The Beginning of Nueva Granada Printing, 1738-1782. Letters and Typesetters Oriented Towards Printed Language
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n71a03Keywords:
The New Kingdom of Nueva Granada, 18th century, printing, typesetters, printing pressAbstract
The beginning of Nueva Granada printing ranges from the first printed testimonies we found from 1738 up to 1782 when the Royal Press (la Imprenta Real) starts with a continuing production. It is a fundamental time in the history of Colombian printing to understand the subsequent time that followed. Movable types, typesetters and correctors had a decisive role as cultural mediators and producers of printed texts as books and newspapers which replaced the value of writing with reading. Personages, concrete printed products and material technical instrumentation were present in the foundation of a new communicative writing system.
Downloads
References
Ares, F. E. (2010). Expósitos. La tipografía en Buenos Aires, 1780-1824. Buenos Aires: Dirección General Patrimonio e Instituto Histórico.
Corbeto, A. (2011). Tipos de imprenta en España. Valencia: Campgràfic.
Corbeto, A. (2009). Tipografía y patrocinio real. La intervención del gobierno en la importación y producción de tipos de imprenta en España. En Imprenta Real, fuentes de la tipografía española:[exposición] / [textos, Andreu Balius... (et al.)] (pp. 29-45). [Madrid]: Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación: AECID.
Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Diálogo e intervenciones. Barcelona: Gedisa.
Eisenstein, E. (1994). La revolución de la imprenta en la Edad Moderna europea. Madrid: Akal.
Garone Gravier, M. (2009). La influencia de la Imprenta Real en América: el caso de México. En Imprenta Real, fuentes de la tipografía española:[exposición] / [textos, Andreu Balius... (et al.)] (pp. 87-99). [Madrid]: Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación: AECID.
Garzón Marthá, Á. (2008). Historia y catálogo descriptivo de la imprenta en Colombia (1738-1810). Bogotá: Nomos Impresores.
Gill, E. (2004). Un ensayo sobre tipografía. Valencia: Campgràfic.
McLuhan, M. (1998). La galaxia Gutenberg. Génesis del homo typographicus. Barcelona: Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
Medina, J. T. (1904). La imprenta en Bogotá, 1739-1821. Santiago de Chile: Imprenta Elzeviriana.
Ong, W. J. (2002). Oralidad y escritura. Tecnologías de la palabra. México D. F.: FCE.
Palacios, J. M. (1861). Manual del cajista y de la tipografía. Comprende la explicación de todas las operaciones del arte de la imprenta, y una adición gramatical relativa á dicho arte [Nueva edición, muy corregida y aumentada]. Madrid: Librería de José Cuesta.
Palacios, J. M. (1845). Manual del cajista. Comprende la explicación de todas las operaciones del arte de la imprenta, y una adición gramatical relativa á dicho arte. Madrid: Imprenta de Ducazcal Compañía.
Paredes, A. V. de (2002). Institución y origen del arte de la imprenta y reglas generales para los componedores [ca. 1680], por Alonso Víctor de Paredes. Profesor del mismo arte [Edición y prólogo de Jaime Moll. Nueva noticia editorial de Víctor Infantes]. Madrid: Calambur.
Petrucci, A. (1999). La escritura manuscrita y la imprenta: ruptura o continuidad. En Alfabetismo, escritura, sociedad (pp. 110-126). Barcelona: Gedisa.
Reyes Gómez, F. (2004). El impresor Antonio Espinosa de los Monteros en Madrid: avance para su estudio. Revista General de Información y Documentación, 1(14), 121-151.
Ribagorda, J. M. (2009). Las fuentes de la letra española. Diseño, tecnología y cultura de la lengua. En Imprenta Real, fuentes de la tipografía española: [exposición] / [textos, Andreu Balius... (et al.)] (pp. 11-27). [Madrid]: Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación: AECID.
Romero, J. L. (1987). Estudio de la mentalidad burguesa. Madrid: Alianza.
Rubio, A. y Murillo Sandoval, J. D. (2016, en prensa). Historia de la edición en Colombia, 1738-1851. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.
Sigüenza y Vera, J. J. (1822). Mecanismo del arte de la imprenta para facilidad de los operarios que le exerzan. Madrid: Imprenta de la Compañía.
Silva, R. (2002). Los ilustrados de Nueva Granada, 1760-1808. Genealogía de una comunidad de interpretación. Medellín: Eafit.
Silva, R. (2015). Cultura escrita, historiografía y sociedad en el Virreinato de la Nueva Granada. Medellín: La Carreta Editores.
Torné, E. (2009). Escritura manuscrita y tipografía en tiempos de la imprenta manual: similitudes y paradojas. Imprenta Real, fuentes de la tipografía española:[exposición] / [textos, Andreu Balius... (et al.)] (pp. 11-27). [Madrid]: Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación: AECID.
Wittmann, R. (2004). ¿Hubo una revolución en la lectura a finales del siglo XVIII? En Cavallo, Guglielmo y Chartier, Roger (dirs.), Historia de la lectura en el mundo occidental (pp. 495-537). Madrid: Taurus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
