Narrative documentation of pedagogical experiences. A strategy of revalidation of knowledge, competences and actors in the field of teacher education

Authors

  • Paula Valeria Dávila University of Buenos Aires

Keywords:

Narrative documentation of pedagogical experiences, pedagogical edition, investigation-formation-action, pedagogical thematization

Abstract

This research report pretends to shed some light on one of the central moments or instances of the device of narrative documentation of pedagogical experiences: pedagogical edition. This investigation-formation-action device offers a reflexive and interpretative approach to the school world and its practices, by means of  pedagogical stories written and read by teachers. Through a process of methodological experimentation with this device, I became especially interested in inquiring about revalidating the pedagogical subjects, knowledge and competences that take place during the practice of pedagogical edition, in which teachers and researchers are collectively willing to write, read, interpret, analyze, comment, discuss, and argue about the narrations and, during this process, to produce pedagogical thematizations that account for the pedagogical meanings that they carry.

 

|Abstract
= 1837 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 887 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Valeria Dávila, University of Buenos Aires

Professor of the Education II chair of the Education Sciences Career (at the FFyL-UBA). Thesis researcher of the research project "Pedagogues, teachers and experience reports" of the Institute for Research in Educational Sciences (FFyL-UBA).

References

Alliaud, A., 2004, “La biografía escolar en el desempeño escolar de los docentes noveles”, tesis de Doctorado, Facultad de Filosofía y Letras, UBA.

Anderson, Gary y Kathryn Herr, 2007, “El docente investigador: la investigación-acción como una forma válida de generación de conocimientos”, en: I. Sverdlick, comp., La investigación educativa.Una herramienta de conocimiento y acción, Buenos Aires, Novedades Educativas, pp. 47-69.

Bolívar, Antonio, 2002, “‘¿De nobis ipsis silemus?’: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 4, núm. 1, Redie, [en línea], disponible en: http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.html, consulta: 23 de mayo de 2011.

Connelly, F. Michael y D. Jean Clandinin, 1995, “Relatos de experiencia e investigación narrativa”, en: J. Larrosa et ál., Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación, Barcelona, Alertes, pp. 11-59.

Delory-Momberger, Christine, 2009, Biografía y educación. Figuras del individuo-proyecto, Buenos Aires, FFyL/UBA y Clacso.

Duhalde, Miguel, 2008, “Investigación desde la escuela”, Revista Novedades Educativas, Buenos Aires, núm. 209, mayo, pp. 71-77.

Fals Borda, Orlando, 2009, Una sociología pensante para América Latina, Bogotá, Siglo del Hombre Editores y Clacso.

Laboratorio de Políticas Públicas, s. f., “Documentación pedagógica y memoria docente”, Laboratorio de Políticas Públicas, [en línea], disponible en: http://www.lpp-buenosaires.net/documentacionpedagogica/

McEwan, Hunter, 1998, “Las narrativas en el estudio de la docencia”, en: H. McEwan y Kieran Egan, comps., La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 236-259.

Rivas Flores, Ignacio, 2007, “Vida, experiencia y educación: la biografía como estrategia de conocimiento”, en: I. Sverdlick, comp., La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción, Buenos Aires, Novedades Educativas,pp. 111-145.

Suárez, Daniel H., 2007, “Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares”, en: I. Sverdlick, comp., La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción, Buenos Aires, Novedades Educativas, pp. 71-110.

_, 2009, “Relatos pedagógicos, docentes e investigación narrativa de la experiencia escolar. Aportes de la investigación cualitativa y colaborativa para la formación y el desarrollo profesional de los docentes”, tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.

Suárez, Daniel H. et ál., 2008, “¿Vale la pena documentar narrativamente experiencias pedagógicas? Una invitación”, en: AAVV, Maestros contadores de historias: narrativas en red pedagógica, Medellín, Universidad de Antioquia y Escuela del Maestro, pp. 9-14.

Unda Bernal, María del Pilar y Alberto Martínez Bloom, 2002, “Lugar, redes y saberes: hacia un movimiento pedagógico y cultural en Iberoamérica” en: Universidad Pedagógica Nacional, Memorias. III Encuentro iberoamericano de colectivos escolares y redes de maestros que hacen investigación desde su escuela, Santa Marta, Colombia, pp. 15-29.

Zeller, Nancy, 1998, “La racionalidad narrativa en la investigación educativa”, en: H.McEwan y Kieran Egan, comps., La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 295-314.

Published

2012-12-19

How to Cite

Dávila, P. V. (2012). Narrative documentation of pedagogical experiences. A strategy of revalidation of knowledge, competences and actors in the field of teacher education. Revista Educación Y Pedagogía, 23(61), 145–155. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14028