CHILDREN’S LITERATURE: VOICES AND EXPERIENCES OF A TEACHER EDUCATOR
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n86a09Keywords:
children’s literature, PCK, Park and Oliver model, experience, teacherAbstract
This article exposes the findings of an investigation framed in the Park and Oliver model in order to identify the Pedagogy Content Knowledge (PCK) built by a teacher of a Bachelor of Preschool Education during the process of teacher training in the subject of literature childish. The research is framed from a case study with a hermeneutic interpretative paradigm in two levels of analysis, action-declarative and reflection. The findings show that the teacher has built her own knowledge regarding the teaching of children’s literature, as an experience that goes through the subject and educational settings.
Downloads
References
Altamirano Flores, F. (2016). Didáctica de la literatura: ¿cómo se contagia la literatura? La Palabra, (28), 155-171. https://doi.org/10.19053/01218530.4813
Álvarez, C. y San Fabián, J. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 28 (1), 1-12. http://hdl.handle.net/10481/20644
Álvarez-Álvarez, C. y Pascual-Díez, J. (2020). Formación inicial de maestros en promoción de la lectura y la literatura en España desde la perspectiva del profesorado universitario. Revista iberoamericana de educación superior. 11(30). 57-75. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.588
Andréu, J. (s.f). Las técnicas de Análisis de Contenido: Una revisión actualizada. En prensa.
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Akal. 2ª e.
Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), 1-39.
Bombini, G. (2008). Enseñanza de la literatura y didáctica específica notas sobre la constitución de un campo. Signo y seña. 19. 111-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6914051
De Puig, I. (2018). Filosofía para niños. Voces De La Educación, 3(6), 77-84 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6521969
García, G., Haidar, A., Machado, C., y Teti, C. (2013). El uso de las Representaciones del Contenido (ReCo) para desarrollar Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC) en la formación de docentes. IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, 2064-2069.
Grossman, P. (1990). La formación de un maestro: el conocimiento del maestro y la formación del maestro. Nueva York: Teachers College Press. https://cir.nii.ac.jp/crid/1130282271233284224
Hume, A., Cooper, R., y Borowski, A. (2020). Repositioning Pedagogical Content Knowledge in Teachers’ Knowledge for Teaching Science. Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-5898-2
Kaufman, A. (coord.) (2009), Leer y escribir: el día a día en las aulas. Aique.
López-Valero, A., Hernández-Delgado, L., y Encabo, E. (2017). El concepto de literatura infantil. Un estudio de caso con maestros en formación inicial. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 16(2), 37-49. https://doi.org/10.18239/ocnos_2017.16.2.1400
Magnusson, S., Krajcik, L. y Borko, H. (1999). Naturaleza, fuentes y desarrollo del conocimiento del contenido pedagógico. En J. Gess-Newsome y NG. Lederman (Eds.), Examinando el conocimiento del contenido pedagógico (pp. 95-132). Dordrecht, Países Bajos: Kluwer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/0-306-47217-1_4
Manrique, J. (2020). La experiencia y la pregunta en la educación artística. [Tesis Maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológico de Colombia] repositorio institucional - Universidad Pedagógica y Tecnológico de Colombia https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/3407
MEN. (2014). La literatura en la educación inicial. DOCUMENTO NO. 23 Serie de orientaciones pedagógicas para la educación inicial en el marco de la atención integral.
Mendoza Fillola, A. (1998). Marco para una Didáctica de la Lengua y la Literatura en la formación de profesores. Didáctica. Lengua y Literatura, 10, 233. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA9898110233A
Munita, F. (2017). La didáctica de la literatura: hacia la consolidación del campo. Educ.
Munita, F., y Margallo, A. (2019). La didáctica de la literatura, Configuración de la disciplina y tendencias de investigación en el ámbito hispanohablante. Perfiles Educativos, 41(164), 154-170. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58825
Park, S. y Oliver, S. (2007). Revisiting the Conceptualisation of Pedagogical Content Knowledge (PCK): PCK as a Conceptual Tool to Understand Teachers as Professionals. Res Sci Educ. 38, 261-284. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9049-6
Park, S. y Suh, J. (2020). The PCK Map Approach to Capturing the Complexity of Enacted PCK (ePCK) and Pedagogical Reasoning in Science Teaching. En A, Hume., R, Cooper., y A, Borowski. (2020). Repositioning Pedagogical Content Knowledge in Teachers’ Knowledge for Teaching Science. (pp. 187-203). Springer Nature Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-5898-2
Selfa, M. (2015). Estudios científicos sobre literatura infantil y su didáctica: revisión bibliográfica (2000-2014). Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, (13), 65-84. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.04
Shulman, L.S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Edic. cast.
Shulman, L. S. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la Nueva reforma. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9, 2
Shulman, L. S. (2015). PCK: Its genesis and exodus. In A. Berry, P. J. Friedrichsen, & J. Loughran (Eds.), Re-examining pedagogical content knowledge in science education (pp. 3-13). New york: Routledge.
Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid, Morata.
Suárez Vaca, M., González Vargas, B., y Lara Buitrago, P. (2017). Apropiaciones y experiencias pedagógicas de filosofía e infancia en Colombia. Praxis & Saber, 8(16), 225-247.
Suárez, M., y Pulido, Ó. (Coord.) (2021). Diagramas y Polifonías. Experiencias de Pensamiento. Tunja: Editorial UPTC.: https://doi.org/10.19053/9789586604789
Tamir, P. (1988). Materia y conocimientos pedagógicos relacionados en la formación del profesorado. Enseñanza y Formación del Profesorado, 4, 99-110. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0742051X8890011X?via%3Dihub
Tissera, M. (agosto 2013). Filosofía y experiencia: Entre el acontecimiento y la sustracción. Reflexiones en torno a la tarea de filosofía con niños. (Ponencia). presentado en IX Jornadas de investigación en Filosofía.
Trigueros, A. (1998). El desarrollo del área de Didáctica de la Lengua y la Literatura: consideraciones sobre su consolidación. (Y otros autores). Didáctica. Lengua y Literatura, 10, 161. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA9898110161A
Troncoso-Araos, X. (2016). Descubrir la literatura infantil. Atenea (Concepción), (514), 247-261. https://dx.doi.org/10.4067/S071804622016000200247
Van Driel, J., Hume, J., Berry A. (2023). Research on science teacher knowledge and its development. En N. Lenderman, D. Zeidler, y J. Lederman. Handbook of research on science Education: Volume III. (pp. 1123- 1161. RoutledgeTaylor & Francis group. https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9780367855758/handbook-research-science-education-norman-lederman-dana-zeidler-judith-lederman
Vasilachis de Gialdino, I. (2006). La investigación cualitativa. En Vasilachis de Gialdino, I. Estrategias de Investigación Cualitativa. Gedisa Editorial. (p. 23-60). Editorial Gedisa, S.A.
Yin, R. (1994). Case Study Research. Design and Methods, Applied Social Research Methods Series. Thousand Oaks, Sage Publications. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.