In Praise of Pause: Ma and Japanese Haiku

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a13

Keywords:

pause, haiku, Japanese aesthetics, ma, Natsume Sôseki

Abstract

The paper approaches Japanese aesthetics from the theoretical formulations of Roland Barthes, around haiku and pause. To this end, it develops certain notions of the French thinker to operationalize and explain what is currently understood by aesthetics (bigaku) in Japan. Then, the work delves into one of the values of Japanese aesthetics: the ma, understood as «interval» or «in-between». This theoretical development is accompanied by some haikus by Natsume Sôseki. In that sense, this work contributes to the field of Western literary studies on Japanese poetry.

|Abstract
= 391 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 464 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Author Biography

María Julia Jorge, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Letras Modernas por la Universidad Nacional de Córdoba y doctoranda en Letras en la misma universidad. Becaria Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) de Argentina. Integrante de los equipos de investigación Perspectivas materialistas: un abordaje crítico en escrituras contemporáneas (SECyT, UNC) y Materialismos contemporáneos: perspectivas materialistas de la literatura y las artes (PICT, FonCyT). Profesora Adscripta de la cátedra de Hermenéutica de la carrera de Letras modernas (FFyH, UNC).

References

Barthes, R. (1993). El imperio de los signos. Mondadori.

Barthes, R. (2004). Lo neutro: notas de cursos y seminarios en el Collége de France, 1978-1979. Siglo XXI Editores.

Barthes, R. (2005). La preparación de la novela: notas de cursos y seminarios en el Collège de France, 1978-1979 y 1979-1980. Siglo XXI Editores.

Burch, N. (1979). To the Distant Observer: Form and Meaning in Japanese Cinema. University of California Press.

Cheng, F. (2012). Vacío y plenitud. Siruela.

Nitschke, G. (1966). MA: The Japanese Sense of Place. Architectural Design, 36, 116-156. https://n9.cl/pt040

Okano, M. (2014). Ma – a estética do «entre». Revista USP, 100, 150-164. https://www.revistas.usp.br/revusp/article/download/76178/79922

Ono, S. (2014). Sintoísmo: la vía de los kami. Satori.

Pilgrim, R. (1995). Intervals in Space and Time. In C. Wei-Hsun Fu & S. Heine (Eds.), Japan in Traditional and Posmodern Perspectives (pp. 66-80). State University of New York Press.

Richie, D. (1997). Ozu. University of California Press.

Richie, D. (2007). A Tractate on Japanese Aesthetics. Stone Bridge Press.

Rubio, C. (2019). Claves y textos de la literatura japonesa. Cátedra.

Shirane, H. (2012). Japan and the Culture of the Four Seasons: Nature, Literature, and the Arts. Columbia University Press.

Shirane, H. (2018). «Poesía y naturaleza», en P. Hoyos Hattori & Ariel Stilerman (Eds.), El Archipiélago (pp. 21-45). Lomo.

Sôseki, N. (2013). Sueño de la libélula. Satori.

Sôseki, N. (2016). Tintes en el cielo. Satori.

Watsuji, T. (2003). Antropología del paisaje. Sígueme.

Published

2023-08-31

How to Cite

Jorge, M. J. (2023). In Praise of Pause: Ma and Japanese Haiku. Lingüística Y Literatura, 44(84), 303–320. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a13
Crossref
0
Scopus
0