The Network of Teacher Education and Pedagogical Narratives: A collective experience of production, education, and intervention in the teaching field

Authors

  • Agustina Argani University of Buenos Aires

Keywords:

Pedagogical networks, Network of Teacher Education and Pedagogical Narratives, investigation-formation-action, narrative documentation of pedagogical experiences, collective production of pedagogical knowledge, researchers, teacher education

Abstract

In this research project, I examine the experience of the Network of Teacher Education and Pedagogical Narratives (Red de formación docente y narrativas pedagógicas), as a collective form of organization linked to the reconstruction of pedagogical knowledge, the activation of school memory, and the stimulation of the education field. This Network is a co-participative experience of researchers, professors, and teachers-narrators from Argentina, which has established itself as a form of political-pedagogical intervention, while developing processes of formation and teacher intervention, and allowing the public display of pedagogical stories that question and challenge both educative discourses and theory. The interest of approaching this Network is associated to the intention of participating, based on this collective experience, in the debates on knowledge production in pedagogy, it is, to the intention of making public, visible, and debatable some portions of the knowledge being developed by this initiative of investigation-formation-action, as a way of intervention in the public debate on pedagogy and education

 

|Abstract
= 391 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 257 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustina Argani, University of Buenos Aires

Master's Scholar from the University of Buenos Aires (UBA). Thesis researcher. Executive coordinator of the university extension program "Network of teacher training and pedagogical narratives".

References

Anderson, G. y K. Herr, 2007, “El docente investigador: la investigación-acción como una forma válida de generación de conocimientos”, en: I. Sverdlick, comp., La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción, Buenos Aires, Novedades Educativas, pp. 47-69.

Awad, M., 2002, “Ser y hacer con otros”, en: Universidad Pedagógica Nacional, Memorias. III Encuentro iberoamericano de colectivos escolares y redes de maestros que hacen investigación desde su escuela, Santa Marta, Colombia, pp. 121-122.

Bolívar, A., 2002, “‘¿De nobis ipsis silemus?’: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación”, Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol. 4, núm. 1 (archivo digital).

Cardelli, J., E. Datri y M. Duhalde, comps., 2002, Docentes que hacen investigación educativa, tomo 1, Buenos Aires, Miño y Dávila.

Cardelli, J. et ál., 2007, Identidad del trabajo docente en el proceso de formación, Buenos Aires, Miño y Dávila.

Colectivo argentino de docentes que hacen investigación desde la escuela, 2009, Investigación educativa y trabajo en red. Debates y proyecciones. Buenos Aires, Novedades Educativas.

Connelly, M. y J. Clandinin, 1995, “Relatos de experiencia e investigación narrativa”, en: J. Larrosa et ál., Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación, Barcelona, Laertes, pp. 11-59.

_, 2000, Narrative Inquiry. Experiencie and Story in Qualitative Research, San Francisco, Jossey-Bass.

Contreras, J., 2010, “La experiencia y la investigación educativa”, en: J. Contreras y N. Pérez de Lara, comps., Investigar la experiencia educativa, Madrid, Morata, pp. 21-85.

Duhalde, M. et ál., 2009, “El Colectivo y las redes de investigación como formas alternativas para la organización de la formación y el trabajo docente”, en: Colectivo argentino de docentes que hacen investigación desde la escuela, Investigación educativa y trabajo en red. Debates y proyecciones, Buenos Aires, Novedades Educativas, pp. 21-32.

Grupo Memoria Docente y Documentación Pedagógica, s. f., [en línea], disponible en: http://www.memoriapedagogica.com.arLaboratorio de Políticas Públicas, Buenos Aires, s. f., [en línea], disponible en: http://www.lpp-buenosaires.net

McEwan, H., 1998, “Las narrativas en el estudio de la docencia”, en: H. McEwan y K. Egan, comps., La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 236-259.

Programa Documentación Pedagógica y Memoria Docente, 2007, ¿Qué es la documentación narrativa de experiencias pedagógicas? Colección de Materiales Pedagógicos, Fascículo 2, Buenos Aires, Laboratorio de Políticas Públicas.

Rivas Flores, I., 2007, “Vida, experiencia y educación: la biografía como estrategia de conocimiento”, en: I. Sverdlick, comp., La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción, Buenos Aires, Novedades Educativas, pp. 111-145.

Santos, B., 2006, Conocer desde el sur. Para una cultura política emancipatoria, Lima, Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSN),

Sebastián, J., 2000, “Las redes de cooperación como modelo organizativo y funcional para la I+D”, Revista Redes, Universidad Nacional de Quilmes, Bernal Este, Argentina, año/vol. 7, núm. 15, agosto, pp. 97-111.

Suárez, D., 2005, “Los docentes, la producción del saber pedagógico y la democratización de la escuela”, en: Escuela: producción y democratización del conocimiento, 1.er Seminario Taller Internacional de Educación, Secretaría de Educación, Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, pp. 79-87.

_, 2006, “Documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Una manera de indagar el mundo y la experiencia escolares”, en: Entre Maestros, México, Universidad Pedagógica Nacional de México, vol. 5, núm. 16, pp. 73-87.

_, 2007, “Docentes, narrativa e investigación educativa. La documentación narrativa de las prácticas docentes y la indagación pedagógica del mundo y las experiencias escolares”, en: I. Sverdlick, comp., La investigación educativa. Una herramienta de conocimiento y acción, Buenos Aires, Novedades Educativas, pp. 71-110.

_, 2009, “Relatos pedagógicos, docentes e investigación narrativa de la experiencia escolar. Aportes de la investigación cualitativa y colaborativa para la formación y el desarrollo profesional de los docentes”, tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras.

Suárez, D. et ál., 2007, “La documentación narrativa de experiencias pedagógicas como estrategia de la formación”, In-fan-cia, Revista de la Asociación de Maestros Rosa Sensat, Barcelona, núm. 103, mayojunio, pp. 37-40.

Suárez, D.; L. Ochoa y P. Dávila, 2005, “La documentación narrativa de experiencias pedagógicas”, Revista Nodos y Nudos, vol. 2, núm. 17, pp. 16-31 (archivo digital). Universidad Pedagógica Nacional, 2002, Memorias. III Encuentro iberoamericano de colectivos escolares

y redes de maestros que hacen investigación desde su escuela, Santa Marta, Colombia.

Zeller, N., 1998, “La racionalidad narrativa en la investigación educativa”, en: H. McEwan y K. Egan, comps., La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación, Buenos Aires, Amorrortu, pp. 295-314.

Published

2012-12-19

How to Cite

Argani, A. (2012). The Network of Teacher Education and Pedagogical Narratives: A collective experience of production, education, and intervention in the teaching field. Revista Educación Y Pedagogía, 23(61), 157–170. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14029