The Offer of Virtual Academic Training in the Area of Spanish for Speakers of Other Languages in Colombia: Realities and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n82a02Keywords:
Spanish as a foreign language, Spanish as a second language, professionalization of teachers, foreign language teachingAbstract
This study explored training programs and the perspective of professionals in the area to identify the challenges of a new virtual program. As a result of a documentary analysis of more than 50 academic offers and a content analysis of 15 interviews, the main challenges found are, among others, the discussion of the denomination and acronym of the area, and the design of training opportunities relating theory, practice and research for the chance of the multitasking nature of the professions related to Spanish for speakers of other languages in Colombia.
Downloads
References
Adriana, H. L., Leighton, G. & Schlüter, R. (2011). El turismo idiomático como industria cultural. Estado de la cuestión en la Argentina. Revista Geográfica de América Central, 2(47E), 1-12. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/3086
Agray, N. (2008). El español como lengua extranjera: perspectivas, retos y oportunidades. Una visión panorámica. Visitas al Patio, 2, 63-70. https://doi.org/10.32997/2027-0585-vol.0-num.2-2008-1586
Álvarez Correa, A., Arbeláez Rojas, O., & Montoya Marín, J. (2009). Estudio de factores para la planificación de un curso de español como segunda lengua. Revista Q, 3(6), 1-18. http://revistaq.upb.edu.co
Colombia Change Your Knowledge. (2020). https://www.ccyk.com.co/
Corti, A. (2019). La construcción de la cultura en el Español como Lengua Extranjera (ELE). Waxmann.
Delgado, R. A., Delgadillo, R. E., & Munguía, M de la L. (2020). Un modelo para la formación docente en español como lengua extranjera. Decires, 20(24), 170-190. https://doi.org/10.22201/cepe.14059134e.2020.20.24.20
Diaz, S. (2010). Estudios sobre e/le en Colombia: una mirada al estado de la cuestión desde experiencias socializadas en diferentes encuentros académicos. Lenguas en contacto y bilingüismo 2, 70-81. http://bibliotecadigital.caroycuervo.gov.co/190/
Echeverria L. & Lafont T. (2018). Estado del arte de la movilidad académica estudiantil internacional en las instituciones del Nodo Caribe de la Red Colombiana para la Internacionalización de la Educación Superior. Revista ObIES, 2, 58-69. DOI: https://doi.org/10.14483/25905449
Espejo, M., Flórez, M., Zambrano, I. (2010). Tendencias de los estudios de Español como Lengua Extranjera (ELE) en Bogotá. Lenguas en contacto y bilingüismo 1, 55-91 http://bibliotecadigital.caroycuervo.gov.co/174/
Erdocia, I. (2016). De la formación inicial de profesores de ELE a la competencia profesional docente. [Tesis de doctorado, Universidad de Alcalá]. https://www.educacion.gob.es/teseo/imprimirFicheroTesis.do?idFichero=NAJPod76wFY%3D
Forero, X. & Zapata, J. F. (2021). Aprendizaje conectivo: hacia un modelo pedagógico para orientar procesos de formación en metodología virtual. En E. Neira (Ed.). Bachelor of Arts en Español como Lengua Extranjera (ELE) Online (pp. 19-49). Peter Lang.
García, D., García, J., & Buitrago, Y. (2011). Estado del arte de ELE en Colombia, una mirada holística: metodologías y enfoques, material didáctico, variedades lingüísticas y dificultades en el área. MarcoELE. Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera, (13), 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92152421003
González, M., Jaramillo, G., Lombana, M., Montoya, J., Vallejo, M., Gómez, R. & Álvarez, D. (2010). Nodo Antioquia del SICELE: programas y proyecciones en ELE. Lenguas en contacto y bilingüismo, 1, 92-112. http://bibliotecadigital.caroycuervo.gov.co/179/
Hancock, D., Algozzine, B & Lim, J. (2006). Doing Case Study Research. A Practical Guide for Beginning Researchers. Teachers College Press.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
Higueras, M. (2012). Líneas metodológicas para la formación de profesores de lenguas extranjeras. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, 1, 101–128. https://revistes.urv.cat/index.php/rile/article/view/10/11
Instituto Cervantes (s.f.). Diccionario de términos clave de ELE. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/diccio_ele/indice.htm
Jaramillo, G., Naranjo, J., & González, M. (2011). El Sistema internacional de certificación del español como lengua extranjera (SICELE) en Antioquia: experiencia y perspectivas. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 16 (28), 201-227.
Kiraly, D. Gómez, N. (2019). SLE: un Enfoque Didáctico para Fomentar la Emergencia de Lenguas Adicionales. AVM press.
Machado, M. H. (1991). Sociología de las profesiones: un nuevo enfoque. Educación, Medicina y Salud, 25(1), 28–36. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/pah-9046
Mayring, P., & Gläser-Zikuda, M. (Eds.). (2008). Die Praxis der Qualitativen Inhaltsanalyse. Beltz Pädagogik.
Merten, K. (1995). Inhaltsanalyse; Einführung in Theorie, Methode und Praxis. 2. Aufl., Opladen.
Pastor, S. (2016). Enseñanza del Español como lengua extranjera. En Gutiérrez Rexach, J. (Ed.), Enciclopedia de Lingüística Hispánica (pp. 41-52). Routledge.
Quintero, L. M., Avilés, L., & Suárez, K. (2014). Estado de la enseñanza del español como lengua extranjera en Santander. Colombian Applied Linguistics Journal, 16(1), 17-28. http://dx.doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2014.1.a02
Rubio, M., Rubio, R. & Singer, N. (2018). Reflexiones sobre una propuesta formativa de profesores de Español como Lengua Extranjera (ELE) en Chile. Literatura y Lingüística, 38, 297-319. https://scielo.conicyt.cl/pdf/lyl/n38/0716-5811-lyl-38-00297.pdf
Saldanha, G. & O’Brien, S. (2013). Research Methodologies in Translation Studies. Routledge.
Unión Europea (s.f.). Sistema Europeo de Transferencia y Acumulación de Créditos (ECTS). European Commission. https://education.ec.europa.eu/es/education-levels/higher-education/inclusive-and-connected-higher-education/european-credit-transfer-and-accumulation-system
Vargas, M. (2019). Formación de formadores y su relevancia en la calidad del profesional de la Educación Superior. Opuntia Brava, 11(1), 186-193. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/710/669
Villalba, F., Hincapié, D. & Molina, G. (2017). Las creencias de partida del profesorado en formación en la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera (ELE) sobre la gramática. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-19. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/30154/30138
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
