The Concept of Generation in the Study of Twenty-First Century Mexican Literature: Usefulness and Limitations
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n74a06Keywords:
generational analysis, Mexican literature, Mexican cultural studies, literary research methods, literature of the crackAbstract
By providing a cultural history of the uses of the category in Mexican literary studies, it examines the applicability and limitations of the concept of generation, highliting the importance of contextual and diachronic awareness in its deployment. This study then advocates for an understanding of a generation as a porous sociobiological categorythat groups several people under a similar Weltanschauung. It contends that the heterogeneity of Mexican cultural nationalism generates an equivocal ground for the literature of the generation writers born in the 1960s/1970s, argues for the consideration of the cluster of Mexican authors born in these decades as a generation.
Downloads
References
Agamben, G. (2009). What Is the Contemporary?. In What Is an Apparatus? (39-54). Stanford: Stanford University Press.
Agustín, J. (1998). Tragicomedia mexicana. Vol. 1. México, D.F.: Planeta.
Ávila, A. (2000, April 19). La nueva generación ‘crack’ de narrativa mexicana irrumpe en el panorama europeo. El País, p. 43.
Bartra, R. (2013). Oficio mexicano. México D.F.: Debolsillo.5. Bauman, Z. (2007). Entre nosotros, las generaciones. In Jorge Larrosa (Ed.), Entre nosotros: sobre la convivencia entre generaciones (100-127). Barcelona: Fundació Viure i Conviure-Caixa Catalunya.
Beltrán, G. (2004). Historias para un país inexistente. Blanco Móvil 95(Winter), 2-5.7. Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Burke, P. (2013, October). Generation: Strengths (and a Few Weaknesses) of the Concept. Paper presented at the Comparative Social and Cultural History Seminars, Gonville and Ciaus College, Cambridge.
Chávez Castañeda, R. (1992, December 20). La generación fría: síntesis de un diccionario de narrativa para consumo propio. La Jornada, 14-17.
Chávez Castañeda, R., Estivill, A., Herrasti, V., Padilla, I., Palou, P.A., Regalado López, T., Urroz, E., & Volpi, J. (2004). Crack: instrucciones de uso. México D.F.: Mondadori.
Chávez Castañeda, R., & Santajuliana, C. (2000). La generación de los enterradores: expedición a la narrativa mexicana del tercer milenio. México, D.F.: Nueva Imagen.
Erll, A. (2014). Generation in Literary History: Three Constellations of Generationality, Genealogy and Memory. New Literary History, 45(3), 385-409.
González Boixo, J. C. (2009). Introducción. Del 68 a la generación inexistente. In Tendencias de la narrativa mexicana actual (pp. 7-24). Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
Guedea, R. (2007). Poetas del medio siglo: mapa de una generación. México, D.F.: UNAM.
Internationales Literaturfestival Berlin. (2004). Álvaro Enrigue [Event website]. Retrieved from http://www.literaturfestival.com/participants/authors/2004/alvaro-enrigue
Joseph, G. M., Rubenstein, A., & Zolov, E. (2001). Fragments of a Golden Age: The Politics of Culture in Mexico Since 1940. Durham: Duke University Press.
Klahn, N. & Corral, C. (1991). Gabriel García Marquez. In Los novelistas como críticos (pp. 116-31). México: Fondo de Cultura Económica.
Maldonado, T. (2008). INTRO. In Grandes Hits Vol. 1 (pp. 7-20). Oaxaca: Almadía.
Maldonado, T. (2013a, April 7). Una generación inexistente. Emeequis. Retrieved from http://www.m-x.com.mx/2013-04-07/una-generacion-inexistente-por-tryno-maldonado
Maldonado, T. (2013b, April 29). Una generación inexistente (II). Emeequis. Retrieved from http://www.m-x.com.mx/2013-04-29/una-generacion-inexistente-ii-por-tryno-maldonado
Naugle, D. K. (2002). Worldview: The History of a Concept. Cambridge: Wm. B. Eerdmans.
Ortega y Gasset, J. (1923). El tema de nuestro tiempo. Madrid: Calpe.
Paz, O. (1983). Antivíspera: Taller (1938-1941). In Sombras de obras: arte y literatura (pp. 94-113). Barcelona: Seix Barral.
Plascencia Vela, A., & Reyes Giardiello, G. (2006). A diez años del Crack, diez preguntas. Literal. Latin American Voices 7(Winter), 38-39.
Pohl, B. (2004). Ruptura y continuidad: Jorge Volpi, el ‘Crack’ y la herencia del 68. Revista de crítica literaria latinoamericana 30(59), 53-70.
Ramos, S. (2001). El perfil del hombre y la cultura en México. México City: Planeta.
Raphael, P. (2011). La fábrica del lenguaje, S.A. Barcelona: Anagrama.
Regalado López, T. (2009a). Del boom al crack: anotaciones críticas sobre la narrativa hispanoamericana del nuevo milenio. In Tendencias de la narrativa mexicana actual (pp. 143-168). Madrid: Iberoamericana-Vervuert.
Regalado López, T. (2009b). La novedad de lo antiguo: la novela de Jorge Volpi (1992-1999) y la tradición de la ruptura. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Schneider, L. M. (1975). Ruptura y continuidad: literatura mexicana en polémica. México: FCE.
Segre, E. (2007). Intersected Identities: Strategies of Visualisation in Nineteenth- and Twentieth-Century Mexican Culture. New York: Berghahn.
Sicilia, J. (1993, March). Una generación sin contienda. Siempre! (La cultura en México), 11.
Treviño, E. M. (2014). Me acuerdo... ¿Te acuerdas?: Memory, Space and the Individualizing Transformation of the Subject in Twenty-First-Century Mexican Fiction. Modern Languages Open, None. DOI: http://doi.org/10.3828/mlo.v0i0.103
Treviño, E. M. (2016). Belonging elsewhere: fictional space and new approaches to identity in Mexican narrative at the turn of the millennium (Unpublished doctoral dissertation). University of Cambridge, United Kingdom.
Velasco, X. (2003). Diablo guardián. México City: Alfaguara.
Volpi, J. (1998). La imaginación y el poder: una historia intelectual de 1968. México D.F.: Era.
Volpi, J. (2011, January 9). La nueva narrativa hispánica de América (en más de 100 aforismos, casi tuits). Nexos. Retrieved from https://www.nexos.com.mx/?p=14471
Yépez, H. (2013a, April 13). La generación de la crítica inexistente [Blog post]. Retrieved from http://archivohache.blogspot.mx/2013/04/la-generacion-de-la-critica-inexistente.html
Yépez, H. (2013b, April 20). Leer sin canon[Blog post]. Retrieved from http://archivohache.blogspot.co.uk/2013/04/leer-sin-canon.html
Yépez, H. (2013c, May 11). Literatura mexicana hoy: ¿generación o nube? [Blog post]. Retrieved from http://archivohache.blogspot.mx/2013/05/literatura-mexicana-hoy-generacion-o.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
