¡That twenty years mean nothing! PILEC and teachers’ narratives: our path in the training of basic education teachers

Authors

  • Roberto Pulido Ochoa Pedagogical National University
  • Carmen Ruíz Nakasone Pedagogical National University

Keywords:

Teacher education, intervention project “The written language, literation, and reading promotion in basic education” (PILEC), teachers’ narratives, participative research.

Abstract

In 1991, a group of professors from Universidad Pedagógica Nacional at Ajusco, , as well as some basic education teachers from the states of Oaxaca and Distrito Federal, began the construction of the intervention project “The written language, literation, and reading promotion in basic education” (PILEC). In this article, we will describe the path that we have travelled in the field of narrative documentation, in the context of the PILEC-run formative programs aimed at basic education teachers. The stories written by the teachers are the result of processes of collective reflection and of collaborative composition and re-composition. The construction of these stories has gone through three different stages: The first one refers to the narrations published in the book La letra con gusto entra (1991-2000); the second one has to do with the experiences published in the Entre Maestr@s journal (2000-2008), and the third one includes the pedagogical experiences and the reading autobiographies published in the books LEO, Lectura, escritura y oralidad and Rostros de la lectura (2009-2011).

 

|Abstract
= 679 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 276 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Pulido Ochoa, Pedagogical National University

Research professor at the National Pedagogical University, Mexico.

Carmen Ruíz Nakasone, Pedagogical National University

Research professor at the National Pedagogical University, Mexico.

References

Aquiles, Pavel, 2009, “Recuperando historias para fomentar escritores”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 870- 876.

Bolaños, Patricia, 2009, “Las drogas: una experiencia sobre la lectura, escritura y oralidad con niños de cuarto grado de primaria”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 415-422.

Cañal, P. et ál., 1991, Proyecto curricular “Investigación y renovación escolar” (IRES). El modelo didáctico de investigación en la escuela, Sevilla, Díada, pp. 35-42.

García, Carmen, 2009, “La producción de textos a través de la planeación de actividades por proyectos con niños preescolares”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 65-70.

García, Estela, 2009, “Escritura bilingüe de saberes comunitarios o creencias de la comunidad Benito Juárez”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 854-862.

García, Nelly, 2009, “La escritura y reescritura a partir de los monumentos históricos”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 839-846.

González, Rosa, 2009, “En un recóndito lugar del país de las nubes…Escribir la historia de El fortín Alto”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 863-869.

Hernández, Jaime, 2009, “A ti que te gusta esa onda de la lectura”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 632-638.

Hernández, Pedro, 2009, “Agua para todos”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 847-853.

Gudmundsdottir, Sigrun, 1998, “La naturaleza narrativa del saber pedagógico sobre los contenidos”, en: Hunter McEwan y Kieran Egan, comps., La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación, Amorrortu, Buenos Aires, pp. 52-67.

Gutiérrez, Eloísa, 1996, “Había una vez un horno de pan que…” en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., La letra con gusto entra, México, UPN, Alfaguara, pp. 11-18.

Larrosa, Jorge, 2009, “Experiencia y alteridad en educación”, en: Carlos Skliar y Jorge Larrosa, comps. Experiencia y alteridad en educación, Rosario, Argentina, Homo Sapiens, pp. 13-44.

Medina, Anabel, 2009, “El eco de tu voz en mis oídos”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 464-470.

Olivera Olimpia, 2009, “Un proyecto en la Sierra Mixe: investigando sobre animales”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., LEO, Lectura, escritura y oralidad, México, UPN, pp. 803-812.

Pulido, R. y C. Ruiz, 2000, “Encuentros y desencuentros. Las lecturas, las escuelas y sus comunidades rurales en Santa María Zoquitlán, Oaxaca”, Nodos y nudos, Bogotá, vol. 2 núm. 14, enero-junio, 2003, pp. 14-18.

Santos, Esteban, 1996, “¡Hola, Gerardo! Por aquí también hay milpas y jaripeos”, en: Roberto Pulido y Carmen Ruiz, comps., La letra con gusto entra, México, UPN, Alfaguara, pp. 252-257.

Sosa, Lorena, 2008, “La lucha sigue”, Entre Maestr@s. Revista para maestr@s de educación básica, México, Universidad Pedagógica Nacional, vol. 8, núm. 25, pp. 26-33.

Suárez, Daniel, 2006, “Documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Una manera de indagar el mundo y la experiencia escolares”, en: Entre Maestr@s. Revista para maestr@s de educación básica, México, Universidad Pedagógica Nacional, vol. 6, núm. 16, pp. 73-87.

Published

2012-12-14

How to Cite

Pulido Ochoa, R., & Ruíz Nakasone, C. (2012). ¡That twenty years mean nothing! PILEC and teachers’ narratives: our path in the training of basic education teachers. Revista Educación Y Pedagogía, 23(61), 93–108. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14012