nietzschean differentiation between Apollonian and Dionysian art is used as a theoretical axis. In the novel a type of police is configured called «Dionysian Police», due to its affinity with the characteristics of such concept. The affinity these characters possess for Dionysian art leads them to have a transgressive life that imitates and is inspired by art.

|Abstract
= 468 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 503 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Isabel Salazar Bohórquez, Industrial University of Santander

Graduated cum laude from the Bachelor's Degree in Spanish and Literature of Industrial University of Santander (Colombia).

References

1. Amezcua, J. & Sanz, N. (2005). Accionismo vienés: ¿Arte o violencia real? Revista Círculo hermenéutico, 5, 26-33.
2. Cardozo, Ó. (2009). La estética de la violencia sexual en Sade y en El caso Morel de Rubem Fonseca [tesis de Pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/6406
3. Comellas, P. (2014). Rubem Fonseca e o policial noir. Abriu. Estudos de Textualidade do Brasil, Galicia e Portugal, 3, 51-69. http://hdl.handle.net/2445/65111
4. Follain, V. (2009). Rubem Fonseca y la literatura urbana. Taller de Letras, 44, 103-114.
5. Fonseca, R. (2015). El caso Morel. Tajamar Editores.
6. Fonseca, R. (1987). Bufo & Spallanzani. (Losada, B. ed. y trad.). Epublibre.
7. Freud, S. (1992). Obras completas. Tomo XIV (Etcheverry, J. ed. y trad.). Amorrortu.
9. García, P. (2014). La novela neopolicial latinoamericana: una revuelta ético-estética del género. Cuadernos Americanos: Nueva Época, 2(148), 63-85.
10. Gonçalves, E. (2008). O paradoxo feminino em O caso Morel, de Rubem Fonseca. Revista Da Graduação, 2(1). https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/graduacao/article/view/5009
11. González, M. (2003). Topógrafo de la sordidez: periodismo, pornografía y violencia en la obra de Rubem Fonseca. En Brú, J. (Comp.), Acercamientos a Rubem Fonseca. Premio Juan Rulfo. Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades.
12. Laplanche, J., Pontalis, J. y Lagache, D. (2004). Diccionario de psicoanálisis (Vol. 447). Paidós.
13. López, A. (2007). Violencia y literatura en «El cobrador» de Rubem Fonseca. En Las dos orillas: Actas del xv Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Monterrey, México, del 19 al 24 de julio de 2004 (pp. 393-404). Fondo de Cultura Económica.
14. Mendoza, E. (2003). El que a hierro mata, la va pasando: la narrativa de Rubem Fonseca. En Brú, J. (Comp.), Acercamientos a Rubem Fonseca. Premio Juan Rulfo. Universidad de Guadalajara, Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades.
15. Nietzsche, F. (2000). El nacimiento de la tragedia. Alianza Editorial.
16. Noguerol, F. (2006). Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino. Ciberletras: Revista de Crítica Literaria y de Cultura, 15, 23-57.
17. Pimentel, L. (2003). Écfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafías. Revista de Literatura Comparada, 4, 205-215.
18. Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes (M. Gajdowski, ed. y trad.). Prometeo Libros.
19. Rejany, M. (1999). O gênero feminino em Rubem Fonseca. Anuário de Literatura, 7(7), 169-189.
20. Ribeiro, J. (2001). O caso Morel: um caso de investigação literária. Signótica,13(1), 101-116. https://doi.org/10.5216/sig.v13i1.7294
21. Robillard, V. (2011). En busca de la ecfrasis (un acercamiento intertextual). En Artigas, I. y González, S. (Eds.), Entre artes, entre actos, ecfrasis e intermedialidad (pp. 28-50). Bonilla Artigas Editores, UNAM.
22. Rocha, R. (2012). O caso Morel: um caso metaficcional. Signótica, 24(1), 173-189. https://doi.org/10.5216/sig.v24i1.17923
23. Schrock, P. E. (1996). Man Ray’s Le Cadeau: The Unnatural Woman and the De-Sexing of Modern Man. Woman’s Art Journal.
24. Soláns, P. (2000). Accionismo vienés (Vol. 5). Editorial Nerea.
25. Taibo II, P. I. (1987). La «otra» novela policíaca. Los Cuadernos del Norte: Revista Cultural de la Caja de Ahorros de Asturias, 8(41), 36-41.
26. Tello, R. (1993). La violencia como estética de la misantropía: cuatro acercamientos a la obra de Rubem Fonseca [tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio Institucional UNAM. https://repositorio.unam.mx/contenidos/384262
27. Tello, R. (2004). La violencia como estética de la misantropía en la obra de Rubem Fonseca. En R. Tello (ed. y trad.), Los mejores relatos. Alfaguara.
28. Tornquist, H. (2007). O romance e a violência urbana. Outra Travessia, (6), 127-136.

Published

2021-07-30

How to Cite

Salazar Bohórquez, M. I. (2021). Apollonian Art and Dionysian Art in O Caso Morel, by Rubem Fonseca. Lingüística Y Literatura, 42(80), 82–100. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n80a06