El Liceo Granadino y la Academia Nacional: Razones del “fracaso” de dos proyectos institucionales en la Nueva Granada
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n87a03Keywords:
Liceo Granadino, Academia Nacional, sociability, public opinion, literature, culture.Abstract
This paper explains the main reasons why the two most ambitious cultural projects proposed by the intellectual elite of Nueva Granada between 1856 and 1857, the Liceo Granadino and the Academia Nacional, were not realized, despite the visible benefits they could have brought to the progress of the nation. It will be argued that these proposals were not feasible for two main reasons. With regard to the Academia Nacional, it will be shown that the project failed because it did not receive state support from the Congress of the Republic to fulfill its objectives. With regard to the Liceo Granadino, it is suggested that the partisan interests that emerged within the board of directors created a visible uneasiness among some members of the corporation, which quickly interrupted its institutional consolidation. In order to contribute to the understanding of these events, the article also presents the historical context in which these cultural projects were born.
Downloads
References
Agulhon, M. (2009). El círculo burgués. La sociabilidad en Francia, 1810-1848. Siglo XXI Editores,
Ancízar, M. y José María Samper, J. M. (1856). Proyecto de Constitución para la Federación Neo-Granadina. Imprenta del Estado.
Araya, C. (2005). Historia de América en perspectiva latinoamericana. Editorial Universidad Estatal a Distancia.
Arboleda, G. (1990). Historia contemporánea de Colombia. Desde la disolución de la antigua República de ese nombre hasta la época presente, Tomo VIII, 1855-1857. Banco Central Hipotecario.
Borda, J. (1856a). Crónica. El Album. Periódico literario, científico y noticioso, (3), 25.
Borda, J. (1856b). El Liceo Granadino. El Album. Periódico literario, científico y noticioso, (9), 72-73.
Borda, J. (1856c). Variedades. El Album. Periódico literario, científico y noticioso, (11), 91-92.
Borda, J. (1857). Liceo Granadino. El Album. Periódico literario, científico y noticioso, (22), 72.
Bruno, P. (2014). Introducción. En Bruno, P. (dir.), Sociabilidades y vida cultural. Buenos Aires, 1860-1930 (pp. 9-26). Editorial Universidad Nacional de Quilmes.
Cámara de Representantes. (1857a). Sesion del dia 6 de marzo de 1857. Nueva Granada. Gaceta Oficial, (2.089), 139-140.
Cámara de Representantes. (1857b). Sesion del dia 16 de marzo de 1857. Nueva Granada. Gaceta Oficial, (2.090), 185-186.
Carrasquilla, R. (1882). Don José Joaquín Ortiz. Papel Periódico Ilustrado, (28), 50-54.
Congreso de la República de la Gran Colombia. (1826). Ley y reglamentos orgánicos de la enseñanza pública en Colombia. Acordados en 1826. Imprenta de Manuel María Viller – Calderón, 1826.
Gómez, E. (1913). Don Mariano Ospina y su época, Volúmenes 1-2. Imprenta Editorial Medellín.
Habermas, J. (1974). The Public Sphere: An Encyclopedia Article. New German Critique, (64), 49-55.
Hans-Joachim König, H. (1994). En el camino hacia la nación. Nacionalismo en el proceso de formación del Estado y de la Nación de la Nueva Granada, 1750 a 1856. Banco de la República.
Khrapak, V. (2014). Reflections on the American Lyceum: The Legacy of Josiah Holbrook and the Transcendental Sessions. Journal of Philosophy & History of Education, (64). 47–62.
Liceo Artístico y Literario de la Habana. (1845). Informe de las tareas artísticas y literarias del Liceo de la Habana. Imprenta del Gobierno.
Loaiza, G. (2009). Sociabilité et vie publique en Colombie au XIXe siècle. Les clubs politiques libéraux. Revue des Sciences Sociales, (41), 2009, 170-181.
Loaiza, G. (2014). Poder letrado. Ensayos sobre historia intelectual de Colombia, siglos XIX y XX. Universidad del Valle.
Gilberto Loaiza Cano, « Sociabilité et vie publique en Colombie au XIXe siècle. Les clubs politiques libéraux », Revue des Sciences Sociales, núm. 41, 2009, p. 171.
Martínez, F. (2001). El Nacionalismo Cosmopolita. La Referencia Europea en la construcción nacional en Colombia, 1845-1900. Banco de la República – Instituto Francés de Estudios Andinos.
Morales F. (2003). Las Academias Hispanoamericanas de la Historia. En Vila, E. y Reyes, R. (eds.), El mundo de las Academias: del ayer al hoy. Actas del congreso internacional celebrado con motivo del CCL aniversario de la fundación de la Real Academia Sevillana de Buenas Letras (1751-2001) entre los días 20 y 23 de noviembre de 2001 (pp. 153-151). Universidad de Sevilla.
Moscote, J. D. y Enrique J. Arce, E. J. (1999). La vida ejemplar de Justo Arosemena, Panamá: Autoridad del Canal, 1999.
N. N. (1856). Reglamento del Liceo Granadino. S. E.
N. N. (1856). Liceo Granadino, colección de los trabajos de este instituto, tomo 1. Imprenta de Ortiz i Compañía.
Ortega Martínez F. y Alexander Chaparro Silva, A. (2012). Introducción. En Ortega Martínez, F. y Chaparro Silva, A. (eds.), Disfraz y pluma de todos. Opinión pública y cultura política, siglos XVIII y XIX (pp. 11-34). Universidad Nacional de Colombia.
Ortiz, J. F. (1946). Reminiscencias. Prensas de la Biblioteca Nacional.
Pérez, A. (2005). El Liceo Artístico Literario de Madrid (1837-1851). Fundación Universitaria Española
Ray, A. (2013). How Cosmopolitan Was the Lyceum, Anyway? In Wright, T. (ed.), The Cosmopolitan Lyceum: Lecture Culture and the Globe in NineteenthCentury America, (pp. 23-41). University of Massachusetts Press.
Restrepo, J. M. (1826). Discurso que el Secretario del Interior pronunció en el acto de instalar la Academia Nacional de Colombia. Gaceta de Colombia, (272), p. 6.
Restrepo, J. M. (1936). Historia de la Nueva Granada. Editorial Minerva.
Ruiz, J. P. (2022). Letrados migrantes en tiempos de crisis. Las trayectorias de tres neogranadinos ilustrados en el Ecuador, 1857-1862. Procesos. Revista Ecuatoriana de Historia, (55), 47-78.
Samper, J. M. (1856). La revolución de julio. En Anónimo (ed.). Liceo Granadino, colección de los trabajos de este instituto, tomo 1, (pp. 23-28). Imprenta de Ortiz i Compañía.
Samper, J. M. (1857a). Academia Nacional. El Neogranadino, (390), 2.
Samper, J. M. (1857b). Sobre administración de los Establecimientos nacionales de enseñanza. El Neogranadino, (390), 2.
Velandia, R. (2001). Un siglo de historiografía colombiana: cien años de la Academia Colombiana de Historia, Editora Guadalupe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lingüística y Literatura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.